Polacy poświęcają coraz mniej uwagi na prowadzenie auta. Statystyki najgorsze od lat
Polacy poświęcają coraz mniej uwagi na prowadzenie auta. Statystyki najgorsze od lat
2017-12-18 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/polacy-poswiecaja-coraz-mniej-uwagi-na-prowadzenie-auta-statystyki-najgorsze-od-lat?categoryName=aktualnosci
Zespół AXA
852 284

18 grudzień 2017

Polacy poświęcają coraz mniej uwagi na prowadzenie auta. Statystyki najgorsze od lat

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Nowoczesne samochody wyposażone w ogromną ilość systemów bezpieczeństwa pomagają zmniejszyć ilość zabitych i rannych na drogach. Niestety, kierowcy przykładają coraz mniejszą uwagę do sytuacji na drodze, rozproszeni przez telefony i multimedia. To przekłada się na rosnącą liczbę niegroźnych stłuczek. Dane dostarczone przez policję nie pozostawiają złudzeń.

Wystarczy spojrzeć na suche liczby. Jeszcze w 2002 roku odnotowano ponad 55 tys. wypadków oraz 358 807 stłuczek. W 2016 roku liczba zdarzeń, w których pojawiły się ofiary, spadła do 34 150 przypadków. Niestety, niegroźnych incydentów (np. w korku) przybyło. 406 tys. razy policja była wzywana do drobnych kolizji drogowych. W tym roku padnie rekord – mówimy o przewidywanym wyniku na poziomie 435 tys. kolizji. Jeździmy więc gorzej, a to tylko statystyki obejmujące zdarzenia do których wezwano funkcjonariuszy. Zazwyczaj kierowcy załatwiają sprawy na miejscu, wymieniając się danymi wymaganymi do uzyskania odszkodowania.

Czym różni się kolizja od wypadku? Pierwszego pojęcia używa się w przypadku zdarzenia drogowego w którym mamy do czynienia ze stratami materialnymi (np. uszkodzeniem auta) a uczestnicy nie doznali znaczących uszkodzeń ciała lub ich efekty trwają poniżej 7 dni. Jeśli jednak problemy zdrowotne trwają dłużej, mówimy o wypadku drogowym.

Rosnąca liczba kolizji zwraca uwagę ubezpieczycieli, którzy muszą zareagować adekwatnie do sytuacji, regulując wielkość składki na obowiązkową polisę OC. Na szczęście coraz więcej samochodów wyposażone jest w autonomiczne systemy hamujące w przypadku wykrycia przeszkody. Co więcej, asystenci jazdy w korku stają się coraz popularniejszym gadżetem w pojazdach.

Nie bez znaczenia będzie również dodatkowe szkolenie, które będą muszą przejść początkujący kierowcy pomiędzy 4 a 8 miesiącem od odebrania dokumentu. Zajęcia teoretyczne przedstawią czynniki wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego czy też psychologiczne aspekty kierowania pojazdem. Z kolei w czasie zajęć praktycznych, młodzi uczestnicy ruchu drogowego zobaczą jakie niebezpieczeństwa pociąga za sobą szybsza jazda. Poza tym, przez 8 miesięcy będą zmuszeni jeździć wolniej. Wszystko już od 4 czerwca 2018 roku.