Polska policja ma problem nawet z laserowymi miernikami prędkości

fot. Policja

Od lat jest problem ze skutecznym pomiarem prędkości przy użyciu ręcznego radaru. Kierowcy, którzy nie przyjmowali mandatu za przekroczenie wykazane stosowanym powszechnie urządzeniem Iskra wygrywali sprawy w sądach. Policjanci dostali zatem mierniki laserowe i z tymi też są kłopoty.

Urządzenia do pomiaru prędkości Iskra od lat są kwestionowane jako narzędzie do wykonania skutecznego i pewnego pomiaru. Robili to kierowcy i rację przyznawały im sądy. Zasadniczo nie da się Iskrą zmierzyć prędkości w sposób prawidłowy w większości sytuacji drogowych.

Sukcesywnie Iskry są wycofywane ze służby i tym samym zastępowane przez mierniki laserowe. Te wprowadzono do użycia w 2008 roku, ale na dobrą sprawę dopiero w 2012 roku zakupiono służbom mundurowym aż 411 takich urządzeń. Obecnie jest ich około 600 w całej Polsce. Policjanci chwalili mierniki laserowe za dokładność i duży zasięg. Niestety jedno z drugim się nie wiąże.

Działanie radaru Ultralytre LTI 20-20 100LR, najpopularniejszego miernika laserowego w polskiej policji, polega na skierowaniu wiązki lasera na pojazd i celowaniu weń poprzez wizjer optyczny. Problem w  tym, że to co widzi policjant jako punkt celowniczy nie do końca pokrywa się z wiązką lasera nakierowaną na pojazd. Światło lasera pomimo dużego skupienia wraz ze wzrostem odległości rozprasza się. Z ekspertyzy Sądu Okręgowego w Zamościu wynika, że obszar pomiarowy ma średnicę około metra w odległości 500 metrów od miernika. Potwierdza to wyrok z dnia 13 stycznia 2014 roku (sygn. II Ka 779/13):

…punkt celowniczy widoczny w wizjerze przyrządu ULTRALYTE LTI 20-20 w rzeczywistości nie jest wcale obrazem promienia lasera (które pozostaje w zakresie światła podczerwonego niewidocznego dla ludzkiego oka), lecz symulowanym punktem celowniczym, który jest tworzony w wizjerze przyrządu i może w zasadniczy sposób odbiegać od rzeczywistego miejsca padania wiązki pomiarowej. W szczególności, rozmiar punktu celowniczego nie odzwierciedla rzeczywistego rozmiaru wiązki pomiarowej. Światło laserowe używane przez przyrząd ma duże skupienie, nie mniej jednak wraz z odległością od przyrządu wiązka światła ulega tzw. dywergencji (rozbieżności), która dla tego przyrządu wynosi nie więcej, jak 2,07 miliradiana. Powyższe oznacza, że w odległości 500 metrów od przyrządu wiązka pomiarowa ma średnicę co najmniej jednego metra. Tak więc w zależności od odległości namierzanego pojazdu punkt celowniczy ukazywany w wizjerze może być większy niż rzeczywisty rozmiar wiązki, co określa zależność, że dla celów bliskich jest większy, zaś dla celów dalekich mniejszy.

Co to oznacza w praktyce? Niemal to samo co stanowiło problem z radarami Iskra – niedokładność pomiaru. Więcej, bo policjant nawet wykonując swoją pracę zgodnie ze sztuką i z najwyższą starannością może nie mieć świadomości, że namierza inny pojazd niż ma zamiar. To również potwierdził Sąd: …funkcjonariusze Policji obsługując przyrząd mogą nie mieć świadomości co do tego, że w rzeczywistości namierzają inny pojazd niż ten, na który wskazuje punkt celowniczy w wizjerze.

Sprawa w Sądzie, której fragmenty wyroku przedstawiamy, dotyczyła odmowy przyjęcia mandatu przez kierowcę, który uznał, że funkcjonariusz zmierzył prędkość nie jego auta, ale jadącego przed nim. Sąd uznał pomiar samochodu jadącego w dużej odległości i w dodatku za innym za niewiarygodny. Takie sytuacje zdarzają się bardzo często, warto zatem dokładnie przyjrzeć się nie tylko urządzeniu, które zmierzyło waszą prędkość, ale również pomyśleć o tym, jaka sytuacja panowała na drodze w chwili pomiaru.

  • Przemysław Król

    Troszkę bzdur w artykule widnieje 😉 Płaszczyzna czołowa stożka emitowanego przez laser podczerwony nie ma kształtu koła. Jej dywagacja pozioma to tak jak w artykule 2,07mrad, jednakże pionowa to juz prawie 4mrad. W instrukcji producent pisze iż wynosi ona 3mrad co jest uśrednieniem dywagacji pionowej i poziomej. Zrobiono to po to by zredukować rozbieżność punktu celowniczego i punktu padania wiązki, a tym samym skopano całe urządzenie 😉 Zatem wysokość wiązki jest dwa razy większa niż jej szerokość, przez co bardzo łatwo uchwycić prędkość pojazdu jadącego za nami 😉

Tagi: iskra, laserowy radar niedokładny, miernik laserowy, nieprawidłowy pomiar prędkości, policja, pomiar prędkości, radar