Niebezpieczne reflektory nowych samochodów

światła

Coraz mocniejsze i wydajniejsze. Reflektory samochodowe, obok roli stylistycznej, mają za zadanie rozświetlić mrok przed pojazdem. Z roku na rok robią to coraz lepiej. Dla niektórych – aż za dobrze.

Jak wskazują badania angielskiej organizacji Royal Automobile Club, większy zasięg reflektorów przekłada się na częstsze oślepienia kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka. Przeanalizowano dane od ponad 2 tys. kierowców. Sytuacja nie prezentuje się ciekawie.

Tylko 12 proc. ze wszystkich badanych odpowiedziało, że nowoczesne światła pojazdów nie przeszkadzają im w nocy. Aż 66 proc. kierowców zauważyło, że niektóre z konstrukcji proponowanych przez producentów są zbyt jasne po zmroku. Jedna piąta badanych uważa, że wszystkie nowoczesne reflektory oślepiają.

Nowoczesne układy laserowe są w stanie oświetlić drogę nawet na 600 metrów, wycinając z padającego na drogę promienia nadjeżdżające z przeciwka samochody. Jak widać nieskutecznie, skoro ponad połowa badanych kierowców jest regularnie oślepiana po zmroku. Tracą oni koncentrację zazwyczaj na kilka sekund. Sytuacja będzie prezentować się jeszcze gorzej, gdy światła zaczną prezentować na powierzchni drogi obowiązujące zagrożenia – kilku producentów już pracuje nad rozwinięciem tego pomysłu.

Ponad 50 proc. kierujących nie jest w stanie wskazać, czy pojazd naprzeciw nich ma włączony kierunkowskaz, choć w takiej sytuacji nowoczesne konstrukcje reflektorów przygaszają światła mijania. Sprawa okazała się na tyle poważna, że zajmuje się nią specjalna grupa robocza z ramienia ONZ.

Tagi: ksenony, laserowe światła, LED, reflektory, reflektory samochodowe, światła