1 listopad 2015
Napęd rozrządu i jego prawidłowa eksploatacja

Pasek zębaty | fot. Mariusz Zmysłowski © 2014
Napęd rozrządu to jeden z krytycznych elementów silnika spalinowego, o którego stan powinniśmy dbać zarówno poprzez prawidłową eksploatację, jak i regularne jego serwisowanie, czyli wymiany łańcucha lub paska. Co każdy z nas powinien wiedzieć o użytkowaniu samochodu, by przedłużyć żywotność tego podzespołu?
Przeniesienie napędu na rozrząd może odbywać się przez dwa typy przekładni cięgnowych: paskowy i łańcuchowy. Zaletą pierwszego z nich jest niska cena samych pasów oraz niski poziom hałasu emitowanego w trakcie jego pracy. Bardzo znaczącą zaletą łańcuchów jest z kolei ich duża wytrzymałość – są w stanie pracować niezawodnie na znacznie dłuższym dystansie niż wyżej wspomniane paski. W obydwu przypadkach samochód można eksploatować tak, by zredukować zużycie napędu rozrządu.
Dużym problemem jest brak dbałości o napinacz. Aby mógł prawidłowo pracować, w silniku musi być prawidłowy poziom oleju w dobrym stanie. O tym, kiedy wymienić olej silnikowy i na jaki oraz jakie mogą być przyczyny nieprawidłowego ciśnienia tej cieczy, pisaliśmy wcześniej w naszych poradnikach:
Wymiana oleju – kiedy i na jaki?
Nieprawidłowe ciśnienie oleju – przczyczyny
Bez prawidłowego ciśnienia oleju w silniku, napinacz nie będzie działał prawidłowo, tym samym pojawią się problemy z napędem rozrządu.
Kolejnym grzechem kierowców jest przesadne oszczędzanie. Kiedy dokonujemy wymiany napędu rozrządu, należy dobrać elementy wysokiej jakości i wymienić całość, nie pojedyncze części.
Istotna jest też sama kontrola stanu całego napędu. Jeśli sami nie znamy się na mechanice samochodowej, najlepiej powierzyć to specjaliście. Czasami, w odniesieniu do łańcuchów, producenci zapewniają dożywotnią niezawodność. Jednak jak każdy element mechaniczny, łańcuch również może ulec zużyciu i widocznej degradacji. Dlatego każdy rodzaj napędu rozrządu powinien być regularnie doglądany. Znacznie więcej uwagi powinniśmy mu poświęcić zwłaszcza wtedy, gdy jeździmy na krótkich dystansach – to problem, który dotyczy większości kierowców jeżdżących głównie po mieście.