Nieprawidłowe ciśnienie oleju – jakie są jego przyczyny?

Olej silnikowy jest jednym z czynników niezbędnych w stopniu najwyższym do prawidłowego działania jednostki napędowej. To niezwykle istotne, by miał on prawidłowe właściwości dobrane do motoru. Bardzo ważne jest też, aby jego ciśnienie było zgodne z zalecanym ciśnieniem roboczym silnika. Nie może być zbyt wysokie ani zbyt niskie. Jakie mogą być przyczyny nieprawidłowości tej wartości?

O tym kiedy wymienić olej i na jaki już pisaliśmy. Teraz skupimy się na samej eksploatacji. Podstawową kwestią, która ma wpływ na ciśnienie oleju jest jego poziom. Jest tu prosta analogia – za mało oleju oznacza za niskie ciśnienie, za wysoki poziom – zbyt duże ciśnienie. Większość nowych samochodów jest w stanie poinformować kierowcę o problemie. Sęk w tym, że kiedy zapala się kontrolka wskazująca na zbyt niskie ciśnienie oleju, sytuacja jest już zła i należy reagować natychmiastowo.

Oczywiście zbyt niskie ciśnienie wynika zazwyczaj z ubytków oleju wynikających z eksploatacji pojazdu. Pytanie brzmi więc – jak może dojść do podbicia ciśnienia zbyt dużym poziomem tego płynu? Może się okazać, że olej uzupełnialiśmy na pochylonej nawierzchni, dlatego wskazania, które odczytaliśmy bagnetem nie były prawidłowe. Problemem może być też nieudane wypalanie sadzy z filtra. Wtedy dodatkowa dawka paliwa wtryskiwana do silnika spływa razem z olejem do miski olejowej. Może wówczas dojść do podniesienia poziomu płynu smarującego. To w najgorszym scenariuszu doprowadza nawet do rozszczelnienia silnika i jego nieprawidłowej pracy.

A co jeśli poziom oleju jest prawidłowy, ale wciąż występuje problem z ciśnieniem? Powodem może być filtr oleju, który wymieniany zbyt rzadko, zapycha się zanieczyszczeniami. Problem może również stanowić zawór przelewowy, przez który przy wysokim ciśnieniu oleju może dojść do uszkodzenia obudowy filtra. Blokuje się wtedy w jednej ze swoich dwóch pozycji i w zależności od tego, czy zostanie zamknięty czy otwarty, może powodować spadek ciśnienia lub jego nadmierny wzrost. To kolejny efekt zbyt rzadkiej wymiany oleju silnikowego, który może doprowadzić do złego funkcjonowania zaworu przez niesione zanieczyszczenia.

Co ciekawe, zastosowanie oleju o lepszej jakości niż do tej pory, może doprowadzić do zaburzeń w ciśnieniu. Wystarczy, że będzie on miał lepsze właściwości czyszczące. Jeśli w obiegu znajduje się wiele zanieczyszczeń, mogą one zostać odblokowane przez olej i trafić np. do filtra lub do wspomnianego zaworu przelewowego.

Rzadziej problemy z ciśnieniem występują w wyniku poważnych usterek mechanicznych silnika. Można ich się spodziewać raczej w starszych samochodach. Spadki ciśnienia są powodowane między innymi luzami na panewkach wału korbowego.

Tagi: Mechanika, olej silnikowy, poradnik