Najpiękniejsze samochody na świecie

Nieprzerwanie od 1950 roku na polach golfowych w miejscowości Pebble Beach w Kalifornii odbywa się doroczna impreza pod nazwą Concours d’Elegance. Charytatywny event ma na celu wyłonienie najpiękniejszego samochodu na świecie. Oto zwycięzcy konkursu piękności z ostatnich 10 lat.

Co rok dżentelmeni oraz piękne damy odwiedzają Kalifornię, by zachwycać się urodą najpiękniejszych samochodów na świecie. Jak łatwo się domyślić, nie chodzi o auta oferowane obecnie w salonach. Są one bowiem projektowane przez komputery, a ich stylistyka w dużej mierze zależy od regulacji prawnych, wymogów dotyczących bezpieczeństwa pieszych oraz woli księgowych dbających o to, by auta nie były zbyt drogie.

Dlatego też gwiazdami Pebble Beach Concours d’Elegance są samochody zabytkowe, najczęściej w unikatowych wersjach, koniecznie po pełnym odrestaurowaniu i w idealnym stanie.

2004 – 1938 Horch 853A Erdmann & Rossi Sport Cabriolet

Srebrne nadwozie ciągnące się w nieskończoność. Gładka linia, która rozpoczyna się za tylną osią i ciągnie aż do przedniego zderzaka. Tylne koła zostały osłonięte, a z boków pojawiły się dodatkowe przetłoczenia. Karoserię ręcznie wykonała firma Erdmann & Rossi. Jest ona jedyna w swoim rodzaju, ponieważ duet ten miał zasadę, by każde auto miało w sobie coś unikatowego.

Ten konkretny Horch 853A z 1938 roku napędzany jest jednostką o pojemności aż 4,9 l, jednak generuje ona zaledwie 120 KM. Renowacja zwycięzcy konkursu piękności z 2004 roku pochłonęła łącznie 12 000 roboczogodzin.

2005 – 1937 Delage D8-120 S Pourtout Aero Coupe

Delage D8-120S

Pełna nazwa auta pochodzącego z 1937 roku jest naprawdę trudna do wymówienia. Łącznie w latach 1937-1939 zbudowano zaledwie 66 egzemplarzy Delage D8-120 S. Jeśli mowa o linii nadwozia, to właśnie Delage ma w sobie coś niezwykłego.

Cechuje się szpiczastym tyłem i gładko rozchodzącymi się przednimi nadkolami. W tamtych czasach auto robiło wrażenie bardzo dynamicznego dzięki tak opływowemu nadwoziu. Ten ważący niemal dwie tony kolos napędzany był przez jednostkę generującą 125 KM. Mało? Mało kto w latach 30. ubiegłego wieku mógł jeździć wozem rozpędzającym się na drogach publicznych do 160 km/h. Mimo wszystko imponujące.

2006 – 1931 Daimler Double-Six 50 Corsica Drophead Coupe

Daimler Double-Six 50 Corsica Drophead Coupe

To niemal klasyczne nadwozie każdego samochodu należącego do czarnego charakteru z kreskówek osadzonych w przedwojennych realiach. Uwagę zwracają dwa okrągłe reflektory, nie do końca osłonięte nadkola oraz bardzo długa maska zakończona wątpliwej wielkością kabiną pasażerską.

Pod pokrywą silnika tego Daimlera pracuje silnik V12 generujący aż 150 KM. Tylny napęd, opuszczony dach i mamy klasycznego roadstera, który jest w stanie rozpędzić się do 160 km/h. Trzeba przyznać, że Daimler Double-Six 50 jest królem mroku.

2007 – 1935 Duesenberg SJ Special

Trudno znaleźć auto o bardziej charakterystycznej stylistyce i z pozoru gorzej dobranym kolorze nadwozia niż Duesenberg SJ Special z 1935 roku, który dokładnie 72 lata od dnia rozpoczęcia produkcji zachwycił sędziów na Concours d’Elegance w Pebble Beach. Nadwozie przypomina kadłub łódki z czterema kołami osłoniętymi rozbudowanymi spojlerami i nadkolami.

Do tego dochodzi charakterystyczny kolor, który po dłuższej chwili może zacząć się podobać. Wszystko staje się jasne, gdy uświadomimy sobie, że takie auta jak Duesenberg powstawały po to, by ustanawiać kolejne rekordy na jeziorze w Bonneville. Pod jego maską pracuje jednostka napędowa o pojemności 6,9 l i aż 400 KM. Nic dziwnego, że samochód jest wart 4,5 miliona dolarów!

2008 – 1938 Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta

Przepiękna, bardzo długa nazwa zakończona do bólu włosko brzmiącym „Berlinetta”. Od razu wiadomo, że chodzi o Alfę Romeo, a ten konkretny egzemplarz został wyprodukowany w 1938 roku i dokładnie 70 lat później podbił serca wszystkich odwiedzających konkurs piękności w Pebble Beach.

Ma on obłe nadkola, długą maskę kończącą się przeszkloną kabiną i charakterystyczny przedni zderzak, a właściwie to dwa elementy przypominające odbojniki. Parkowanie tym autem na współczesnym parkingu musi być niesamowicie trudne. Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta napędzana jest jednostką o pojemności 2,9 l generującą aż 180 KM. Biorąc pod uwagę masę 1250 kg, daje to rewelacyjny stosunek mocy do masy.

2009 – 1937 Horch 853A Voll & Ruhrbeck Sport Cabriolet

Już na pierwszy rzut oka widać, dlaczego to właśnie Horch 853A z karoserią wyprodukowaną przez Voll & Ruhrbeck zwyciężył w samochodowym konkursie piękności w 2009 roku. Uwagę przyciągają bardzo długie przednie nadkola zmieniające się w progi i płynnie przechodzące do tylnej osi.

Do tego kilka dodatkowych lampek, wyeksponowane trąbki sygnału dźwiękowego i przepiękny srebrny kolor, który stwarza złudzenie, jakby auto było rzeźbą wykonaną z czystego aluminium. Nadwozie wykonano jednak ze stali i oparto na stalowej ramie. Nic więc dziwnego, że renowacja takiego pięknego samochodu z nadwoziem typu kabriolet zajęła 2,5 roku.

2010 – 1933 Delage D8S De Villars Roadster

Na początek w oczy rzucają się dwa wyłupiaste reflektory oraz klasyczna wręcz sylwetka auta z lat 30. ubiegłego wieku. Uwagę zwraca również długa maska, obłe nadkola i przepiękny biały lakier w wielu miejscach zdobiony chromowanymi akcentami. Kto by pomyślał, że biel i chrom mogą tak ładnie współgrać.

Zaskakuje niewielka przednia szyba. Widoczność do przodu z fotela kierowcy musi być bardzo ograniczona. Sędziowie uznali jednak, że 118-konny roadster wyprodukowany w 1933 roku zasługuje na takie wyróżnienie. Mieli stuprocentową rację. D8S De Villars Roadster był najpiękniejszym autem w 2010 roku na Pebble Beach Concours d’Elegance.

2011 – 1934 Vosin C25 Aerodyne

Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem sylwetkę Vosina C25 Aerodyne z 1934 roku, od razu pomyślałem o kultowym już Citroёnie 2CV. Jednak Vosin jest o wiele bardziej przerośniętym autem i naprawdę trudno nie nazwać go szkaradnym.

Sędziowie na Pebble Beach stwierdzili jednak, że pojazd wyprodukowany w 1934 roku zasługuje na wyróżnienie. Być może chodziło o jedyną w swoim rodzaju stylistykę. Półokrągła lokomotywa na kołach z talerzami zamiast kołpaków – tak najłatwiej opisać Vosina C25 Aerodyne.

2012 – 1928 Mercedes-Benz 680S Saoutchik Torpedo

Mercedes 680S

Jak to możliwe, że samochód, który jest napędzany jednostką o pojemności 6,8 l, generuje tylko 180 KM? Jeżeli powstał on w latach 20. ubiegłego wieku, nie ma w tym nic nadzwyczajnego. Stosunek litrażu do mocy na poziomie amerykańskich krążowników nie jest tym, czym wspaniały Mercedes 680S z 1928 roku może się pochwalić.

Auto ma inne atuty. Poza unikatową stylistyką, dość sporym przednim zderzakiem czy kołem zapasowym umieszczonym przy lewym nadkolu znaczenie mają również drobne detale. Zaliczają się do nich charakterystyczne śruby kół z logo Mercedesa, dyskretnie wypuszczona trąbka klaksonu czy stojący na podwyższeniu znaczek marki ze Stuttgartu. Połączenie niemieckiej myśli technicznej i projektu francuskiego stylisty Jacques’a Saoutchika sprawiło, że auto zostało okrzyknięte najpiękniejszym samochodem w Pebble Beach w 2012 roku.

2013 – 1934 Packard 1108 Twelve Dietrich Convertible Victoria

Packard

Nazwa tego modelu jest równie długa jak kwota, którą trzeba wpisać na czek, by pokryć koszty renowacji tak przepięknego kabrioletu z 1934 roku. Ciemne nadwozie nie wyróżnia się przesadnie dużą liczbą chromowanych elementów. Jest ich tyle, ile być powinno.

Ten egzemplarz ma ogromny grill, chromowane zderzaki, ramki wokół szyb oraz to, co w samochodach z tamtej epoki przyciąga oko, czyli opony z białym bokiem. Sędziowie przyznający Packardowi z 1934 roku tytuł najpiękniejszego w Pebble Beach 2013 wiedzieli, co robią.

Jak będzie w tym roku? Konkurs piękności oraz wielka impreza, podczas której zbierane są pieniądze przeznaczone na cel charytatywny, rozpoczną się 17 sierpnia w Pebble Beach w Kalifornii.

 

2 odpowiedzi na “Najpiękniejsze samochody na świecie”

  1. cmos napisał(a):

    Te Horche można zobaczyć na własne oczy w muzeum w Zwickau i u Audi w Ingolstadt.

  2. kilo napisał(a):

    rok 1938 i silnik Alfy 2.9 o mocy 180 km . Lata 90-te i silnik VW 2.8 VR6 o mocy 174 km , wspaniały skok technologiczny….

Tagi: Alfa Romeo 8C 2900B Touring Berlinetta, Concours d'Elegance, D8S De Villars Roadster, Daimler Double-Six 50 Corsica Drophead Coupe, Delage D8-120 S Pourtout Aero Coupe, Duesenberg SJ Special, Horch 853A Erdmann & Rossi Sport Cabriolet, Horch 853A Voll & Ruhrbeck Sport Cabriolet, Konkurs piękności, Mercedes-Benz 680S Saoutchik Torpedo, Najpiękniejsze samochody na świecie, Packard 1108 Twelve Dietrich Convertible Victoria, Pebble Beach, Vosin C25 Aerodyne