Napęd rozrządu i jego prawidłowa eksploatacja

Pasek zębaty | fot. Mariusz Zmysłowski © 2014

Pasek zębaty | fot. Mariusz Zmysłowski © 2014

Napęd rozrządu to jeden z krytycznych elementów silnika spalinowego, o którego stan powinniśmy dbać zarówno poprzez prawidłową eksploatację, jak i regularne jego serwisowanie, czyli wymiany łańcucha lub paska. Co każdy z nas powinien wiedzieć o użytkowaniu samochodu, by przedłużyć żywotność tego podzespołu?

Przeniesienie napędu na rozrząd może odbywać się przez dwa typy przekładni cięgnowych: paskowyłańcuchowy. Zaletą pierwszego z nich jest niska cena samych pasów oraz niski poziom hałasu emitowanego w trakcie jego pracy. Bardzo znaczącą zaletą łańcuchów jest z kolei ich duża wytrzymałość – są w stanie pracować niezawodnie na znacznie dłuższym dystansie niż wyżej wspomniane paski. W obydwu przypadkach samochód można eksploatować tak, by zredukować zużycie napędu rozrządu.

Dużym problemem jest brak dbałości o napinacz. Aby mógł prawidłowo pracować, w silniku musi być prawidłowy poziom oleju w dobrym stanie. O tym, kiedy wymienić olej silnikowy i na jaki oraz jakie mogą być przyczyny nieprawidłowego ciśnienia tej cieczy, pisaliśmy wcześniej w naszych poradnikach:

Wymiana oleju – kiedy i na jaki?

Nieprawidłowe ciśnienie oleju – przczyczyny

Bez prawidłowego ciśnienia oleju w silniku, napinacz nie będzie działał prawidłowo, tym samym pojawią się problemy z napędem rozrządu.

Kolejnym grzechem kierowców jest przesadne oszczędzanie. Kiedy dokonujemy wymiany napędu rozrządu, należy dobrać elementy wysokiej jakości i wymienić całość, nie pojedyncze części.

Istotna jest też sama kontrola stanu całego napędu. Jeśli sami nie znamy się na mechanice samochodowej, najlepiej powierzyć to specjaliście. Czasami, w odniesieniu do łańcuchów, producenci zapewniają dożywotnią niezawodność. Jednak jak każdy element mechaniczny, łańcuch również może ulec zużyciu i widocznej degradacji. Dlatego każdy rodzaj napędu rozrządu powinien być regularnie doglądany. Znacznie więcej uwagi powinniśmy mu poświęcić zwłaszcza wtedy, gdy jeździmy na krótkich dystansach – to problem, który dotyczy większości kierowców jeżdżących głównie po mieście.

8 odpowiedzi na “Napęd rozrządu i jego prawidłowa eksploatacja”

  1. Mechanik napisał(a):

    Dlatego też zawsze po zakupie samochodu lepiej od razu wymienić rozrząd, żeby móc długo cieszyć się nowym autem.

  2. DMQ napisał(a):

    Napinacz paska rozrządu nie korzysta z oleju silnikowego. Co prawda jest tam olej, ale własny – bardziej działa to na zasadzie osobnego amortyzatora.

  3. Ale Beka napisał(a):

    Ale bzdury. Już widzę tych pacjentów, którzy regularnie doglądają napędu rozrządu. No i, ten olej w napinaczu. Widać autor nigdy nie widział napędu układu rozrządu. Tam jest sprężyna a nie olej. Pasek i koła zębate nie mogą być zaolejone.

    • Marcin Łobodziński napisał(a):

      Proponuję nabyć więcej doświadczenia i zobaczyć więcej silników, wtedy się przekonasz, że autor nie wyssał z palca tego, co pisze.

    • dsadsa napisał(a):

      w EcoBoostach Forda z tego co kojarzę wszystkie paski chodzą w kąpieli olejowej. Więc z kogo beka? Chyba z ciebie.

  4. oki napisał(a):

    Te Ale Beka to ty nie wiesz co piszesz i jak się nie znasz to nie zabieraj głosu.

    Zapoznaj się z napinaczem audi to się zdziwisz, napinacz robi przy okazji za zmianę faz rozrządu dzięki ciśnieniu oleju, podobnie rozrząd w oplu i kilku innych markach.

  5. fso napisał(a):

    Ale bzdury – ja mam takie polskie auto , gdzie jest napęd na olej ,a hamulce są zintegrowane z resorami i nie trzeba w nie patrzeć , a na Pb 95 są takie wybuchy , że wszystko daje radę – jest też śmigło ssąco- pchające i to jest ta dobra zmiana i przytargałem też spadochron , bo teraz ślisko jest i tylko gorszy sort jeżdzi- jakieś niezłomne czy coś .

Tagi: Mechanika, napinacz, olej, pasek, poradnik, rozrząd, łańcuch