Porsche Carrera 4 – jak rodzą się moto-legendy?

Jak rodzą się moto-legendy?

Jak rodzą się moto-legendy?

W 1964 roku Porsche wprowadziło na rynek auto z 6-cylindrowym silnikiem typu bokser umieszczonym za tylną osią. Autorem tego projektu był Ferry Porsche, który przejął firmę z Zuffenhausen od swojego ojca, Ferdynanda Porsche, twórcy Volkswagena Garbusa.
Porsche 911, bo tak został nazwany ten model, było tak naprawdę rozwinięciem pomysłu zastosowanego po raz pierwszy właśnie w Garbusie. Silnik umieszczony z tyłu, napęd na tylną oś oraz charakterystyczna sylwetka – patent przetrwał lata i stopniowo ewoluował w każdej kolejnej generacji modelu 911.
Rozwiązanie to miało jednak ogromną wadę, w połączeniu z krótkim rozstawem osi auto było bardzo narowiste i po straceniu przyczepności niedoświadczeni kierowcy często kończyli przygodę z Porsche w przydrożnym rowie. W 1989 roku, kiedy na rynek wychodziło 911 generacji 964, niemiecki producent zdecydował zamontować do auta napęd na 4 koła.

Napęd na cztery koła

Napęd na cztery koła

Bardzo zaawansowany pod względem technicznym system przekazywał 61% napędu na tylną, a 39% na przednią oś, a w razie utraty przyczepności jednego z kół, komputer zmieniał nastawy układu napędowego , by dać kierowcy możliwie maksymalny poziom trakcji. Ta wersja została nazwana Carrera 4 i do dziś znajduje się w ofercie Porsche.
W 2004 niemiecki producent wprowadził na rynek model 911 generacji 997, który pomimo tego, że dzielił część podzespołów ze starszym 996, to starał się jak najbardziej od niego odciąć. Powróciły okrągłe przednie reflektory z lat 90., ze względu na mnóstwo negatywnych opinii miłośników marki, dotyczących większych świateł z 996.
Poza tym, jako kolejny etap ewolucji Porsche wzmocniło jednostki napędowe, udoskonaliło hamulce oraz po raz kolejny przygotowało ulepszenia do napędu na 4 koła stosowanego oczywiście w modelu Carrera 4.

Wzmocniono jednostki napędowe

Wzmocniono jednostki napędowe

Porsche Carrera 4 generacji 997 było produkowane w latach 2004-2011 i przez ten czas dostępne było zarówno w wersji z nadwoziem typu coupe oraz jako kabriolet. Model ten został stworzony z myślą o sportowych emocjach, których doznać można za kierownicą czegoś, co ma 4 miejsca siedzące, radzi sobie na parkingu podziemnym i można nim jechać na normalne zakupy.
Sercem wszystkiego jest 6-cylindrowa jednostka typu bokser o pojemności 3,6 l. Dzięki swojej charakterystyce oraz horyzontalnemu ułożeniu cylindrów, automatycznie obniża ona środek ciężkości auta, co pozytywnie wpływa na jego osiągi. Co więcej, inżynierom Porsche z pojemności 3,6 l udało się wycisnąć aż 340 KM dostępne przy 6500 obr./min. oraz 390 Nm momentu obrotowego przy 4400 obr./min.
W rezultacie ważące 1575 kg auto z automatyczną przekładnią Tiptronic S przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 s oraz osiąga prędkość maksymalną 285 km/h. Porsche Carrera 4 prowadzi się jednak bardzo pewnie i opanowanie tego auta nie jest wielką sztuką, nawet dla kierowców, którzy niedawno rozpoczęli swoją przygodę z motoryzacją.

od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 s

od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,9 s

Czuwa nad tym system Porsche Stability Management (PSM) dbający o stabilność nadwozia, nawet podczas szaleństw na torze. System zbiera informacje dotyczące kierunku jazdy, prędkości, siły bezwładności oraz bocznego przyspieszenia samochodu, dzięki czemu na bieżąco jest w stanie obliczyć z czym na do czynienia kierowca. Kiedy pojawia się podsterowność lub nadsterowność, PSM samodzielnie ją niweluje, pohamowując poszczególne koła.
UWAGA!

Jeśli chcesz usiąść za kierownicą Porsche Carrera 4, udostępnionego nam przez firmę SJS (http://www.sjs.pl), weź udział w konkursie organizowanym przez SmartDriver.pl na naszej stronie na Facebooku.
Konkurs składa się z 10 pytań testowych o tematyce motoryzacyjnej. Zwycięzcami zostaną osoby, które udzielą najwięcej poprawnych odpowiedzi, w najkrótszym czasie. Nagrody to jazdy superautami na torze wyścigowym (Lamborghini Gallardo, Porsche Carrera 4, Subaru Impreza STI), nawigacje GPS oraz pamięci Flash.
Śpiesz się! Konkurs trwa tylko do 07.04.2012!
Wejdź do aplikacji konkursowej
Zobacz nasze Porsche w akcji:

4 odpowiedzi na “Porsche Carrera 4 – jak rodzą się moto-legendy?”

  1. Tomax napisał(a):

    Piękne auto, szkoda że w Polsce jego prawdziwe możliwości można poznać faktycznie chyba tylko na torze wyścigowym:D

    • Wojciechwierzbinski napisał(a):

      Albo za 19 zł za przejazd / if ju noł łot aj min

  2. Tomax napisał(a):

    Piękne auto, szkoda że w Polsce jego prawdziwe możliwości można poznać faktycznie chyba tylko na torze wyścigowym:D

    • Wojciechwierzbinski napisał(a):

      Albo za 19 zł za przejazd / if ju noł łot aj min

Tagi: aplikacja, konkurs, Porsche Carrera 4