(Nie)bezpieczne okazy polskiej motoryzacji [wideo]

Polonez-Caro

Polska motoryzacja nie osiągnęła sukcesu na skalę światową, jednak swego czasu Fiat 126p zmotoryzował nasz kraj. Później podobnie było z Polonezem, który jeszcze całkiem niedawno stanowił jeden z najpopularniejszych samochodów w Polsce. Jak bezpieczne były te auta?

O crash testach mogliście poczytać na naszym blogu już nie raz. Zainteresowanych odsyłam do poniższego wpisu:

Droga do gwiazd(ek), czyli o crash testach słów kilka

Podobną metodologię wykorzystano przy testach zderzeniowych Fiata 126p oraz Poloneza. Swego czasu krążył popularny dowcip, że strefa zgniotu w popularnym maluchu kończy się tak jak w Mercedesie – na silniku. Z całą pewnością Fiata 126p nie można uznać za najbezpieczniejszy pojazd.

Poniżej znajdziecie crash test tego modelu przeprowadzony przy prędkości jedynie 40 km/h. Już przy tak niewielkiej prędkości pas bezpieczeństwa został wyrwany, a w efekcie manekin rozbił głową przednią szybę. Klatka piersiowa uderzyła w kierownicę, przesuwając całą kolumnę do przodu – niebezpieczeństwo poważnych urazów, a nawet utraty życia, jest więc bardzo wysokie.

W porównaniu z próbą małego Fiata test zderzeniowy Poloneza przeprowadzony przy 50 km/h zakończył się lepszym wynikiem.

Jeśli macie Fiata 126p lub Poloneza, koniecznie podzielcie się swoimi wrażeniami po obejrzeniu powyższych filmów, a wszystkich zachęcamy oczywiście do rozważnej jazdy i zapinania pasów bezpieczeństwa.

18 odpowiedzi na “(Nie)bezpieczne okazy polskiej motoryzacji [wideo]”

  1. Polonus napisał(a):

    Za kierownicą poldka jest całkiem bezpiecznie…

    • R Adamsky napisał(a):

      Gdyby miał poduszki powietrzne to by lepiej wypadł niż BMW e36 ;]

    • Autobad napisał(a):

      Polonez w swoim teście zderzeniowym uzyskał 3 gwiazdki, co na konstrukcję liczącą wtedy około 20 lat było wynikiem wręcz rewelacyjnym. Wątpię, żeby obecnie produkowane chińskie wynalazki zbadane zgodnie z tą normą, z którą rozbijany był Poldek uzyskały więcej niż 3, a może nawet 2 gwiazdki. Polonez był jednym z pierwszych samochodów zaprojektowanych przez Giugiaro, w którym uwzględniono kontrolowane strefy zgniotu.

      • Arni_t napisał(a):

        A wtedy chyba skala była 4 gwiazdkowa. No gdyby air bag był to o niebo lepiej. Polonez i nawet 125p moją stosunkowo sztywne nadwozia (oczywiście nie zgnite) dzięki temu że błotniki należą do elementów konstrukcyjnych. I stosunkowo grube poszycie. No a masy nie mają aż tak wielkiej przy tych rozmiarach, nawet z ciężkim napędem. Tylko wygłuszone nie są 😀

  2. Polonus napisał(a):

    Za kierownicą poldka jest całkiem bezpiecznie…

    • Anonim napisał(a):

      Gdyby miał poduszki powietrzne to by lepiej wypadł niż BMW e36 ;]

    • Autobad napisał(a):

      Polonez w swoim teście zderzeniowym uzyskał 3 gwiazdki, co na konstrukcję liczącą wtedy około 20 lat było wynikiem wręcz rewelacyjnym. Wątpię, żeby obecnie produkowane chińskie wynalazki zbadane zgodnie z tą normą, z którą rozbijany był Poldek uzyskały więcej niż 3, a może nawet 2 gwiazdki. Polonez był jednym z pierwszych samochodów zaprojektowanych przez Giugiaro, w którym uwzględniono kontrolowane strefy zgniotu.

      • Arni_t napisał(a):

        A wtedy chyba skala była 4 gwiazdkowa. No gdyby air bag był to o niebo lepiej. Polonez i nawet 125p moją stosunkowo sztywne nadwozia (oczywiście nie zgnite) dzięki temu że błotniki należą do elementów konstrukcyjnych. I stosunkowo grube poszycie. No a masy nie mają aż tak wielkiej przy tych rozmiarach, nawet z ciężkim napędem. Tylko wygłuszone nie są 😀

  3. Arek napisał(a):

    Zwracam wam uwagę ślepaki, że Polonez ma nienaruszona kabinę i drzwi! A więc REWELACJA! Silnik przejął cała energię zderzenia, a kabina jest NIENARUSZONA!

  4. Arek napisał(a):

    Zwracam wam uwagę ślepaki, że Polonez ma nienaruszona kabinę i drzwi! A więc REWELACJA! Silnik przejął cała energię zderzenia, a kabina jest NIENARUSZONA!

  5. Orange10 napisał(a):

    Okazuje się że maluszek ma taką samą strefę zgniotu jak Mercedes….
    …do silnika .

  6. Orange10 napisał(a):

    Okazuje się że maluszek ma taką samą strefę zgniotu jak Mercedes….
    …do silnika .

  7. MikeWWA napisał(a):

    Dokladnie – polonez w swoich czasach uchodzil za jeden z bezpieczniejszych samochodow a wynik jaki uzyskal wielu zaskoczyl. Sam mialem konkretnego dzwona poldkiem i musze powiedziec ze zlego slowa nie powiem na bezpieczenstwo tego auta.

  8. MikeWWA napisał(a):

    Dokladnie – polonez w swoich czasach uchodzil za jeden z bezpieczniejszych samochodow a wynik jaki uzyskal wielu zaskoczyl. Sam mialem konkretnego dzwona poldkiem i musze powiedziec ze zlego slowa nie powiem na bezpieczenstwo tego auta.

  9. Tombo napisał(a):

    ale to był test malucha z lat 70,ze wyrwał ten pas, pytanie czy nie zostało to poprawione pozniej,mogli zrobic test 126p np z drugiej połowy lat 80tych

  10. Tombo napisał(a):

    ale to był test malucha z lat 70,ze wyrwał ten pas, pytanie czy nie zostało to poprawione pozniej,mogli zrobic test 126p np z drugiej połowy lat 80tych

  11. kris napisał(a):

    co do poloneza,koledzy parę ładnych lat temu jechali po niemieckiej drodze i przy prędkości 120km/h mieli zderzenie czołowe z audi jadącym 130km/h,jak laweta wiozła auto przez granicę,celnicy pytali ile trupów,przeżyli wszyscy,4 osoby,kierowca połamał kierownicę głową,połamali się trochę,ale żyją…

  12. kris napisał(a):

    co do poloneza,koledzy parę ładnych lat temu jechali po niemieckiej drodze i przy prędkości 120km/h mieli zderzenie czołowe z audi jadącym 130km/h,jak laweta wiozła auto przez granicę,celnicy pytali ile trupów,przeżyli wszyscy,4 osoby,kierowca połamał kierownicę głową,połamali się trochę,ale żyją…

Tagi: bezpieczeństwo, crash, crash tes malucha, crash test, crash test poloneza, crashtest, fiat 126p, polonez, video, wideo