Pięć najczęściej występujących usterek samochodów

Specjaliści Shell Helix opublikowali krótką listę najczęściej występujących usterek mających wpływ na prawidłową pracę samochodu. My dodamy od siebie, że jednocześnie są to zwykle drogie do usunięcia usterki. Współczesne samochody mają tak wysoki stopnień skomplikowania, że w zasadzie nie ma już różnicy pomiędzy silnikiem benzynowym, a dieslem, autem drogim a tanim. Oto obszary, w których obecnie statystycznie powstaje najwięcej usterek mających negatywny wpływ na pracę samochodu.

Układ wtryskowy

Obecnie niemal wszystkie sprzedawane na rynku samochody mają bezpośredni wtrysk paliwa – każdy diesel i większość silników benzynowych. Układ wtryskowy jest dość mocno obciążony, musi działać bardzo precyzyjnie i jest czuły na jakość paliwa. Zaniedbanie układu wtryskowego (nieprawidłowo pracujący wtryskiwacz) może doprowadzić do poważniejszych awarii, jak na przykład uszkodzenie turbosprężarki, układu oczyszczania spalin lub nawet wypalenia dziur w tłokach silnika.

Układ doładowania

Wszystkie silniki Diesla i wiele silników benzynowych jest wyposażonych w turbosprężarkę. Przewiduje się, że w przyszłości wszystkie silniki spalinowe będą wyposażone w doładowanie, ewentualnie połączone z silnikiem elektrycznym jako hybrydy. Na trwałość turbosprężarki ogromny wpływ ma sposób eksploatacji i regularna wymiana oleju.

W silnikach eksploatowanych na krótkich dystansach, m. in. w mieście, turbosprężarka zużywa się dużo szybciej. Wcześniej dochodzi do jej uszkodzenia w samochodach z silnikiem Diesla, w których stosuje się bardziej skomplikowane konstrukcje, m. in. tak zwaną zmienną geometrię łopatek. Jej awaria praktycznie wyklucza eksploatację silnika.

Cewki zapłonowe

Cewka zapłonowa występuje tylko w silnikach benzynowych i zwykle są to już tzw. cewki jednoiskrowe, czyli po jednej na jedną świecę zapłonową. Zużywają się one naturalnie i niestety dość szybko. Awaria powoduje nieprawidłową pracę silnika i brak mocy. Na szczęście nie jest to bardzo kosztowny element, ale jeżeli dojdzie do uszkodzenia jednej cewki należy się spodziewać awarii kolejnych w najbliższym czasie. Wówczas koszty rosną zwykle czterokrotnie.

Dwumasowe koło zamachowe

To element, który do niedawna występował głównie w silnikach Diesla, ale obecnie bardzo często trafia również do silników benzynowych. Jak dawniej koło dwumasowe nie występowało w konfiguracji silnika z automatyczną skrzynią biegów, tak teraz pojawia się częściej ze względu na konstrukcję przekładni dwusprzęgłowej. Niestety to element drogi, znacznie szybciej zużywający się przy silniku Diesla. Jego całkowita awaria uniemożliwia jazdę, ale wcześniej dość łatwo stwierdzić, że koło dwumasowe jest już mocno zużyte.

Elektronika

Obecnie elektronika to niemal połowa podzespołów samochodu, a każdy z podzespołów w mniejszym lub większym stopniu jest podłączony do elektroniki. Nawet hamulce, amortyzatory czy przekładnie kierownicze są już sterowane elektrycznie. Wysoki stopień skomplikowania oczywiście wpływa na wysoką zawodność. Na szczęście, usterki elektroniki są dość tanie do usunięcia i łatwe do zdiagnozowania, ale występują stosunkowo często, co uprzykrza eksploatację wielu samochodów.

Tagi: cewki, cewki zapłonowe, Dwumasowe koło zamachowe, elektronika, elektryka, koło dwumasowe, najczęściej występujące usterki, turbodoładowanie, układ doładowania, Układ wtryskowy, usterki samochodów, usterki silników, Wtryskiwacze