Pierwszy-motocykl

Nadszedł wreszcie ten czas – planujesz kupić pierwszy motor! Marzysz o szybkim, sprawnym i nowoczesnym motocyklu, który spełni Twoje oczekiwania? To bardzo praktyczne rozwiązanie, które nie tylko dostarcza wrażeń, lecz także pozwala ograniczyć wydatki. Paliwo do motoru jest dużo tańsze, co przekłada się na oszczędności. Zanim jednak wybierzesz pierwszy motor, musisz zapoznać się z wieloma rodzajami tego sprzętu, by zacieśnić pole poszukiwań. Ponadto warto zwrócić uwagę na kilka innych parametrów. O czym dokładnie mowa?

Motocykl dla początkującego – jaki model?

Można wyróżnić kilka klas motocykli. Na początku należy się więc zastanowić się, do czego będzie potrzebny ten pojazd. Do jazdy sportowej, rekreacyjnej czy w celach turystycznych? Może tylko do eskapad z kolegami? Czy zakup jest podyktowany potrzebami przyszłego właściciela czy oczekiwaniami znajomych, którzy już mają swoje jednoślady? Dopiero po odpowiedzi na te pytania, zdecydujesz, który model jest właściwy. Jakie spotkasz na rynku?

Chopper

Chopper przez wielu jest uznawany za coś więcej niż zwykły motor. Ten pojazd jest zwany amerykańską legendą – charakteryzuje się wygodnym siodłem i dwoma wielkimi cylindrami w kształcie litery V. Obecnie jednak można zobaczyć te jednoślady nawet w formie czterocylindrowej i jednocylindrowej. Chopper to zgrabny motocykl z długim widelcem, masywny i ciężki, przeznaczony do turystycznych, a jednocześnie rekreacyjnych tras.

Cruiser

Jeśli zastanawiasz się, jaki motocykl dla początkującego świetnie sprawdzi się w celach turystycznych, rozważ zakup cruisera. Wyróżnia go niskie położenie siedzenia, kierownica wydłużona ku tyłowi i widoczny silnik bez rozbudowanej karoserii. To bliski krewny choppera i podobnie napędzany dwucylindrowcem w układzie V. Amerykańskie cruisery naśladują motocykle z lat 40. i 50. Wygodne, smukłe i zapewniające wyprostowaną postawę – to turystyczne perełki.

Cross i enduro

Crossy wyróżnia niewielka pojemność, terenowe opony i duży skok zawieszenia. Świetnie nadają się do jazdy na wyboistych drogach, żwirze, piachu i bezdrożach, słabiej spisują się na trasach publicznych. Alternatywą dla nich są enduro, które umożliwiają jazdę po drogach asfaltowych. Te pojazdy, w przeciwieństwie do crossów, są wyposażone w kierunkowskazy i światła drogowe.

Supersport

Gratka dla prawdziwych fanów szybkości – te motory do setki przyspieszają w mniej niż 3 sekundy i nierzadko przekraczają 300 km/h. Takich jednośladów należy używać z rozsądkiem, gdyż mogą być zabójczo niebezpieczne. Nie zawsze to dobra propozycja na pierwszy motor, ale można pokusić się o zakup modeli supersport i rzetelną naukę ich obsługi. Te maszyny o ekstremalnych osiągach są zwane popularnie ścigaczami. Lekkie, o potężnej mocy prezentują się elegancko i stylowo. Przykładowo japońskie motory są wyposażone w czterocylindrowe silniki rzędowe.

Street

Ta grupa obejmuje wiele różnych modeli motorów o rozmaitych konstrukcjach i rozwiązaniach technicznych. Przeznaczone do jazdy po mieście, sprawdzają się też w trasach do kilkuset kilometrów poza miastem. Zwinne, najlepiej poruszają się w miejskim gąszczu między autami. Zazwyczaj mają umiarkowaną moc i wyróżnia je przystępna cena.

Wyżej wymienione jednoślady są najczęściej spotykane na polskich drogach. Przy zakupie pierwszego motoru musisz jednak kierować się jeszcze innymi kryteriami. Jakimi?

Jaki motor na początek – na co koniecznie zwrócić uwagę?

Pierwsze kryterium wyboru to masa jednośladu. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę i szukasz motocyklu dla początkującego, postaw na lekki model. W razie konieczności podparcia się nogą, nie będziesz mieć problemu z utrzymaniem równowagi. Podobnie podczas balansu ciałem – będzie skuteczny proporcjonalnie do masy motoru.

Jeśli więc zależy Ci na bezpieczeństwie jazdy, wybierz motor o lekkiej masie. Zapytaj sprzedawcy, jaka będzie najlepsza w Twoim przypadku. Specjalista doradzi, który motocykl będzie najlepszym rozwiązaniem.

Kolejna kwestia dotyczy pojemności silnika. Według prawa 16-latek może zdawać na kategorię prawa jazdy A1, która umożliwia prowadzenie motocykli o pojemności do 125 ccm i mocy do 11 kW (15 KM). Dopiero po wejściu w pełnoletność można użytkować jednoślady bez ograniczenia pojemności skokowej i mocy silnika.

Wybór pojemności zależy od indywidualnych preferencji przyszłego właściciela. Mimo to należy uważać – jednośladów o większej pojemności powinno się użytkować rozsądnie. Specjaliści radzą też, by początkujący zastanowili się nad popularną 250-tką.

Trzecie kryterium to stan pojazdu. Nowy czy używany? Obydwa rozwiązania są dobre, ale w przypadku tego drugiego trzeba być ostrożnym. Przed zakupem należy dokładnie zweryfikować sprzedającego, stan techniczny pojazdu i wszelkie usterki. Bez wątpienia używany motor jest tańszy, co może przeważać na korzyść tej opcji.

O czym jeszcze należy pamiętać przy wyborze pierwszego motoru?

Przy wyborze wymarzonego jednośladu zwróć uwagę na producenta. Najpopularniejszy jest japoński, który tworzy takie marki, jak Honda, Kawasaki, Yamaha oraz Suzuki. Europejskie modele są droższe, a wśród nich ogromnym poważaniem cieszy się Triumph. Miłośnicy włoskich marek powinni poszukać pojazdów Aprilia, Cagiva czy Ducati, a niemieckich BMW. Oczywiście do wyboru są jeszcze motory KTM, Husqvarna czy amerykańskie Buell i Harley Davidson.

Przy zakupie pierwszego motoru nie zapomnij o bezpieczeństwie – wykup ubezpieczenie OC, które będzie stanowiło ochronę w razie niebezpiecznych zdarzeń drogowych. To obowiązkowa polisa, bez której nie można się poruszać po drodze pojazdami mechanicznymi. Polisa powinna być jak najkorzystniejsza cenowo. 

Ostatnia kwestia dotyczy dodatkowych udogodnień. Nie lada ułatwieniem są systemy elektroniczne w motorach, takie jak kontrola trakcji, ABS czy system ustawień map zapłonu. Te pierwsze umożliwiają bezpieczne, awaryjne hamowanie. Do tego nierzadko motory mają elektroniczne kluczyki, zintegrowaną nawigację satelitarną czy też intercom i zestaw stereo. Oczywiście nie jest to obowiązkowe wyposażenie, tym bardziej podczas zakupu pierwszego motoru. Mogą to być jednak przydatne udogodnienia w każdym pojeździe.

Przy zakupie pierwszego motocyklu zwróć więc przede wszystkim uwagę na jego rodzaj, pojemność, masę, cenę i dodatkowe funkcje. Warto dokładnie skonsultować zakup ze specjalistą, który pomoże dopasować motor do indywidualnych oczekiwań i preferencji.