Podsumowanie lipca na światowym i krajowym rynku motoryzacyjnym

Choć lipiec jest miesiącem wakacyjnym, producenci nie skorzystali z urlopów i zafundowali swoim fanom sporo ciekawych premier. Szczególnie interesujące okazały się prezentacje aut sportowych niewielkich egzotycznych manufaktur.

Premiery na świecie

Firmy motoryzacyjne nie zwalniają tempa i intensywnie pracują nad kolejnymi samochodami. Najlepszym przykładem jest Seat, który po kilku chudych latach powoli wychodzi na prostą i przyspiesza prace nad nowym Leonem. Hiszpański producent zaprezentował swój kompakt w wersji ST (kombi), ale już mówi się, że niedługo zadebiutuje ostra wersja auta – Cupra. Swój mały debiut zaliczyła również nowa wersja Volkswagena Golfa w odmianie Variant – samochód będzie dostępny także z napędem 4MOTION.

Swoje premiery miało również kilka wozów sportowych, o ile na takie miano zasługuje ważący prawie 2 tony Mercedes S63 AMG. Niemiecka limuzyna napędzana jest potężnym silnikiem V8 o mocy 585 KM. Choć na autostradzie to auto zapewnia niezrównany komfort podróżowania, to na torze nie ma szans z innym lipcowym debiutantem. Caterham 620 R – bo o nim mowa – to samochód, dla którego niełatwo znaleźć godnego rywala. Z silnikiem o mocy 315 KM i masą nieco przekraczającą pół tony osiąga pierwszą setkę w zaledwie 2,8 s.

Premiery w Polsce

Po debiutach na światowych rynkach kilka aut wreszcie zawitało do polskich salonów. Należy do nich m.in. nowa Mazda3, na którą można już składać zamówienia. Ceny startują od niecałych 63 tys. zł za podstawową, 100-konną odmianę. Pierwszych dostaw można się spodziewać w październiku.

Moim zdaniem dużo ciekawszą premierą jest nowa Škoda Octavia RS. Jest ona dostępna z 220-konnym silnikiem benzynowym lub 184-konnym dieslem, a ceny startują odpowiednio od 104 100 zł oraz 105 600 zł. Ci, którym mimo wszystko zabraknie sportowych emocji, mogą się wybrać do salonu BMW, gdzie zbierane są już zamówienia na nową serię 4. Za bawarskie coupé trzeba zapłacić minimum 176 tys. zł. Za tę cenę dostaniemy auto ze 184-konnym dieslem, które nie gwarantuje lepszych emocji niż benzynowa Škoda Octavia RS. Na najmocniejszą, 306-konną odmianę trzeba wydać minimum 231 tys. zł.

Sportowcy z niewielkich manufaktur

Podczas wakacji inżynierowie i mechanicy niewielkich firm intensywnie pracowali. Premier było naprawdę sporo, jednak na największą uwagę zasługuje powrót legendarnej marki Minerva. Producent, znany przed wojną jako belgijski Rolls-Royce, pokazał projekt samochodu J.M. Brabazon. Nazwany na cześć słynnego kierowcy wyścigowego wóz ma być napędzany 12-cylindrowym silnikiem i osiągać prędkość maksymalną 400 km/h.

Na uznanie zasługują również projekty meksykańskie: Ron RXX i Vūhl 05. Są to dwuosobowe torowe roadstery, których wygląd sugeruje walkę z takimi autami jak Caterham czy Ariel. Dopełnieniem belgijskich i meksykańskich premier jest zbudowany w Monachium SIN R1, napędzany ponad 530-konnym silnikiem V8. Przez niego inżynierowie McLarena i Ferrari zaliczyli kilka bezsennych nocy.

Wydarzenia w kraju

W Polsce tradycyjnie pojawiają się kolejne doniesienia o budowie autostrad i dróg ekspresowych. W lipcu ogłoszono przetarg na budowę kolejnych odcinków, do których mają się zaliczać trzy fragmenty drogi S5 i dwa fragmenty drogi S7. Przetarg został ogłoszony w trybie „projektuj i buduj”, co ma pozytywnie wpłynąć na czas oddania wszystkich tras do użytku. Poza siecią dróg zagęszcza się również sieć systemu viaTOLL. Jak poinformowała PAP, jeszcze w tym roku w zasięgu ma się znaleźć dodatkowe 400 km szlaków komunikacyjnych.

[blo-link-inner href=”http://www.smartdriver.pl/elektroniczny-system-oplat-za-przejazdy-drogami-jak-dziala-viatoll”]Elektroniczny system opłat za przejazdy drogami – jak działa viaTOLL[/blo-link-inner]

Lipiec przyniósł również zawirowania w kwestii kamizelek odblaskowych dla pieszych. Na początku miesiąca Senat odrzucił propozycję Sejmu, aby elementy odblaskowe stały się obowiązkowym wyposażeniem każdego niezmotoryzowanego. Jednak już po 3 tygodniach projekt wrócił do Izby Niższej, gdzie został ostatecznie przyjęty.

Zgodnie z nowym zarządzeniem obowiązek noszenia odblaskowych elementów spoczywa na pieszych poruszających się po zmroku poza terenem zabudowanym. Grzywna za niewypełnienie tego obowiązku może wynieść nawet 3000 zł.

Wydarzenia na świecie

Podczas gdy w Polsce dyskutowano o kamizelkach odblaskowych, na świecie wiele się działo. Jednym z najważniejszym wydarzeń był oczywiście festiwal prędkości w Goodwood, na którym jak co rok można było podziwiać dziesiątki wspaniałych maszyn z okresu kształtowania się motoryzacji, auta współczesne oraz koncepty pozwalające zajrzeć w przyszłość. Jednym z prezentowanych samochodów był Aston Martin CC100 – wóz zbudowany z okazji 100-lecia marki, który jest hołdem dla legendarnego DBR1. Dwa egzemplarze tego niesamowitego auta trafią w prywatne ręce i bardzo prawdopodobne, że znajdą się szczęśliwcy, którzy będą mieli okazję ujrzeć ten wóz na drogach publicznych.

W lipcu pożegnaliśmy BMW M3 E92. 420-konną trójkę w odmianie coupé już wkrótce zastąpi model M4. W sprzedaży do września tego roku pozostanie jednak jeszcze stary model w odmianie kabriolet.

Powody do świętowania miał Volkswagen, który obchodził 40. urodziny modelu Passat. Na auto znalazło się do tej pory aż 20 milionów chętnych na całym świecie.

2 odpowiedzi na “Podsumowanie lipca na światowym i krajowym rynku motoryzacyjnym”

  1. ifyoubeengood napisał(a):

    Słyszał ktoś coś więcej o tym Mercedesie z V8?

  2. bauervagen napisał(a):

    Miał być zakaz produkcji takich smoków.

Tagi: autostrady, BMW M3, M3 E92, Mercedes S63 AMG, na rynku, podsumowanie, podsumowanie lipca, Podsumowanie miesiąca, Skoda Octavia RS, urodziny, viaTOLL, Volkswagen Passat, wydarzenia