moment-obrotowy

Wybierając pojazd, większość kierowców zwraca uwagę na moc silnika i jego pojemność, a tak naprawdę kluczowe znaczenie przy codziennej eksploatacji samochodu ma moment obrotowy. Dlaczego jest on aż tak ważny? Co to jest moment obrotowy i ile powinien wynosić, żeby spełnił twoje oczekiwania? 

Moment obrotowy silnika – co to jest?

Moment obrotowy to siła wytwarzana przez silnik na wale korbowym. Jego podstawową jednostką jest niutonometr. Dlaczego zdecydowana większość kierowców nie przywiązuje wagi do tego istotnego parametru? Wynika to z faktu, że nie wiemy, na czym polega moment obrotowy w silniku, ale nie ma też co ukrywać, że to dosyć skomplikowana kwestia dla każdego, kto nie jest zainteresowany motoryzacją.

Moment obrotowy wylicza się jako iloczyn siły działającej na denko tłoka i ramienia wykorbienia. Nie mierzy się mocy silników, czyli tego parametru, który jest dosyć zrozumiały, a moment obrotowy. Uzyskany wynik przeliczany jest poprzez zmianę siły obrotowej momentu obrotowego działającej w danym czasie na jednostki mocy.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Zdajemy sobie sprawę z tego, że wytłumaczenie tego pojęcia w taki sposób nie da jasnego obrazu tego zagadnienia większości użytkownikom pojazdów. Definicja momentu siły to jedno, ale jakie w istocie ma on znaczenie? Otóż tempo przyśpieszenia samochodu pokrywa się z krzywą momentu obrotowego bez względu na to, na którym jedziesz biegu. Kiedy moment obrotowy osiąga najwyższą wartość, pojazd jednocześnie najbardziej przyśpiesza. Moc rośnie wraz ze wzrostem ilości obrotów, ale 100 niutonometrów momentu obrotowego będzie zapewniało takie samo przyśpieszenie przy mniejszej, jak i przy większej ilości obrotów. Moment może już opadać, a moc może dalej rosnąć wraz z obrotami silnika.

To, jaki może być maksymalny moment obrotowy, zależy od danej jednostki napędowej. Gorzej wygląda to w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym, w których najczęściej ilość Nm zawiera się w przedziale 120-200, a największą siłę do wykorzystania uzyskuje się dopiero przy 5-6 tys. obrotów na minutę. Nowoczesne jednostki są już w stanie wygenerować 160-200 Nm, a maksymalną ich ilość osiągają przy 3-5 tys. obrotów. To powoduje, że autem możesz dynamicznie przyśpieszać do momentu, kiedy wskaźnik obrotów nie zbliży się do czerwonego pola.

Lepiej kwestia momentu obrotowego wygląda w przypadku samochodów z silnikami Diesla. Już jednostki o stosunkowo niewielkiej pojemności oddają większą ilość niutonometrów niż silniki benzynowe. Im większa pojemność jednostki napędowej, tym wyższa wartość momentu obrotowego.

Moc i moment obrotowy

Rozumiesz już, czym jest moment siły w ruchu obrotowym? Nawet jeśli w dalszym ciągu zagadnienie to nie jest dla ciebie do końca zrozumiałe, to pamiętaj przede wszystkim o tym, że moc silnika to nie wszystko. Większe znaczenie ma moment obrotowy. Ważna jego wartość oraz przedział, w którym go otrzymujesz. Im wyższa wartość momentu w szerokim zakresie, tym jazda powinna być bardziej dynamiczna i przyjemniejsza.

Parametry pojazdu a OC

Wybierając pojazd, pamiętaj również o tym, że towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę m.in. parametry auta, wyliczając składkę na ubezpieczenie OC pojazdu. Wśród decydujących o cenie OC czynników nie jest wymieniany moment obrotowy, ale już pojemność silnika czy jego moc mają znaczenie. Jeśli zdecydujesz się na pojazd, który ma pod tym względem bardzo dobre parametry, to licz się z tym, że wpłyną one na koszt ochrony ubezpieczeniowej.

Źródła: 

https://moto.pl/MotoPL/7,88389,24943128,moment-obrotowy-co-to-jest-do-czego-sluzy-moment-obrotowy.html