Niepozorny pasek osprzętu silnika spełnia bardzo ważną rolę, ponieważ napędza ważne dla działania napędowej jednostki urządzenia, takie jak, chociażby alternator czy pompa wodna. Jego niewłaściwa praca może stanowić przyczynę zakłóceń w funkcjonowaniu auta (przykładowo słabsze ładowanie akumulatora), zaś zerwanie praktycznie natychmiastowo uniemożliwi jazdę. 

Pasek klinowy piszczy –  rodzaje pasków klinowych 

W autach stosuje się dwa typy pasków: klinowe (w starszych samochodach), jak i wielorowkowe. Pasek klinowy pracuje wyłącznie krawędziami bocznymi. Jeżeli ulegną one zużyciu i pasek klinowy piszczy, to trzeba go wymienić. Z kolei zaś pasek wielorowkowy pracuje przylegając całą powierzchnią do pasowych kół. Jest przy tym cichszy i efektywniejszy. Pamiętajmy także, iż inaczej należy się zachować, kiedy to pasek wielorowkowy piszczy, inaczej zaś kiedy słyszymy piszczący pasek alternatora. 

Piszczący pasek klinowy – co ile powinno się go wymieniać? 

Jeśli napęd osprzętu opiera się o pasek klinowy, jego wymianę powinno się wykonywać co 30-40 tysięcy kilometrów. Paski wielorowkowe mają znacznie większą wytrzymałość, bowiem sięga ona 100 tysięcy kilometrów. Ponadto, poza kryterium odnośnie przebiegu, stosowane jest także kryterium wieku. I tak można przyjąć, iż pasek gumowy z uwagi na proces starzenia materiału nie może być używany w silniku dłużej, aniżeli 4 lata. W takim przypadku, nie zaobserwujemy, iż pasek klinowy piszczy, zaś dojdzie do jego urwania. Niestety zerwanie paska klinowego podczas jazdy prowadzi zwykle do poważnej awarii silnika. W takim przypadku warto mieć ubezpieczenie assistance uwzględniające darmowe holowanie.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Piszczący pasek w samochodzie – pisk stały i sporadyczny 

Pasek od napędu osprzętu, może wydawać nieprzyjemne dźwięki w sposób sporadyczny, w wybranych sytuacjach. Zwykle możemy zaobserwować piszczący pasek na zimnym silniku podczas porannego rozruchu samochodu, po włączeniu klimatyzacji, w czasie przejeżdżania przez kałużę, albo w przypadku wybranych obrotów silnika. Są jednakże i takie sytuacje, kiedy obserwujemy piszczący pasek rozrządu praktycznie cały czas albo też bardzo często. Co będzie groźne, a co nie? 

Niestety stale piszczący pasek mający związek z drganiami albo poślizgiem jest zjawiskiem naturalnym, które wynika z konstrukcji całego układu. W pewnym zakresie obrotów, trochę powyżej tych jałowych, pasek może po prostu wpaść w taki rezonans, iż będzie piszczeć pomimo tego, że jest całkowicie sprawny. Na ogół pasek klinowy piszczy w czasie zmiany biegu albo też ruszania. 

Powyżej opisane sytuację, nie są groźne i nie mają żadnego znaczenia dla sprawności całego napędu osprzętu, niemniej jednak jeśli po czasie się nasilają, warto będzie je wyeliminować. Niewątpliwie dla wielu z nas, będzie to sytuacja niekomfortowa i nieelegancka, kiedy podjeżdżamy samochodem z piszczącym paskiem, gdyż prezentuje się on wtedy jako zaniedbany. Dlatego warto się tym zająć od razu. 

Gorzej, jeśli pasek klinowy piszczy praktycznie cały czas, albo też bardzo długo i często. Ciągły poślizg może być przyczyną jego silnego rozgrzania i osłabienia, a zerwanie może zakończyć się zniszczeniami w obrębie komory silnika. W niektórych przypadkach może nawet dojść do pożaru. Z czymś takim musimy walczyć i usuwać awarie, bo tak można określić ciągły pisk w obrębie paska osprzętu. Dobry sposób na piszczący pasek? Na pewien czas możemy użyć środka w sprayu, który sprawi, że przyczepność paska do kół ulegnie zwiększeniu. 

Nowy pasek klinowy piszczy – wilgoć wzmaga zdecydowanie pisk 

Zużyty albo źle napięty pasek klinowy może piszczeć w czasie pracy silnika. To zjawisko na miejsce zwykle na przełomie zimy i jesieni, a latem podczas trwania deszczowej aury. Dlaczego do tego dochodzi? Wilgoć zmienia zdecydowanie na gorsze właściwości tarcia, które powstają między kołem pasowym a paskiem. Tyczy się to przede wszystkim wyeksploatowanych mechanizmów albo mających jakiś defekt. Niemniej jednak w przypadku nowego paska klinowego, może mieć również miejsce.

Piszczenie paska klinowego będzie tym większe, im bardziej wzrastać będzie obciążenie różnych urządzeń, które on napędza, chociażby alternatora. Zatem, jeżeli kierowca stosuje za jednym razem kilka odbiorników prądu (wycieraczki, radio, światła). 

Pasek klinowy piszczy – inne problemy 

Fakt, że pasek klinowy piszczy, nie zawsze będzie spowodowane wyeksploatowanym albo nieodpowiednio napiętym paskiem. Czasami ponoszą za to winę koła pasowe, kiedy są już dosyć mocno wyślizgane. 

Na przykład: pasek klinowy piszczy zawsze, gdy doszło do zużycia koła pasowego pompy od wspomagania kierownicy. Niemniej jednak sam pisk pojawia się w momencie skręcenia do oporu kół auta. 

Niektórzy szlifują po prostu koła pasowe z użyciem drobnego papieru ściernego. Inni spryskują je, jak i sam pasek specjalnie do tego celu przeznaczonym środkiem, który wyeliminuje piszczenie paska. Za pewien czas jednakże problem ten najczęściej powróci. Czasami zaobserwujemy wówczas, iż nie tylko pasek klinowy piszczy, ale nastąpi po prostu jego zerwanie. 

Mechanicy uważają, że jeśli pasek klinowy piszczy pomimo regulacji naciągu, konieczna staje się jego wymiana i poddanie sprawdzeniu kół pasowych. Jeżeli będą one wyślizgane, należy wymienić je na zupełnie nowe. 

Nie są to nazbyt wysokie koszty, a likwidując piszczenie paska klinowego, możemy pozbyć się nie tylko irytującego dźwięku, ale przede wszystkim jesteśmy w stanie zapewnić właściwą eksploatację różnorodnych urządzeń. 

Źródło pisku paska wielorowkowego to także nierzadko ziarenka piasku, czy też nawet małe kamyczki, które utknęły w rowkach. Wówczas zdecydowanie lepiej będzie wymienić cały pasek, gdyż zanieczyszczenia spowodowały prawdopodobnie jego uszkodzenie. 

Pasek klinowy piszczy – pod napięciem 

Właściwie napięty pasek osprzętu silnika ma ogromne znaczenie dla właściwego funkcjonowania auta i rzecz jasna wpływa również na to, ażeby nie pojawiał się pisk. Większość spośród pasków wielorowkowych wyposażono w napinacze automatyczne, których zadanie stanowi utrzymanie właściwego naciągu. Niemniej jednak, napinacze nie są również wieczne i wymagać mogą wymiany. 

W wypadku, kiedy pasek klinowy piszczy, jego napięcie można ustawić własnoręcznie. Nie jest to nazbyt skomplikowana czynność i doświadczeni kierowcy zrobią co z pewnością samodzielnie.