Motocyklem za granicę – o czym należy pamiętać?

Motocykliści za granicą

fot. roadrunner.travel.com

Często na swoją wymarzoną podróż motocyklową za granicę czekamy bardzo długo. Zdarza się, że godzinami ustalamy odpowiednią trasę i przygotowujemy niezbędny ekwipunek. Należy też jednak pamiętać, by zadbać o swoje bezpieczeństwo: począwszy od technicznego przygotowania maszyny, skończywszy na jej ubezpieczeniu oraz przyszykowaniu stosownych do tego dokumentów. 

Wielu Polaków decyduje się na organizowane podróże motocyklowe. W ich ramach to organizator ustala trasę, dobiera atrakcje i dopełnia niezbędnych formalności. Jest jednak wiele osób, które wolą podróżować na własną rękę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet. Przede wszystkim to motocyklista sam wybiera miejsca, do których chce się udać, a także określa czas trwania wycieczki. Oczywiście, w takim wypadku niezbędne jest odpowiednie przygotowanie, by uniknąć nieprzyjemnych sytuacji wiele tysięcy kilometrów od domu. Jak zatem zadbać o swoje bezpieczeństwo w motocyklowej podróży poza granicami kraju?

Przygotowania należy rozpocząć od sprawdzenia stanu technicznego jednośladu. Niezbędna jest kontrola poziomu płynów, takich jak płyn chłodniczy, olej silnikowy czy płyn hamulcowy. Istotne jest również, by sprawdzić stan łańcucha, świec, klocków hamulcowych i akumulatora. Warto pamiętać też o skontrolowaniu stanu opon. Wyjazd w daleką trasę na slickach nie jest dobrym pomysłem. Są to podstawowe czynności, które możemy wykonać bez pomocy mechanika, jeżeli wcześniej nie zaobserwowaliśmy żadnych niepokojących zmian. Jeżeli jednak stan domowego budżetu pozwala na to, by przeglądu pojazdu dokonał profesjonalista, to warto się zdecydować na takie rozwiązanie.

Kolejna sprawa to spakowanie rzeczy, które przydadzą się w nieprzewidzianych sytuacjach. Mowa np. o apteczce, kamizelce odblaskowej, zestawie kluczy czy komplecie bezpieczników. Do portfela można włożyć też kartę ICE (In Case of Emergency), która w razie wypadku posłuży służbom ratowniczym m.in. do kontaktu z naszymi bliskimi lub spisania danych osobowych. Przed wyjazdem za granicę motocyklem można też zaopatrzyć się w Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), która ułatwi korzystanie z publicznej służby zdrowia poza Polską.

Karta EKUZ

fot. ekuz.net

Kolejnym ważnym działaniem przed wyjazdem w wymarzoną podróż jest sprawdzenie ważności umowy odpowiedzialności cywilnej (OC) oraz przeglądu stanu technicznego. Warto pamiętać, że ubezpieczenie OC jest obowiązkowe i według ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych za jego brak przewidziane są kary pieniężne (nakładane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny). Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej OC jest honorowane w całej Europie. To ubezpieczenie jest ważne 12 miesięcy od momentu jego podpisania, dlatego przed wyjazdem za granicę należy się upewnić, że przedłużenie umowy z ubezpieczycielem nie będzie konieczne.

Po co właściwie jest OC? Dzięki niemu to zakład ubezpieczeń przejmuje na siebie odpowiedzialność cywilną osoby, która spowodowała dane zdarzenie. Zazwyczaj kwestia ta dotyczy pokrycia finansowego za uszkodzone mienie, na przykład w wypadku drogowym. Warto jednak pamiętać, że ubezpieczyciel może odmówić wypłaty zadośćuczynienia, zwłaszcza jeżeli sprawa dotyczy celowej próby wyłudzenia kompensaty.

Jeśli zamierzamy wyjechać poza Europę, warto pomyśleć o zielonej karcie (Międzynarodowym Certyfikacie Ubezpieczenia Komunikacyjnego). Wymagana jest ona przy wyjazdach do Albanii, Białorusi, Bośni i Hercegowiny, Iranu, Izraela, Macedonii, Maroko, Mołdawii, Rosji, Czarnogóry, Tunezji, Turcji i na Ukrainę. Zielona karta chroni kierowcę przed odpowiedzialnością za szkody wyrządzone osobom trzecim podczas podróży.

Mapa Europy

fot. axadirect.pl

Innym rodzajem ubezpieczenia, które można rozważyć, jeśli wybieramy się w podróż poza granice Polski, jest ubezpieczenie autocasco (AC). W przeciwieństwie do OC jest ono ubezpieczeniem dobrowolnym. Dzięki niemu kierowca może zabezpieczyć się przed wieloma zagrożeniami, które mogą spowodować uszczerbek na budżecie, jak np. kradzież pojazdu (lub jego części) czy uszkodzenie pojazdu z winy właściciela. Zakres ochrony AC jest bardzo szeroki i różni się w zależności od wariantu ochrony, na jaki zdecyduje się kierowca. Można ubezpieczyć się zarówno od drobnych szkód, takich jak stłuczka czy działalność wandali, jak i większych, które obejmują całą wartość pojazdu, np. pożar czy bardzo poważny wypadek.

Oczywiście, AC obowiązuje na terenie Polski, ale istnieje możliwość rozszerzenia tego wariantu, by obejmował również Europę. Autocasco nie wykupuje się na czas trwania podróży, czyli np. na miesiąc, tylko na cały okres trwania umowy (12 miesięcy). AC nie obowiązuje we wszystkich krajach Europy, dlatego przed wyjazdem trzeba sprawdzić, czy dany kraj znajduje się na takiej liście.

Jeśli wybieramy się do kraju, którego procedur i przepisów nie znamy, warto zainwestować w ubezpieczenie assistance. W razie awarii pojazdu za granicami kraju czasami bardzo trudno zorganizować szybką pomoc, a assistance daje właśnie taką możliwość. W jego ramach ubezpieczyciel zapewnia całodobową pomoc konsultantów, którzy w nagłym przypadku doradzą, co zrobić, lub pomogą zorganizować pomoc.

Trzeba też mieć na uwadze, że jeżeli jednoślad nie jest lub jeszcze nie jest własnością motocyklisty, konieczne jest dopełnienie dodatkowych formalności. Jeżeli pojazd jest leasingowany lub kredytowany (z wpisem do dowodu rejestracyjnego), wtedy motocyklista powinien otrzymać specjalne pozwolenie instytucji, która udziela kredytu lub leasingu.

Odpowiednie ubezpieczenie kierowcy oraz jednośladu pozwoli na beztroski wyjazd za granicę. Nawet w przypadku zaistnienia niepożądanej sytuacji komunikacyjnej ubezpieczony motocyklista będzie pewien, że o nic nie musi się martwić.

 

 

 

 

5 odpowiedzi na “Motocyklem za granicę – o czym należy pamiętać?”

  1. DominikaDragun napisał(a):

    To cieszę się, że pomogłam 🙂

  2. Zig zag napisał(a):

    Dzieki za rady. Pominięto wiele rzeczy które są bardzo ważne.Z technicznych rzeczy to zestaw do naprawy opony kiedy złapiemy tzw „gumę”( zestaw z nabojami ze spręzonym powietrzem obowiązkowo),zestaw alkomatów( Francja),spray do smarowania łańcucha lub nie w zależności czy mamy automatyczne smarowanie lub napęd na wał.Listę serwisów moto lub ludzi którzy mogą pomóc,mały słownik języka panującego w kraju gdzie się wybieramy(nie wszędzie znają angielski).W niektórych krajach również w pewne dni lub godziny wszystko jest zamknięte więc warto sprawdzić jakie panują zwyczaje na miejscu.

    • DominikaDragun napisał(a):

      Hej, tak de facto, by to wszystko ując, należałoby napisać poradnik w kilku (albo kilkunastu częściach). Tutaj skupiłam się na dokumentach, które są istotne w podróży za granicę.

  3. grzech napisał(a):

    przeciez to reklama ubezpieczen, a nie poradnik jak sie przygotowac na wyjazd motocyklowy…
    pominieto bardzo wiele rzeczy, chociazby podstawowy „kondom” na deszcz

  4. misza napisał(a):

    Dziękuję za pomoc – właśnie szukałem porad ubezpieczeniowych przed wyjazdem 😉

Tagi: AC, assistance, bezpieczeństwo, EKUZ, motocykle, OC, zielona karta