odma-olejowa

Silnik to serce każdego pojazdu. Składa się z wielu podzespołów, gdzie każdy element jest istotny. Usterka jednego z nich powoduje, że praca silnika jest niewłaściwa i może prowadzić nawet do jego uszkodzenia. Odma olejowa odpowietrza skrzynię korbową, kierując gazy do cylindrów. Niewłaściwe działanie może doprowadzić do niekontrolowanego wzrostu ciśnienia w skrzyni korbowej oraz wycieku oleju. Konsekwencją zapchanej odmy może być nawet awaria silnika. 

Odma – co to jest?

Komora korbowa, czyli kadłub silnika, to miejsce, gdzie obraca się wał korbowy. W tej przestrzeni wstępnie spręża się mieszanka paliwa i powietrza, która wraz z domieszką oleju, trafia do komory spalania. Z komory spalania do skrzyni przedostają się różne gazy, stąd powstaje w niej nadciśnienie. Odma olejowa to przewód, który ma za zadanie kierować gazy z powrotem do cylindrów.

Zatkana odma – objawy

Nieprawidłowe działanie odmy olejowej nie jest nagłym zjawiskiem. Wraz z użytkowaniem samochodu w skrzyni korbowej gromadzi się gęsta maź, która ją zapycha, powodując wzrost ciśnienia gazów w skrzyni. W efekcie dochodzi do uszkodzenia uszczelek i wycieku oleju silnikowego. 

Innym objawem, że odma w samochodzie jest zatkana, jest unoszący się bagnet do pomiaru oleju lub syk, podczas jego wyciągania czy odkręcania samego kurka wlewu. Ów syk to nic innego, jak uciekający gaz, który wcześniej znajdował się pod dużym ciśnieniem.

W większości przypadków problemy z przewodem dotyczą starszych aut oraz tych, w których właściciele nie wymieniają oleju silnikowego. Aczkolwiek usterki odmy zdarzają się także w nowych pojazdach. Z reguły zdarza się to w przypadkach, gdzie auto jest używane do jazdy na krótkich trasach oraz pozostawione przez dłuższy czas na mrozie.

Wtedy w skrzyni korbowej gromadzi się wilgoć, która pod wpływem mrozu w połączeniu z gęstym olejem silnikowym, może być przyczyną zatkania się odmy. W takim wypadku trzeba od czasu do czasu wybrać się na dłuższą przejażdżkę. Rozgrzany silnik powinien przyspieszyć odparowanie wilgoci i tym samym rozwiązać problem.

Na czym polega czyszczenie odmy?

Odma oleju znajduje się w większościach silników spalinowych. Jednak jej budowa i umiejscowienie może być inne w zależności od producenta – choć funkcja zawsze jest taka sama. Naprawa odmy wiąże się z jej czyszczeniem. 

Zadanie nie jest skomplikowane: element trzeba wyjąć z samochodu, rozkręcić i dokładnie wyczyścić, np. myjką ciśnieniową. Następnie należy odmę wysuszyć i zamontować w aucie. Przy okazji warto sprawdzić stan filtra i jeśli jest zanieczyszczony, wymienić go na nowy.

Zdarza się, że w warsztacie mechanicy od razu wymieniają uszczelki, nie sprawdzając, czy odma olejowa nie jest zapchana. Warto poprosić o dokładną diagnozę problemu, ponieważ sama wymiana uszczelek nie zlikwiduje go. Trzeba też pamiętać, że opary są szkodliwe dla ludzi i środowiska.

Odma olejowa – jak o nią dbać?

Podstawową sprawą jest regularna wymiana oleju silnikowego. W starych olejach pojawiają się zanieczyszczenia, które spowodują, że odma silnika się zapycha. Nowe oleje z kolei są czyste i mają lepszą płynność. Zdecydowanie należy stosować te zalecane przez producentów aut. Ważne jest, aby wybierać oleje renomowanych firm, często tańsze odpowiedniki są gęstsze, co zwiększa ryzyko zatkania odmy olejowej. 

Należy też przestrzegać sugerowanych przez producenta zaleceń dotyczących terminów i zasad czyszczenia odmy. Co pewien czas trzeba kontrolować stan filtra i separatora, a w razie nieprawidłowości czy zanieczyszczeń – wymienić je.

W starszych samochodach odma olejowa powinna być kontrolowana dużo częściej, na przykład przy okazji wymiany oleju silnikowego lub okresowych przeglądów dokonywanych przez mechanika.

Odma olejowa to ważny element silnika. Jeśli kierowca będzie ignorował objawy zapchanego przewodu, może doprowadzić do wycieków oleju, a w najgorszym przypadku – remontu silnika. Dlatego warto nadmienić, że koszt zadbania o odmę wobec ewentualnych kosztów naprawy jest relatywnie niewielki. Cena nowej części to koszt do około 200 zł. Jej wymiana czy czyszczenie nie powinno również wiązać się z dużymi kosztami. Dlatego ważne są regularne przeglądy, wymiany filtrów i olejów.

Awaria samochodu w podróży, zwłaszcza daleko od domu, może być nie tylko stresująca, lecz także bardzo kosztowna. Gdy planujemy jechać na wakacje własnym autem, warto rozważyć zakup ubezpieczenia assistance. Pomoc w ramach pakietu jest świadczona 24 godziny na dobę. W przypadku awarii w trakcie podróży możemy liczyć na holowanie samochodu lub wykonanie naprawy na miejscu.