Opony przyszłości firmy Bridgestone

Koncepcyjna opona Bridgestone

Koncepcyjna opona Bridgestone

Targi samochodowe to okazja do zaprezentowania nowości nie tylko dla producentów aut, ale także innych firm z branży motoryzacyjnej. Podczas 42. salonu samochodowego Tokyo Motor Show japońska marka Bridgestone pokazała oponę, która nie potrzebuje powietrza.

Przebicie opony w samochodzie jest nie tylko irytujące dla kierowcy, ale przede wszystkim niebezpieczne zarówno dla niego, jak i innych uczestników ruchu, ponieważ pojazd z tego typu awarią stwarza duże zagrożenie na drodze.

Od wielu lat dostępne są na rynku opony typu run-flat, jednak nie spełniły one do końca pokładanych w nich nadziei. System ten znany m.in. pod nazwą PAX w oponach Michelin rozwiązywał w praktyce problem przebitej opony i eliminował potrzebę używania koła zapasowego, ale opony same w sobie były gorsze od standardowych odpowiedników.

Michelin PAX System

Michelin PAX System

Wszystkie opony typu run-flat mają podobną konstrukcję, ale różnią się zastosowanymi materiałami. System PAX wykorzystuje giętką podporę na obwodzie koła oraz sztywniejszą konstrukcję opony. To właśnie ten ostatni czynnik oraz wysoka cena zadecydowały o słabej popularności tego typu opon. Sztywne ścianki boczne pogarszają amortyzację i źle wpływają na komfort podróżowania.

Jak zatem inaczej poradzić sobie z problemem przebitej opony? Bridgestone opatentował rodzaj opony, która nie potrzebuje powietrza. Produkt ten nie ma jeszcze swojej właściwej nazwy, a na targach w Tokio został zaprezentowany jako Air Free Concept. Gdy patrzy się na konstrukcję opony, na myśl przychodzi oczywiście dawny pomysł firmy Michelin – opona o nazwie Tweel. W porównaniu z produktem Bridgestone zastosowano w niej jednak inne materiały.

Koncepcyjna opona Bridgestone

Koncepcyjna opona Bridgestone

Zamiast wypełniającego oponę powietrza Bridgestone użył specjalnych, elastycznych szprych tworzących razem siatkę, która wykonana jest z termoplastycznej żywicy. Co ciekawe, zastosowane materiały są w pełni odnawialne. Taka opona jest znacznie tańsza niż standardowa, którą się po prostu spala, a nie poddaje recyklingowi.

Kolejna zaleta opony Bridgestone to komfort. Termoplastyczna żywica ma wysoką elastyczność, dzięki czemu jest w stanie absorbować tyle wstrząsów co standardowe opony wypełnione powietrzem. Także eksploatacja jest prostsza, ponieważ nie trzeba sprawdzać ciśnienia w oponie. Zachowuje ona swoje właściwości przez cały okres użytkowania aż do starcia się bieżnika.

Opona Michelin Tweel

Opona Michelin Tweel

Czy koncepcyjna opona Bridgestone ma szansę wejść do seryjnej produkcji? Z pewnością tak, ale nie pojawi się od razu w samochodach osobowych. Według Bridgestone obecny koncept opony ma maksymalną nośność ok. 150 kg. To zdecydowanie za mało, aby można było zastosować ją w samochodzie. Idealnie za to nadaje się do niewielkich pojazdów użytkowych, jak wózek zaprezentowany na filmie.

Kolejna wada: nieosłonięte przestrzenie pomiędzy poszczególnymi włóknami siatki (szprychami). Jeśli dostanie się w nie ciało stałe, np. duże ilości piasku, błota, kamieni, opona traci elastyczność, a co za tym idzie – pogarszają się jej właściwości oraz komfort podróżowania. Są to dwa główne słabe punkty, nad którymi Bridgestone będzie w najbliższym czasie pracować.

A może Wy macie własne sugestie rozwiązań dla inżynierów z Bridgestone?

4 odpowiedzi na “Opony przyszłości firmy Bridgestone”

  1. Pioware napisał(a):

    Tą siatkę da się osłonić przed zabrudzeniami (na pewno znajdzie się jakiś wodoszczelny w pełni odnawialny materiał ;). Co do nośności… to nie wiem. Wydaje mi się że przy ostrzejszym hamowaniu opony mogłyby się zwinąć w rulon, ale pewnie testowali i w takich warunkach.
    Nawet jeśli będą stosowane tylko w lekkich pojazdach (rowery, motory, wszelkiej maści wózki) to i tak już spory sukces. Przypuszczam że z czasem wymyślą mocniejsze spoiwa by mogły unieść samochody.

  2. Pioware napisał(a):

    Tą siatkę da się osłonić przed zabrudzeniami (na pewno znajdzie się jakiś wodoszczelny w pełni odnawialny materiał ;). Co do nośności… to nie wiem. Wydaje mi się że przy ostrzejszym hamowaniu opony mogłyby się zwinąć w rulon, ale pewnie testowali i w takich warunkach.
    Nawet jeśli będą stosowane tylko w lekkich pojazdach (rowery, motory, wszelkiej maści wózki) to i tak już spory sukces. Przypuszczam że z czasem wymyślą mocniejsze spoiwa by mogły unieść samochody.

  3. Pitbull9010 napisał(a):

    Te opony już są w stanie unieść ciężkie pojazdy!
    Widziałem filmik z hummerem H2

  4. Pitbull9010 napisał(a):

    Te opony już są w stanie unieść ciężkie pojazdy!
    Widziałem filmik z hummerem H2

Tagi: airfree, bridgestone, koncepcyjna opona, koncept, materiały odnawialne, michelin, przebicie opony, przebita opona, run flat, system PAX, tweel