Komentarze wyłączone

Nie wstępuj w związek, na który nie jesteś gotowy – kampania polskich instytucji ubezpieczeniowych

Ruszyła internetowa kampania „Nie wstępuj w związek, na który nie jesteś gotowy”. To akcja zainicjowana i sponsorowana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, która ma poprawić świadomość kierowców dotyczącą konsekwencji jazdy bez ważnego OC.

Partnerami akcji są Polska Izba Ubezpieczeń, Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, Rzecznik Ubezpieczonych oraz Komisja Nadzoru Finansowego. Jak widać, jest to duża kampania, a temat, który porusza, wymaga obszernej komunikacji z kierowcami. Wynika to z niepokojących statystyk. Badanie przeprowadzone na zlecenie UFG przez GfK Polonia wykazało, że aż 80 proc. polskich kierowców nie jest świadomych tego, że siadając za kierownicą cudzego auta, powinni mieć pewność, że właściciel wykupił polisę OC. W przeciwnym razie wszelkie konsekwencje finansowe ponosi także sam kierujący.

W roku 2013 co czwarty wypadek drogowy był spowodowany przez kierowcę niebędącego właścicielem pojazdu, który prowadził. Statystyki te dotyczą samochodów, traktorów, motocykli i wielu innych rodzajów pojazdów. W takiej sytuacji odpowiedzialność finansowa spoczywa zarówno na kierowcy, jak i właścicielu pojazdu. Nie jest ona jednak bezpośrednia. Ofiary wypadku otrzymują odszkodowanie od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego lub przez PBUK, jeżeli do zdarzenia doszło za granicą.

Tutaj pojawiają się problemy nieświadomego kierowcy. UFG wytacza sprawę regresową. W ubiegłym zapoczątkowano 3,5 tys. takich procesów. Średnia wartość regresu wynosi około 10 tys. zł, co jest niewielką kwotą w porównaniu z rekordową sumą 1,6 mln zł. Łącznie wszystkie roszczenia regresowe w ubiegłym roku przekroczyły wartość 160 mln zł.

Również PBUK ma wiele prowadzonych spraw. W ubiegłym roku kwoty przeznaczone na odszkodowania w zagranicznych wypadkach dały sumę blisko 4 mln zł.

Zwrot odszkodowania wymagany jest też przez UFG od osób, które spowodowały wypadek, będąc pod wpływem alkoholu, narkotyków, zbiegły z miejsca wypadku itp., nawet jeśli miały ważne OC.

Najgorsze w tych statystykach jest to, że mają one tendencję wzrostową. Rośnie liczba regresów przekraczających kilkaset tysięcy złotych. 24-procentowy wzrost nastąpił także w ilości wypłaconych pieniędzy na rzecz szkód spowodowanych za granicą w 2013 roku. Wygląda więc na to, że świadomość kierowców nie tylko jest niska, ale wręcz pogarsza się. Dlatego stworzono cztery filmy, które mają być promowane w Internecie:

Więcej szczegółów na stronie axadirect.pl

Tagi: AC, filmy, kampania, OC, pbuk, reklama, ubezpieczenia, UFG, YouTube