opony

Opony bieżnikowane (inaczej nadlewki) są szczególnie popularne wśród przedsiębiorców posiadających samochody ciężarowe – regeneracja opon jest stosowana w przypadku 20% tego typu pojazdów. Od jakiegoś czasu również kierowcy samochodów osobowych są zainteresowani tym rozwiązaniem. Jakie możliwości oferuje ogumienie bieżnikowane? Co warto wiedzieć o oponach bieżnikowanych i czym różnią się od wersji seryjnych? Czy warto w ogóle odnawiać zużyte opony?

Co to są opony bieżnikowane?

Teoretycznie zużyta opona powinna trafić na śmietnik, jednak istnieją sposoby odbudowania bieżnika (przystosowania do kolejnego użytku). Bieżnikowanie to proces, który pozwala dać zużytym oponom samochodowym, na których pojawiły się mikropęknięcia, uszkodzenia niewidoczne gołym okiem, tzw. drugie życie. Na czym polega proces regeneracji opony bieżnikowanej? Specjaliści przywracają oponom bieżnikowanym pierwotne właściwości, usuwając resztki starego bieżnika i nakładając na jego miejsce nowy (nie może jednak być on całkowicie starty, powinien mieć co najmniej 2-3 mm wysokości). Ze względów bezpieczeństwa, bieżnikowania nie powinno wykonywać się częściej niż dwa razy. Regenerację opon przeprowadza się na egzemplarzach, których wiek nie przekracza 7 lat. W Polsce stosuje się dwie metody regeneracji opon:

  • bieżnikowanie na zimno (wcześniej zwulkanizowany bieżnik jest doklejony do korpusu opony),
  • bieżnikowanie na gorąco (na korpus opony nakłada się surową, gumową mieszankę, a następnie za pomocą wysokiej temperatury i ciśnienia, odciska nowy wzór bieżnika).

Jak rozpoznać opony bieżnikowane?

Amator może mieć na pierwszy rzut oka problem z odróżnieniem opon regenerowanych od nowych, prosto z linii produkcyjnej. Zarówno opony bieżnikowane zimowe, jak i opony bieżnikowane letnie czy całoroczne oznaczane są w ten sam sposób – symbolem „Regroovable”. Opony poddane regeneracji są też o około 20% cięższe. Bieżnik nie jest w 100% identyczny z tym występującym w fabrycznym egzemplarzu. O tym, że mamy do czynienia z bieżnikowanymi oponami samochodowymi może też świadczyć podejrzanie niska cena w stosunku do nowych modeli.

Zalety i wady opon bieżnikowanych. Czy opony bieżnikowane są bezpieczne?

Jakie są plusy i minusy opon bieżnikowanych? Z pewnością odnawianie opon jest bardziej przyjazne dla środowiska niż produkcja nowych. Na korzyść przemawiają też względy ekonomiczne – największą zaletą opon bieżnikowanych jest niższa cena, są znacznie tańsze od nowych opon. Wielu kierowców zastanawia się, jak wygląda kwestia jakości i trwałości opon poddanych procesowi regeneracji. Kilka czynników ma wpływ na długość eksploatacji opony bieżnikowanej (np. dobranie odpowiedniego wzoru czy renomowany producent). Warto mieć świadomość, że pod wieloma względami opona bieżnikowana nie dorówna jakością nowemu modelowi. Firmy zajmujące się odnawianiem opon nigdy nie odwzorowują w 100% rzeźby pierwotnego bieżnika, co przekłada się na gorszą przyczepność. Zawsze lepsze bezpieczeństwo na drodze zapewni nam nieużywana opona prosto od producenta. 

Kierowcy, którym zależy na maksymalnym bezpieczeństwie zarówno swoim, jak i posiadanego pojazdu, oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC, powinni rozważyć zakup polisy AC, która chroni samochód przed uszkodzeniem, zniszczeniem, a także kradzieżą. Decydując się na pakiet OC+AC, możemy liczyć na korzystne zniżki, płacąc już od 545 złotych za rok (to 15% taniej niż w przypadku zakupu osobno każdej z polis).

Podsumowując, co prawda opony bieżnikowane są atrakcyjniejsze cenowo dla właściciela pojazdu osobowego, ale też oferują gorsze osiągi i mniejszą trwałość. Inwestycja w nowy komplet opon to lepsza jakość, większe bezpieczeństwo, kilkuletnia gwarancja producenta, dłuższa żywotność i brak ukrytych wad.