oznaczenia-szyb-samochodowych

Każdy element samochodu ma swoje oznaczenia. Wiedząc, jak je odczytać, z łatwością możemy kupić części zamienne, a także zweryfikować, czy są oryginalne. Oznaczenia szyb samochodowych mówią o roku produkcji, homologacji, a także klasie szyby. Te informacje mogą być szczególnie użyteczne, jeśli planujemy zakup używanego auta.

Czego możemy się dowiedzieć z oznaczenia szyb samochodowych?

Kupując używane auto, niepozorne oznaczenie szyb samochodowych mogą nam wiele powiedzieć o aucie. Na przykład, gdy któraś z szyb ma inne oznaczenie niż pozostałe lub nie mają loga producenta auta – świadczy to o tym, że została z jakiegoś powodu wymieniona. Warto wiedzieć, że logo marki lub producenta samochodów umieszcza się tylko na szybach aut, które wyszły z linii fabrycznej danego wytwórcy lub też zostały wymienione w autoryzowanej stacji obsługi samochodów danej marki. Gdy tylko szyba przednia różni się od pozostałych – można przypuszczać, że została wymieniona z powodu uderzenia lub innego uszczerbku, natomiast gdy taka sytuacja ma miejsce z szybą boczną – warto dokładnie prześledzić historię auta i dopytać właściciela o powód wymiany.

Niepokój może też wzbudzić znaczna rozbieżność w roku produkcji szyby i samochodu.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Gdzie znajdziemy identyfikatory na szybach?

Nie ma przepisów, które regulują, jak powinno wyglądać znakowanie szyb samochodowych. Zatem każdy producent może umieścić oznaczenia szyb samochodowych w dowolnym miejscu i kolejności. Najczęściej znajdziemy je w dolnym rogu każdej z szyb.

Najbardziej widoczne jest logo lub marka producenta samochodu – umieszczone na samej górze, na środku oznaczenia, poniżej znajduje się kolejne logo, tym razem to znak firmowy producenta szyb. Reszta informuje o specyfikacji szyby i homologacji.

Homologacja szyb

Kod homologacyjny określa prawo do poruszania się pojazdu z danymi parametrami szkła. Normy są zapisane w Regulaminie nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ, który ujednolica przepisy dotyczące homologacji oszklenia.

Litera E w kółku to właśnie znak homologacji szyby, towarzysząca jej cyfra jest przypisana do kraju, w którym uzyskała homologację. Trzeba wiedzieć, że kraj producenta nie musi być tożsamy z krajem, w którym szyba uzyskała atest. Możemy spotkać następujące oznaczenia:

●       E1 – Niemcy,

●       E2 – Francja,

●       E3 – Włochy,

●       E4 – Holandia,

●       E5 – Szwecja,

●       E6 – Belgia,

●       E7 – Węgry,

●       E8  -Czechy,

●       E9 – Hiszpania,

●       E11 – Anglia,

●       E12 – Austria,

●       E20 – Polska,

●       E21 – Portugalia.

Producenci spoza Unii Europejskiej, wg norm Europejskiej Komisji Gospodarczej, mają oznaczenia:

ADR – Australia, CCC – Chiny, KS – Korea, JIS – Japonia, SABS – RPA, PNS – Filipiny, SASO – Arabia Saudyjska, SNI – Indonezja oraz SON – Nigeria.

Obok symbolu zezwolenia jest umieszczona informacja o numerze regulaminu homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. I tak: R43 to numer regulaminu, kolejne cyfry to wersja regulaminu i numer homologacji.

Jak rozszyfrować kod daty produkcji

Data produkcji szyby jest niezmiernie istotna i niestety może być zakodowana w różny sposób, w zależności od producenta. W większości przypadków spotykamy schemat kropek i liczb. Kropki oznaczają miesiąc, liczby rok. Gdy kropki są przed cyfrą, to data produkcji mieści się w przedziale od stycznia do czerwca (1 kropka to styczeń, 6 – czerwiec), jeżeli za to od lipca do grudnia (1 kropka to lipiec, 6 – grudzień).

Oznaczenia szyb samochodowych – specyfikacja szyby

Na szybie także znajdziemy jej specyfikację techniczną, zapisaną wg amerykańskich standardów, i tak: AS1 oznacza szybę laminowaną, AS2 – hartowaną,  AS3- szyba laminowana lub hartowana ciemna. Napotkamy także symbol DOT (Departament of Transport), po którym jest zapisany numer producenta. Natomiast cyfry po literze M wskazują na typ budowy szkła – zakodowany przez producenta.

Wydaje się, że szyby samochodowe są bardzo trwałe, jednak często wystarczy, że niewielki kamień wyskoczy spod koła jadącego pojazdu, a szyba pęka. Najczęściej takie uszkodzenia dotyczą przedniej szyby, a gdy pęknięcie utrudnia jazdę – to w przypadku kontroli grozi nam mandat. Dlatego, wykupując ubezpieczenie OC, warto rozważyć opcje ubezpieczenia szyb. Polisa chroni przed szkodami wyrządzonymi przez wandali oraz w wyniku nieszczęśliwych zdarzeń. Po zgłoszeniu szkody ubezpieczyciel pokrywa koszt naprawy w profesjonalnym warsztacie, specjalizującym się w szybach samochodowych.