W aucie znajdują się trzy pedały, z których kierowca korzysta, żeby poruszać się pojazdem. W zasadzie to możemy wymienić jeszcze czwarty, czyli podnóżek, który jednak nie pełni żadnej funkcji i nie w każdym aucie jest wykorzystywany. Nazywany jest on martwym. Żeby bezpiecznie i wygodnie prowadzić pojazd, powinieneś wiedzieć, jak prawidłowo operować pedałami w aucie.

Rozmieszczenie pedałów w samochodzie

Wspomniane trzy pedały w aucie to sprzęgło, hamulec i gaz, które, licząc od lewej, zamontowane są w samochodzie dokładnie w takiej kolejności. Jest to układ pedałów w samochodzie, który obsługiwać należy:

  • lewą nogą – sprzęgło,
  • prawą nogą – gaz i hamulec.

Kiedy naciskasz gaz lub hamulec w aucie, to pietę powinieneś mieć opartą na podłodze. Dzięki temu łatwiej ci będzie odpowiednio dobierać siłę nacisku. Pamiętaj, że pedały nie mają być punktem oparcia i należy je naciskać najszerszą częścią stopy. Jeśli stopę przemieszczasz między pedałami gazu i hamulca, to staraj się również nie odrywać jej od podłogi – powinieneś wtedy płynniej dokonać takiej zmiany.

Kolejna kwestia dotyczy używania sprzęgła w samochodzie. Jak wspomnieliśmy, należy je naciskać lewą nogą. W tym przypadku trudno jest trzymać stopę opartą o podłoże, ale kluczowa różnica tkwi w tym, że tego pedału należy używać wyłącznie przy zmianie biegów i przy ruszaniu. Tymczasem wielu kierowców, nawet doświadczonych, jeździ na półsprzęgle. Często trzymają też stopę opartą o ten pedał, co może doprowadzić do szybszej jego awarii. Wymiana sprzęgła jest bardzo kosztowna – może to być suma nawet kilku tysięcy złotych.

Jednym z najważniejszych pedałów w samochodzie jest hamulec. To od niego uzależnione jest bezpieczeństwo na drodze. Jak prawidłowo hamować? Przede wszystkim technikę należy dopasować do sytuacji, w jakiej się znalazłeś. Jeśli musisz natychmiast wyhamować, to robisz to na jeden raz – dociskasz hamulec i trzymasz aż do zatrzymania pojazdu. Puszczanie i dociskanie pedału nie jest wówczas najlepszym rozwiązaniem. W przypadku standardowego hamowania powinieneś stopniowo coraz mocniej dociskać pedał, a kiedy zauważysz, że efekt jest wystarczający, to nie naciskaj już mocniej. Natychmiastowe dociśnięcie pedału jest wskazane tylko wtedy, kiedy inne działanie w tym momencie mogłoby spowodować niebezpieczeństwo na drodze.

Sprzęgło w samochodzie – jak z niego korzystać?

Teoretycznie sprzęgło w aucie może służyć przez nawet 300 tys. km, ale jak już wiesz, zależy to od eksploatacji pojazdu. Najbardziej jest ono narażone na zużycie w jeździe miejskiej, gdzie co trochę musisz zwalniać, stawać przed sygnalizatorem świetlnym czy przed przejściem dla pieszych. Pamiętaj, że złą praktyką jest ciągłe opieranie nogi na sprzęgle albo tym bardziej jazda z nogą nieco uniesioną nad tym pedałem. Doprowadzi to do szybszego zużycia mechanizmu. Trzymaj się zasady minimalizowania jego obciążenia – naciskaj go wtedy, kiedy jest to konieczne. Ważne jest również niepuszczanie sprzęgła zbyt wolno ani gwałtownie. Pamiętaj, że w każdym aucie sprzęgło może wymagać innego nacisku. W jednym będzie ono bardzo delikatne, a w innym efekt uzyskasz dopiero wtedy, gdy mocno je naciśniesz. Zatem będąc przyzwyczajonym do swojego pojazdu, możesz mieć problem z tym, żeby w innym samochodzie od razu używać tego pedału prawidłowo.

Pedałów może być mniej

Nie w każdym aucie liczba pedałów samochodowych jest taka sama. Jeśli posiadasz pojazd z automatyczną skrzynią biegów, to nie ma w nim sprzęgła. Pedału tego nie potrzebują też samochody elektryczne – po lewej stronie znajduje się w nich hamulec, a po prawej gaz. Oba obsługiwać należy prawą stopą.  

Nieprawidłowe użycie pedałów, szczególnie pedału hamowania może być przyczyną wypadku i kolizji. W takim przypadku poszkodowany, poza pewnymi wyjątkami, otrzyma odszkodowanie z twojego ubezpieczenia OC. Nie zapomnij o zwarciu umowy z towarzystwem ubezpieczeniowy.