mężczyzna naprawiający samochód

Planowanie głowicy to dla wielu osób dość tajemnicza czynność. Nie można się temu dziwić, ponieważ nie jest to zadanie, które może realizować każdy z nas – zajmują się tym doświadczeni mechanicy samochodowi. Doświadczeni, dlatego że to skomplikowane i wymaga dużo precyzji. Na czym zatem polega planowanie głowicy, kiedy się je wykonuje i jaki jest koszt?

Czym jest głowica?

Głowica jest elementem zamykającym komorę spalania, ale też korpusem dla mechanizmu rozrządu. Przyjmuje formę pokrywy, w której znajduje się wiele różnego rodzaju niezwykle ważnych elementów, jak np. kanały olejowe, chłodnicze, a także czujniki, chociażby temperatury płynu chłodzącego oraz ciśnienia oleju. Co istotne, głowica jest dokładnie dopasowana do bloku, w czym pośredniczy uszczelka. Często właśnie z ową uszczelką wiąże się ewentualna awaria głowicy, kiedy np. dochodzi do pęknięcia uszczelki. Jeśli pojawia się szczelina w tej precyzyjnie dopasowanej formie, płyn z układu chłodzenia może przedostać się do układu smarowania.

Planowanie głowicy 

Łatwo wnioskować z powyższego opisu, że powierzchnia styku głowicy oraz silnika musi być wyrównana, co pozwala na lepszą pracę silnika – efektywniejszą oraz cichszą. Planowanie głowicy polega właśnie na wyrównaniu tej powierzchni. Mechanik robi to przy pomocy frezarki lub szlifierki. Nadaje wtedy głowicy idealnie gładki i równy kształt. Dzięki temu zmniejszamy ryzyko rozszczelnienia lub przedmuchów. 


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Skutkiem zniekształconej głowicy może być np. wyciekający olej silnikowy, którego stałe uzupełnianie jest kosztowne – zarówno pod względem zakupu samego oleju, jak i mandatu, który możemy dostać za pozostawienie plam oleju na wskazanych powierzchniach użyteczności publicznej. Co więcej, tego typu plamy mogą być przyczyną wypadku – najeżdżający na nie pojazd może wpaść w poślizg, czego konsekwencje potrafią być tragiczne. Warto w tym kontekście przypomnieć, że naszym obowiązkiem (określonym prawnie) jest posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC. 

Co istotne, w przypadku planowania głowicy, warto postawić na sprawdzonych, doświadczonych specjalistów, ponieważ niepoprawne wykonanie tej precyzyjnej i skomplikowanej czynności może skutkować nieodwracalnymi usterkami silnika.

Nawiązując zaś do opisanych wcześniej problemów z uszczelką – planowanie głowicy jest konieczną czynnością właśnie w momencie wymiany uszczelki, która znajduje się pod głowicą. W takim przypadku ten proces nazywamy zabielaniem i jest konieczny. Nowa uszczelka musi idealnie przywierać do powierzchni głowicy.

Inną sytuacją, gdy wykonuje się szlifowanie głowicy, jest chęć stuningowania pojazdu i związana z tym potrzeba obniżenia głowicy. Pozwala to na podwyższenie ciśnienia sprężania paliwa, co przyczynia się do zwiększenia mocy jednostki napędowej. 

Biorąc pod uwagę fakt, że to trudna, skomplikowana i w pewnym sensie ryzykowna czynność – może dojść do dodatkowych awarii – nie zaleca się jej wykonywania w żadnym innym przypadku. Ewentualne niepowodzenia w tym procesie mogą skutkować tym, że potrzebna będzie wymiana głowicy, z którą wiążą się już o wiele wyższe koszty.

Remont głowicy – koszt

W profesjonalnych warsztatach planowanie głowicy (4-cylindrowego silnika) to cena w granicach 100-400 zł. Ceny różnią się nieznacznie w przypadku 2-, 3-, 5- czy 6-cylindrowych głowic. Na koszt planowania może wpłynąć też stan podlegającej szlifowaniu powierzchni oraz dodatkowe czynności, jak np. kupno nowej uszczelki, czyszczenie prowadnic, wymiana płynu chłodzącego czy zużytych śrub. Jeśli zaś pojawi się konieczność naprawy całej głowicy, zapłacić możemy nawet 1000-2000 zł.

Jak sprawdzić szczelność głowicy – uszczelka pod lupą

Na niesprawną uszczelkę głowicy mogą wskazywać m.in.:

  • ubywanie płynu chłodzącego;
  • podnoszenie się stanu oleju;
  • obecność oleju w zbiorniczku wyrównawczym;
  • biały lub niebieski dym z wydechu;
  • biaława zawiesina pojawiająca się na wewnętrznej stronie korka wlewu oleju.

Tego typu symptomy nie muszą od razu wskazywać na problemy z uszczelką lub samą głowicą, należy jednak przyjrzeć się im dokładnie. Szczelność uszczelki pod głowicą możemy sprawdzić m.in. za pomocą chemicznych testerów, które badają, czy w płynie chłodniczym znajdują się spaliny. Możemy kupić je w internecie, warsztatach mechanicznych lub sklepach motoryzacyjnych. Ich koszt jest niewielki, ponieważ zaczyna się już od około 20 zł. 

Co więcej, ich wykonanie jest bardzo proste – w zestawie dostajemy zbiorniczek, który wypełniamy płynem reakcyjnym. Następnie umieszczamy go w miejscu, w którym znajduje się korek wlewu płynu chłodniczego i włączamy silnik, czekając aż osiągnie temperaturę roboczą. Po kilku minutach otrzymamy wynik. Wywnioskujemy go z koloru płynu reakcyjnego – jeżeli się zmieni, możemy zdiagnozować nieszczelność uszczelki, jeśli zaś pozostanie taki sam, możemy tego typu problemy wykluczyć. Całość trwa kilka-kilkanaście minut, a pozwala nam wstępnie sprawdzić, co się dzieje i tym samym szybko podjąć odpowiednie działania.