Komentarze wyłączone

Podsumowanie maja w motoryzacji

W maju świat motoryzacji stracił wielką osobistość – sir Jacka Brabhama. Nie zabrakło kilku ważnych premier oraz znaczących obietnic złożonych przez producentów.

Premiery na świecie

Francuskie marki nie próżnują. Renault planuje w najbliższym czasie odbić Seatowi rekord czasu przejazdu Zielonego Piekła przednionapędowym autem. Straciła go Mégane na rzecz Cupry 280, która przejechała słynną pętlę w 7 min i 58,4 s. Teraz ten sam, ale odświeżony model ma spróbować go odebrać. Auto nosi nazwę RS 275 Trophy, a w jego powstaniu brał udział Öhlins (zawieszenie) i Akrapovič (układ wydechowy). Samochód rozwija teraz 275 KM i ponoć jest w stanie przejechać Nürburgring w około 7 min 45 s.

Również Peugeot intensywnie walczy o sportowy wizerunek. Już w 2015 roku na rynek ma trafić mocarna odmiana R aktualnego samochodu roku, 308. Hot hatch będzie prawdopodobnie wyposażony w 1,6-litrowy motor benzynowy osiągający 273 KM.

Następnie zobaczymy drogową odmianę niedawno zaprezentowanego dakarowego modelu 2008 DKR. Peugeot milczy w kwestii szczegółów, jednak skutecznie odwraca naszą uwagę innym wyjątkowym samochodem. Jest nim model 208 T16 Pikes Peak, którym Loeb pobił rekord przejazdu Pikes Peak. Teraz Peugeot chce zmodyfikować tę maszynę tak, by pobiła ona rekord okrążenia Nürburgringu ustanowiony w 1983 roku przez Stefana Bellofa w C-grupowym Porsche 956. Do tej pory nikomu nie udało się zbliżyć do tamtego czasu przejazdu, który wynosi 6:11,13. Dla porównania Pagani Zonda R przejechała Zielone Piekło w 6:47,50.

Trzecia wielka francuska marka, Citroën, również miała pracowity maj. Producent zaprezentował odświeżony model DS3 oraz DS3 kabriolet. Zmienione zostały przede wszystkim przednie lampy, które teraz wyposażone są w kombinację LED-owych i ksenonowych modułów z sekwencyjnymi kierunkowskazami. Auto dostało również kilka nowych możliwości personalizacji, w tym wycinane laserowo ozdoby deski rozdzielczej.

Ważny samochód pokazali też Niemcy. Mocarny sedan BMW M5 obchodzi w tym roku swoje 30. urodziny. Jego pierwszą generacją było E28, które z 3,5-litrowego, 6-cylindrowego silnika generowało 286 KM. BMW M5 30 Jahre M5 osiąga znacznie więcej, bo 600 KM i 700 Nm. Dzięki tym parametrom auto rozwija 100 km/h w 3,9 s. Powstanie jedynie 300 egzemplarzy tej maszyny.

W Szwecji z kolei trwają przygotowania do wprowadzenia nowej generacji dużego SUV-a. Volvo zaprezentowało już ilustracje przedstawiające wnętrze nowego XC90. Według szwedzkiego producenta ma to być najbardziej luksusowy model w historii marki. Będą w nim delikatne skóry, wysokiej jakości drewno oraz gałka drążka zmiany biegów wykonana z kryształu Orreforsa. Za nagłośnienie będzie odpowiadał Bower&Wilkins.

Nowe XC90 będzie dostępne w dwóch odmianach: 5- i 7-osobowej. Volvo podkreśla, że w ostatnim rzędzie siedzeń będzie najwięcej miejsca w tej klasie.

Za napęd szwedzkiego SUV-a będzie odpowiadał zestaw jednostek, w tym warianty 190-, 225-, 250- i 330-konne. Później do oferty ma dołączyć hybryda.

Wyjątkowe nowości pojawiły się tradycyjnie na Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Na słynnym włoskim konkursie elegancji studio Zagato przedstawiło pojazd bazujący na Lamborghini LP570-4 Superleggera. Jest to stworzony na 95-lecie firmy karoseryjnej model 5-95. Został on zbudowany dla jednego z najbardziej znanych kolekcjonerów Lamborghini, Alberta Spiessa.

Stylistyka maszyny Zagato jest kontrowersyjna i nie wszystkim przypadła do gustu mimo licznych interesujących detali. Znacznie lepiej przyjęto MINI Superleggera Vision. Auto to powstało przy współpracy z firmą karoseryjną Touring Superleggera. Dwumiejscowy roadster ma nadwozie wykonane ręcznie, a za jego napęd odpowiada silnik elektryczny.

Premiery w Polsce

W Polsce maj był spokojnym miesiącem. Wszystkie drobne nowości przyćmiła premiera niezwykle wyczekiwanego samochodu. Jest nim BMW i8, które w maju miało swoją oficjalną polską prezentację. Auto zostało wystawione na pokaz w Pałacu Ujazdowskim w Warszawie.

Dowiedzieliśmy się, że można już składać zamówienia na sportową hybrydę z Niemiec. Samochód kosztuje nieco ponad 570 zł. Jeśli zamówienie złożycie już teraz, własny egzemplarz otrzymacie jesienią. Pierwsze i8, które już zostały zamówione, trafią do klientów we wrześniu. Przedstawiciele BMW twierdzą, że sprzedaż spełnia oczekiwania producenta.

Wydarzenia na świecie

Zmarł sir Jack Brabham. Australijski kierowca Formuły 1 odszedł 19 maja w wieku 88 lat. Był wielokrotnym mistrzem królowej motorsportu. Zadebiutował w Formule 1 w 1955 roku w maszynie Coopera. Z tym zespołem zdobył swój pierwszy tytuł w 1959 roku. Drugi raz sięgnął po mistrzostwo rok później. Rok 1961 nie był dla sir Jacka Brabhama już tak owocny, dlatego postanowił założyć własny zespół. Po 5 latach zdobył kolejny tytuł mistrzowski i przeszedł do historii jako pierwszy kierowca, który odniósł zwycięstwo w skonstruowanym przez siebie bolidzie. Rok później został mistrzem świata w kategorii konstruktorów za sprawą Denny’ego Hulme’a.

Sir Jack Brabham osiągnął bardzo dużo i z pewnością był człowiekiem spełnionym w tym, co robił. Jego trzej synowie również rozpoczęli kariery wyścigowe. David Brabham jest zwycięzcą 24-godzinnego wyścigu w Le Mans z 2009 roku.

W tym miesiącu motoryzacja straciła jeszcze jedną ważną osobę. W wypadku samochodowym 2 maja zginął Nigel Stepney, inżynier Ferrari, który przyczynił się do sukcesów Michaela Schumachera. Zanim podjął pracę we włoskiej stajni, pracował również między innymi w Benettonie i Lotusie.

Maj przyniósł również wydarzenia pozytywne dla motoryzacji. Fiat – włoski koncern zrzeszający szereg istotnych marek – ma ambitny, 5-letni plan dla niemal wszystkich należących do niego firm. Sam Fiat w Europie zamierza już w przyszłym roku wprowadzić model 500X, czyli uterenowioną odmianę modelu 500L. Na koniec 2015 zobaczymy kompaktowego sedana oraz zupełnie nowy, najdroższy model w gamie tego producenta. Spekulacje wskazują na kabriolet powstały przy współpracy z Mazdą. Rok później wcześniej przedstawiony sedan doczeka się nadwozia hatchback oraz kombi. Następnie pojawi się następca Punto. Kolejny rok przyniesie niedużego crossovera. W 2018 zobaczymy nową Pandę.

Bardzo ambitny plan Fiat przygotował dla Alfy Romeo. Marka ma stanąć do walki w segmencie premium. Czy Audi, Mercedes i BMW mają czego się obawiać? Jeśli plany uda się zrealizować, bardzo możliwe, że tak. Już w przyszłym roku zobaczymy Giulię, czyli następcę 159. Na kolejne premiery zaczekamy aż dwa lata. Fiat widocznie chce najpierw sprawdzić, jaka będzie reakcja rynku na powrót dużego sedana.

Cierpliwość zostanie nam wynagrodzona w latach 2016-2018, kiedy Alfa Romeo wprowadzi aż 7 nowych maszyn. Włosi wycofają się z segmentu A, ale w zamian przygotują dwa modele kompaktowe. Później Giulia dostanie kompana w segmencie D. Następnie Alfa Romeo wprowadzi jeszcze większego sedana, który ma konkurować z Audi A6 i serią 5. Doczekamy się też SUV-ów tego producenta. Spekuluje się, że będą one rozmiarami zbliżone do Audi Q3 i Q5. Alfa Romeo wprowadzi również sportowe auto pozycjonowane nad modelem 4C.

Wszystkie samochody Alfy Romeo będą miał napęd na tylną oś bądź na cztery koła. Pod maskami znajdziemy silniki rozwijające od 110 do 330 KM (4-cylindrowe) i od 400 do 500 (6-cylindrowe). Alfa Romeo zaproponuje również modele z dieslami pod maską. Mają one rozwijać do 350 KM.

Do Fiata należą też Ferrari oraz Maserati. Dwie egzotyczne marki nie będą ze sobą konkurować, tak jak było to w przeszłości. Ferrari ma skupić się na modelach stricte sportowych. Plan zakłada częste wprowadzanie nowych aut i odświeżanie ich po 4 latach. Ferrari będzie również dalej walczyć w Formule 1.

Maserati z kolei w najbliższym czasie ruszy ze sprzedażą SUV-a Levante. Niedługo później zobaczymy produkcyjne Alfieri z widlastą szóstką pod maską. Nad nim pozycjonowany będzie następca GranTurismo, który prawdopodobnie – w przeciwieństwie do Alfieri – nie doczeka się wersji otwartej.

Jeep na swoje 75. urodziny zaprezentuje odświeżony model Grand Cherokee oraz kompaktowego SUV-a. Rok później pojawi się nowy Wrangler oraz kolejna generacja Cherokee. W 2018 roku powróci Grand Wagoneer.

Dodge Challenger SRT-8

Dodge ma się stać bardziej sportową marką. W związku z tym jeszcze w tym roku pozbędzie się Avengera, a w 2016 zakończy się produkcja Grand Caravana. Niewykluczone, że odświeżany w 2015 roku Viper zostanie z powrotem opatrzony plakietką Dodge’a. Najistotniejsze będzie jednak wprowadzenie nowych generacji Challengera i Chargera, co nastąpi już w 2018 roku.

Ostatnia marka, która doczekała się planu 5-letniego, to Chrysler. Ten producent z kolei będzie bardziej celował w niższe segmenty. W rozwoju sprzedaży ma pomóc model 100 oraz wprowadzany aktualnie 200. W 2018 roku Chrysler przedstawi dwa nowe auta: kolejną generację 300 oraz średnich rozmiarów crossovera.

Niestety, swojego wielkiego, 5-letniego planu nie doczekała się Lancia. Włosi uśmiercą tę markę na rynku globalnym. Lancia będzie produkować już od tego roku jedynie model Ypsilon. Będzie on oferowany wyłącznie w ojczyźnie Lancii.

Wydarzenia w Polsce

Na mocy porozumienia zawartego przez ministerstwa spraw wewnętrznych Niemiec i Polski policjanci obydwu krajów mogą zatrzymywać do kontroli kierowców poza terytoriami swoich państw. Dzięki temu np. jeśli drogówka zacznie pościg na swoim terenie, będzie mogła kontynuować go po przekroczeniu granicy.

Zmiany czekają nas nie tylko na drodze, ale również przy wykupie ubezpieczenia. W wyniku najnowszych zmian mamy częściej zwracać uwagę nie tylko na cenę, ale i jakość oferowanych usług. Od momentu wejścia w życie modyfika-cji przepisów każdy poszkodowany kierowca będzie rozliczał się u swojego ubezpieczyciela, bez względu na to, czy będzie korzystał z AC czy OC. Oznacza to też szybsze i bardziej sprawne wypłacanie odszkodowań.

Tagi: bmw, Citroen, ds3, facelifting, i8, infografika, jack brabham, maj, niemcy, nurburgring, Peugeot, pikes peak, podsumowanie, Polska, prawo, Przepisy, t16, ubezpieczenia