Po co rotować opony?

rotowanie oponRotowanie opon ma istotny wpływ na zużycie ogumienia, a tym samym bezpieczeństwo jazdy.

Na dobry stan opon wpływa m.in. regularna kontrola ciśnienia i właściwe przechowywanie. Przed sezonową wymianą ogumienia warto zainteresować się stanem zużycia bieżnika. Wg przepisów musi on mieć przynajmniej 1,6 mm głębokości, ale w przypadku opon zimowych zaleca się, aby bieżnik miał przynajmniej 4 mm. Opony powinno się też obejrzeć pod kątem wad, np. wybrzuszeń.

Wymieniając opony letnie na zimowe (lub odwrotnie) na zdejmowanym ogumieniu zaznaczmy, gdzie się ono znajdowało, z przodu, z tyłu, po lewej czy prawej stronie (najłatwiej zgodnie ze schematem PT – prawy tył, LP – lewy przód, itd.). Czemu to służy? Wiedza o tym, na jakiej osi i po której stronie pracowała wcześniej opona przyda się w następnym roku, kiedy będziemy rotować opony.

Rotacja to nic innego, jak zamiana ogumienia miejscami w stosunku do poprzedniego sezonu. Opony nie zużywają się równomiernie, nawet wtedy, gdy geometria zawieszenia jest prawidłowa. Zazwyczaj szybciej degradują się opony przednie, które muszą radzić sobie ze skręcaniem, większym w stosunku do opon tylnych obciążeniem podczas hamowania czy mocą silnika w przypadku aut z napędem przednim. Do tego dochodzi różny rozkład mas pomiędzy przodem a tyłem pojazdu. Najczęściej mocniej obciążony jest przód, ponieważ w przeważającej liczbie aut właśnie tam znajduje się jednostka napędowa.

Rotowanie opon sprawia, że opony ścierają się bardziej równomiernie. Różnica w głębokości bieżnika będzie mniejsza pomiędzy ogumieniem na poszczególnych osiach. Jeśli występują duże dysproporcje w  stopniu zużycia łatwiej o utratę przyczepności. Rotacja przyczynia się do wydłużenia okresu eksploatacji.

Opon nie można zamieniać miejscami w sposób dowolny. Istotna jest budowa bieżnika. Najłatwiej sprawa wygląda w przypadku opon symetrycznych.

Można je zamieniać stronami na jednej osi, pomiędzy osiami po tej samej stronie (lewą tylną oponę montujemy po lewej stronie z przodu, prawą tylną po prawej z przodu) lub po przekątnej (czyli np. lewa tylna opona wędruje na prawy przód).
Przy oponach z bieżnikiem kierunkowym, jak podpowiada nazwa, należy pamiętać o ich kierunku toczenia. Tego rodzaju ogumienie zaleca się wymieniać według schematu lewy tył-lewy przód i prawy tył-prawy przód.

Podobnie ma się sprawa z oponami o rzeźbie asymetrycznej. Należy je wymieniać pomiędzy osiami, ale nie zamieniać stron. Trzeba też zwrócić uwagę na napisy na boku opony. Bok, na którym widnieje napis „Outside” musi się znaleźć po zewnętrznej stronie samochodu.

Czy rotujecie co sezon opony?