Komentarze wyłączone

Podsumowanie marcowych wydarzeń w motoryzacji

Marzec już tradycyjnie minął pod znakiem targów motoryzacyjnych w Genewie. 100 premier, jakie przygotowali zwiedzającym wystawcy z całego świata, zaspokoiło nawet najbardziej wybrednych. Ci, których nowości rynkowe nie interesują również nie mogli narzekać.

Po ubogim w premiery styczniu i lutym wreszcie nadszedł czas na eksplozję debiutów. Jak nietrudno odgadnąć miejscem wybuchu okazała się Genewa, która w 7 halach kompleksu Palexpo ugościła dziesiątki marek z całego świata. Setki tysięcy odwiedzających mogły oglądać najnowsze projekty, koncepty oraz obecnie produkowane samochody, zająć miejsce za kierownicą kilku szybkich samochodów a nawet sprawdzić jak jeździ się samochodem elektrycznym. Było to również miejsce ogłoszenia wyników na samochód roku 2014. Tymczasem w Polsce ważne decyzje podejmował Volkswagen.

Salon samochodowy w Genewie

Ponad 100-letnia tradycja organizowania genewskiego salonu samochodowego sprawiła, że w obecnych czasach jest to jedno z najważniejszych wydarzeń motoryzacyjnych. Ciężko się więc dziwić, że targi te zdominowały praktycznie wszystkie inne wydarzenia marca. Z całego świata do Szwajcarii przyjechało 100 premier i z pewnością nie brakowało odwiedzających, którym jeden dzień nie wystarczył na obejrzenie wszystkich stoisk.

Koenigsegg One:1

Jak zwykle najbardziej interesujące debiuty to auta sportowe – bezkompromisowe wyścigówki, dla których ostre zakręty i proste pokonywane z zawrotnymi prędkościami to chleb powszedni. Najszybszą premierą marca bez wątpienia był Koenigsegg Agera One:1. Kosmiczny projekt Szwedów zawdzięcza swoją nazwę stosunkowi mocy do masy, który wynosi 1:1. Auto ważące 1360 kg i dysponujące silnikiem V8 o mocy 1360 KM ma podobno osiągać 400 km/h w około 20 sekund.

[blo-link-inner href=”http://www.smartdriver.pl/gwiazdy-genewy-2014″]Gwiazdy Genewy 2014[/blo-link-inner]

Rynek jednak nie żyje wyłącznie sportem dlatego większość zaprezentowanych na targach aut znajdowało się w granicach możliwości finansowych przeciętnego kupującego. Idąc od najmniejszych aut warto wspomnieć o debiucie następców trojaczków z Kolina. Citroën C1, Peugeot 108 i Toyota Aygo nie są już ze sobą spokrewnione a każde z nich otrzymało swój własny styl. Do walki w segmencie A stanie również nowe MINI z 3-cylindrowymi silnikami oraz Renault Twingo z nietypowym jak na tę klasę napędem na tył. Wśród aut małych swoje premiery zaliczyły również Audi S1, Fiat Panda Cross, Opel Adam Rocks oraz Volkswagen CrossPolo.

Citroën C4 Cactus

Stosunkowo ubogi w premiery okazał się segment aut kompaktowych, w którym swoje premiery miały jedynie kolejne odmiany Volkswagenów Golfów i Seat Leon Cupra. Wszelkie braki nadrabiały w tym roku auta z członem „cross” w nazwie czyli wszelkiej maści SUV-y i crossovery. Poza wspomnianymi wcześniej Fiatem Pandą, Oplem Adamem i Volkswagenem Polo swoje uterenowione odmiany otrzymały również Citroën C4, który zaprezentował odmianę Cactus, Citroën C5, Fiat Freemont oraz Škoda Octavia. Gamę aut ze średniej półki cenowej uzupełniły auta europejskie. Ford zaprezentował odświeżonego Focusa, a Peugeot pokazał model 308 w odmianie kombi.

BMW serii 2 Active Tourer

Klasę wyższą w Genewie godnie reprezentowało BMW, które na swoim stanowisku poza sportowymi M3 i M4 Coupé  pokazało odświeżone X3 – auto otrzymało nowy pas przedni i nowe detale wnętrza. Gwiazdą na stoisku Bawarczyków pozostawała jednak seria 2 w odmianie Active Tourer.  Minivan otrzymał zadanie walki o klientów z Mercedesem klasy B – pomóc w tym mają mu oszczędne silniki oraz bardzo nietypowy dla tego producenta napęd na przednie koła. Już niedługo w salonach będzie również można oglądać serię 4 w wersji GranCoupé.

Škoda Vision C Concept

Poza premierami szwajcarski salon samochodowy gościł również wiele modeli koncepcyjnych. W tym kierunku podążyło m. in. Subaru pokazując drugą wersję projektu VIZIV czy Mazda przedstawiając swoją wizję nowej dwójki. Nie sposób było przejść obojętnie również obok stoiska Volvo, które w przeszklonych akwariach prezentowało swoje legendarne już koncepty wraz z najnowszym – Volvo Estate Concept. Pole do popisu swoim projektantom dał również koncern Volkswagen, który był reprezentowany przez Škodę Vision C oraz Audi TT quattro sport.

Wydarzenia na świecie

Peugeot 308

Targi w Genewie to oczywiście najważniejsze wydarzenie marca jednak nie można zapominać o innych światowych wydarzeniach.  Poza szwajcarskimi targami w zeszłym miesiącu cały świat ekscytował się również finałem konkursu Car of the Year 2014. Po latach dominacji niemieckich konstrukcji na podium zaczęły się pojawiać również auta producentów innych krajów. 58-osobowe jury przyznało tegoroczny tytuł Peugeotowi 308, który zdobywając 307 punktów pokonał drugie BMW i3 o 84 punkty. Jest to czwarty tytuł francuskiego producenta a od jego ostatniego triumfu minęło 12 lat.

[blo-link-inner href=”http://www.smartdriver.pl/car-of-the-year-2014-znamy-wyniki”]Car of the Year 2014 – znamy wyniki![/blo-link-inner]

Marzec był również świadkiem dwóch poważnych zmian na rynku motoryzacyjnym. Borykające się ze sporymi problemami finansowymi studio projektowe Bertone po ponad 100 latach działalności ostatecznie ogłosiło upadłość. Nie pomogły nawet plany ratowania firmy, które obejmowały sprzedaż 6 unikatowych włoskich konceptów.

Dużo lepiej natomiast miewa się tor Nürburgring, który wreszcie znalazł właściciela. Legendarny obiekt za 100 milionów euro trafił w ręce Capricorn Group – firmy, która już obiecała zainwestować jedną czwartą tej kwoty na rozwój toru. Ma tam powstać centrum technologiczne, które pomoże firmie opracować nowe technologie dla sportu motorowego.

Wydarzenia w Polsce

Choć niewiele światowych imprez jest w stanie równać się do rozmachu i prestiżu jaki obiecują targi w Genewie jednak Poznań co roku udowadnia, że nie straszne mu żadne zadanie. Salon Motor Show to największa w Polsce i jedna z największych w Europie środkowo-wschodniej imprez motoryzacyjnych co w tym roku potwierdziło swoją obecnością aż 200 wystawców. W 10 pawilonach można było oglądać kilkaset samochodów, w tym kilka pokazanych po raz pierwszy w Polsce.

Volkswagen Golf Sportsvan

Na targach w Poznaniu bardzo często samochody są prezentowane przez dilerów poszczególnych marek, przez co rzadko można obejrzeć prawdziwe nowości. Nie przeszkodziło to jednak zwiedzającym w obejrzeniu takich samochodów jak Volkswagen Golf Sportsvan, nowy Nissan X-Trail, czy Jeep Cherokee. Dużą popularnością tradycyjnie cieszyły się auta z górnej półki – w tym roku odwiedzający mogli podziwiać najnowsze auta marki Rolls Royce i Maserati oraz takie perełki jak Alfa Romeo 4C, Mercedes G 63 AMG 6×6 czy Mercedes klasy S coupé.

Volkswagen Crafter

Zaledwie pół godziny drogi od hal targowych już wkrótce zacznie się dziać coś dużo ważniejszego. Volkswagen zakończył poszukiwanie miejsca na swoją nową fabrykę i zdecydował o budowie zakładu we Wrześni. Inwestycja o powierzchni aż 200 hektarów może dać pracę nawet 3000 osób.

Premiery w Polsce

Tak jak wszelkie światowe premiery miały miejsce podczas targów w Genewie tak wszystkie auta, które w ciągu kilku najbliższych tygodni trafią do Polskich salonów można było oglądać podczas salonu w Poznaniu. Pojawiły się ponadto cenniki dwóch ciekawych modeli, na które można już składać zamówienia u dilerów.

BMW M4 Coupé

Do salonów BMW już wkrótce trafią długo wyczekiwane modele M3 i M4 Coupé. Auta napędzane turbodoładowanym silnikiem R6 kosztują odpowiednio 335 400 złotych oraz 341 300 złotych. Za tę cenę klienci otrzymują w zasadzie kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu, mocno rozczarowuje jednak konieczność dopłacania co najmniej 9380 złotych za skórzaną tapicerkę. Najbardziej wybredni kierowcy, którzy nie będą bali się ruszyć autem na tor mogą zainwestować w dwusprzęgłową skrzynię biegów (19 774 zł) czy węglowo-ceramiczne hamulce (37 017 zł).

Jeep Cherokee

Od maja można również składać zamówienia na Jeepa Cherokee. Auto, które ze względu na nietypowy wygląd przedniego pasa już zdołało zyskać sobie rozgłos w najtańszej odmianie kosztuje niecałe 140 tysięcy złotych. W tej cenie producent oferuje samochód napędzany 140-konnym silnikiem Multijet i napędem wyłącznie na przednią oś. Kupując najtańszą odmianę klient otrzymuje m. in. komplet poduszek powietrznych wraz z poduszką kolanową kierowcy, dwustrefową klimatyzację automatyczną oraz system multimedialny z 5-calowym dotykowym ekranem, wejściem AUX i USB.

Tagi: BMW M4, Genewa, Koenigsegg, M3, marzec, Motor Show, Podsumowanie miesiąca, poznań, salon samochodowy, targi, wydarzenia