Najczęstsze usterki układu kierowniczego

Usterki układu kierowniczego

Usterki układu kierowniczego

Niezależnie od zastosowanego rodzaju układu kierowniczego w samochodzie jego usterki są bardzo podobne. Zawsze podlega on takim samym obciążeniom, które w rezultacie mogą prowadzić do jego uszkodzenia. Co najczęściej ulega awarii?

Obecnie w większości samochodów stosuje się układ kierowniczy oparty na przekładni zębatkowej, zwanej potocznie maglownicą. W niektórych samochodach z klasy premium lub pojazdach ciężkich można również spotkać przekładnie ślimakowe i globoidalne bądź śrubowo-kulkowe. Niezależnie od rodzaju układu jeśli podczas jazdy lub skręcania kierownicą (zwłaszcza gdy stoimy samochodem w miejscu) słyszymy charakterystyczne odgłosy stukania z okolic komory silnika, może to wskazywać na zużyte końcówki układu kierowniczego. Ich koszt nie jest wysoki, a wymiana bardzo prosta. Nawet jeśli zdecydujemy się dokonać naprawy samodzielnie, koniecznie należy udać się do specjalistycznego warsztatu w celu ponownego ustawienia geometrii kół.

Przekładnia zębatkowa z Chevroleta Aveo

Przekładnia zębatkowa z Chevroleta Aveo

Innym źródłem stuków może być uszkodzony przegub krzyżakowy kolumny kierowniczej bądź jeden z drążków kierowniczych. Ze stukami idzie w parze pogorszenie precyzji układu kierowniczego. W tych przypadkach naprawa nie jest tak prosta, choć żadnemu mechanikowi nie powinna sprawić problemu. Jedyną trudnością w zależności od samochodu może być niełatwy dostęp do wymienianych elementów. Koszt takiej naprawy sięga kilkuset złotych w średniej klasy samochodzie. Po takiej naprawie również konieczne jest ustawienie geometrii kół.

W ekstremalnych przypadkach lub przy dużych przebiegach może dojść do wyszczerbienia zębów na listwie przekładni kierowniczej. Występuje wówczas wyraźny luz lub przeskok wyczuwalny w centralnym położeniu koła kierownicy. Rozwiązaniem może być regeneracja maglownicy lub jej całkowita wymiana. Należy jednak pamiętać, że regeneracja w szczególnych przypadkach może kosztować niewiele mniej niż nowa maglownica, dlatego nie warto oszczędzać, zwłaszcza na podzespole, który ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo.

Przekładnia kierownicza zębatkowa

Przekładnia kierownicza zębatkowa

Nawet jeśli układ kierownicy sprawuje się bez zarzutu, warto czasem zajrzeć pod samochód i sprawdzić stan gumowych osłon, popularnie zwanych manszetami. Często się one przecierają w miejscu metalowych opasek zaciskowych lub najzwyczajniej z nich wypadają. Woda, która dostaje się do mechanizmu układu kierowniczego, powoduje korozję i w rezultacie prowadzi do uszkodzenia przekładni. Koszt takich osłon jest niewielki, a ich rola bardzo ważna. Wymiany można dokonać samodzielnie w bardzo prosty sposób i nie wiąże się to z potrzebą ponownego ustawiania geometrii kół, o ile nie będziemy zabierać się do kręcenia jakichkolwiek śrub w układzie kierowniczym.

Najczęstsze usterki układu kierowniczego - AXA

Najczęstsze usterki układu kierowniczego - AXA

Jak unikać usterek układu kierowniczego? Przede wszystkim nie należy wjeżdżać na krawężniki. Psuje się nie tylko układ kierowniczy, ale także geometria podwnozia oraz opony. Lepiej poszukać miejsca parkingowego dalej i przejść pieszo te parę metrów. Nie można również przesadzać z rozmiarem obręczy kół i szerokością opon, które zwiększają opory. Kręcenie kierownicą podczas gdy auto stoi w miejscu, też nie należy do wskazanych czynności. Czasem zawodzą po prostu materiały użyte w konstrukcji układu kierowniczego i na to już nic nie jesteśmy w stanie poradzić.

Czy miałeś już do czynienia z usterką układu kierowniczego? Ile kosztowała naprawa? Podziel się z nami swoim doświadczeniem!

7 odpowiedzi na “Najczęstsze usterki układu kierowniczego”

  1. Pilkington napisał(a):

    A decentrowanie kierownicy?

    • Szymon Witkowski napisał(a):

      Nie „decentrowanie”, a centrowanie kierownicy lub właściwie jego brak bądź centrowanie niepoprawne.
      Artykuł nie zawiera wszystkich możliwych usterek układu kierowniczego, a tylko wybrane z nich. Tak jak nie wspomina np. o awariach układu wspomagania, który ma przecież bezpośredni wpływ na układ kierowniczy. O tym jednak innym razem.

  2. Pilkington napisał(a):

    A decentrowanie kierownicy?

    • Szymon Witkowski napisał(a):

      Nie „decentrowanie”, a centrowanie kierownicy lub właściwie jego brak bądź centrowanie niepoprawne.
      Artykuł nie zawiera wszystkich możliwych usterek układu kierowniczego, a tylko wybrane z nich. Tak jak nie wspomina np. o awariach układu wspomagania, który ma przecież bezpośredni wpływ na układ kierowniczy. O tym jednak innym razem.

  3. Szymon Witkowski napisał(a):

    [EDITED]

  4. Szymon Witkowski napisał(a):

    [EDITED]

  5. Wioletta napisał(a):

    mam problem chyba z ukl kierowniczym( brak wspomagania w prawo, halas w czasie skrecania w prawo), W zwiazku z tym mam pytanie. Czy moge dojechac do warsztatu 90 km, czy konieczne jest zamowienie lawety

Tagi: awarie, geometria kół, kierownica, końcówki układu kierowniczego, listwa, luzy na kierownicy, maglownica, manszeta, Mechanika, naprawa, naprawa układu kierowniczego, osłony końcówek, pogorszenie, precyzja, przekładnia globoidalna, przekładnia ślimakowa, przekładnia zębatkowa, regeneracja, śrubowo-kulkowa, stukanie, technika, układ kierowniczy, usterki układu kierowniczego, zębatka