Ostatnie tchnienie Saaba – wyścigowy model 9-3 TTA

SAAB 93-TTA

SAAB 93-TTA

Pomimo niedawnego bankructwa szwedzkiego Saaba jego samochody nie znikną tak szybko z ulic, a nawet torów. Firma została założona jako koncern lotniczy, ale to z miłości do samochodów i tej marki powstał wyścigowy model 9-3 TTA.

Samochód powołano do życia dzięki dwóch dwóm zespołom wyścigowym – Flash Engineering oraz Team Tidö, które startują w szwedzkiej serii wyścigowej samochodów turystycznych o nazwie TTA Elite League. Wsparcia obydwu drużynom udzieliło również Stowarzyszenie Dealerów Saaba i dział produkcji części zamiennych do tych aut, który funkcjonuje pomimo upadku firmy. Łącznie mają zostać zbudowane cztery egzemplarze 9-3 TTA, jeden jest obecnie testowany.

SAAB 93-TTA

SAAB 93-TTA


Pierwsze nieoficjalne testy odbyły się na torze Alés we Francji. Według dyrektora technicznego TTA (Touring Car Team Association) Gregera Landéna 9-3 TTA jest pierwszym kompletnym samochodem zbudowanym zgodnie z nową specyfikacją techniczną pucharu. Nadwozie wykonano w włókien węglowych, ale wciąż jest jeszcze kilka elementów, nad którymi trzeba popracować i dostarczyć je do finałowej wersji.

W testach we Francji za kierownicą Saaba zasiadł szwajcarski kierowca testowy Fabien Thuner. Przejechał on ponad 100 okrążeń na torze i był bardzo zadowolony z osiągów auta. Życzył powodzenia obu drużynom w TTA Elite League. Aby szanse zespołów były równe, przed oficjalnymi testami za kierownicą wersji przedpremierowych nie mogą zasiadać kierowcy biorący udział w wyścigowej serii. Na fotelach Saaba 9-3 TTA podczas sezonu pojawią się m.in. Mattias Anderson i Linus Ohlsson. Kierowcy będą rywalizować z samochodami Volvo, BMW oraz Citroëna.

SAAB 93-TTA

SAAB 93-TTA

Pierwsze oficjalne testy, podczas których Saab 9-3 TTA pojawi się już z pierwszymi usprawnieniami, odbędą się w Szwecji na torze Karlskoga oraz Anderstorp. Tam samochody będą już mogły być sprawdzane przez kierowców startujących w zawodach TTA Elite League. Pierwszy wyścig odbędzie się 12 maja w Karlskodze.

Czekałem aż 40 lat na to, by ponownie zobaczyć walkę Saaba i Volvo na torach wyścigowych. Teraz staje się to faktem. Mam ogromną prośbę do wszystkich fanów Saaba na całym świecie, by trzymali za nas kciuki! – powiedział Jan Nilsson, szef Flash Engineering.

Myślicie, że Saab ma szansę ten ostatni raz pokazać, jak wiele stracił świat motoryzacji?

8 odpowiedzi na “Ostatnie tchnienie Saaba – wyścigowy model 9-3 TTA”

  1. bawarka napisał(a):

    wiadomo coś o tym wykupieniu saab przez BMW ?

  2. bawarka napisał(a):

    wiadomo coś o tym wykupieniu saab przez BMW ?

  3. Stanisław Kolanko napisał(a):

    Nie robi żadnego wrażenia to wideo. Chyba rzeczywiście ostatnie tchnienie.

  4. Stanisław Kolanko napisał(a):

    Nie robi żadnego wrażenia to wideo. Chyba rzeczywiście ostatnie tchnienie.

  5. Kamil9dto napisał(a):

    Cholera ten Saab prawie jak Rocky Balboa 😉 A teraz bez jaj, aż się łezka w oku zakręciła… miałem piękną 900 w Qp i trzymam kciuki za jego następce

  6. Kamil9dto napisał(a):

    Cholera ten Saab prawie jak Rocky Balboa 😉 A teraz bez jaj, aż się łezka w oku zakręciła… miałem piękną 900 w Qp i trzymam kciuki za jego następce

Tagi: fabien thuner, flash engineering, greger landen, linus ohlsson, mattias anderson, saab 9-3 tta, stowarzyszenie dealerów saaba, team tido, tor Ales, touring car team association, TTA, tta elite league, w