Rosja – mistrzostwa Europy 2012

Stadion piłkarski klubu Lokomotiw Moskwa

O Rosji w Polsce często myśli się stereotypowo, jako o krainie dziurawych dróg, starych Ład i skorumpowanej policji. Jest to jednak kraj, który w ciągu kilku ostatnich lat rozwinął się w drugi największy rynek motoryzacyjny w Europie i może poszczycić się rekordowymi mostami czy tunelami.

Rosja – kraj motoryzacyjnych paradoksów

Jeśli podczas mistrzostw Europy zaprzyjaźnicie się z rosyjskimi kibicami na tyle, żeby dostać od nich zaproszenie na rewizytę, to będziecie musieli się odpowiednio przygotować. Przede wszystkim, żeby wjechać na teren Federacji Rosyjskiej (FR), potrzebna jest wiza. Dodatkowo, jeśli nie wybieramy się do Obwodu Kaliningradzkiego i będziemy jechać przez Białoruś, trzeba postarać się o białoruską wizę tranzytową.

Rozpatrywanie wniosku wizowego przez rosyjski Wydział Konsularny trwa od 4 do 10 dni, a sama wiza kosztuje 35 euro. Jeśli potrzebujemy uzyskać decyzję w ciągu trzech dni, trzeba w wydziale zapłacić 70 euro. Wiza turystyczna uprawnia do przebywania na terenie Federacji Rosyjskiej do 30 dni. Paszport musi być ważny co najmniej 6 miesięcy, licząc od dnia, w którym kończy się ważność wizy. Przy przekraczaniu granicy z Rosją dostaniemy kartę migracyjną, która służy do zameldowania się w miejscu pobytu. Formalności z tym związane biorą na siebie pracownicy moteli i hoteli. Gdy jednak nie korzystamy z ich usług, musimy się zameldować u obywatela FR i wypełnić wniosek w miejscowym oddziale do spraw wiz i rejestracji OWiR. Kartę trzeba mieć ciągle przy sobie, zwraca się ją przy wyjeździe z kraju.

Moskwa

Po Rosji teoretycznie można jeździć z polskim prawem jazdy. Teoretycznie, ponieważ funkcjonariusze często kwestionują jego ważność. Dlatego warto zaopatrzyć się w międzynarodowe prawo jazdy. Wyrabia się je w starostwie powiatowym, składając w okienku ksero prawa jazdy, zdjęcie w pozycji lewego półprofilu i dowód wpłaty 25 zł. Międzynarodowe prawko jest ważne trzy lata.

Wjeżdżając na teren Federacji, musimy dla naszego samochodu mieć wykupione ubezpieczenie Zielona Karta. Jeśli jedziemy cudzym autem, musimy dodatkowo przedstawić zaświadczenie od właściciela pojazdu w języku rosyjskim, przetłumaczone przez biegłego tłumacza.

Policja Ci nie pomoże

Maksymalna dopuszczalna prędkość w terenie zabudowanym wynosi 60 km/h. Poza miastem można jechać 90 km/h, a na autostradzie 110 km/h. W Obwodzie Kaliningradzkim przepisy są bardziej rygorystyczne. Na terenie zabudowanym obowiązuje ograniczenie do 40 km/h, a na pozostałych drogach do 70 km/h.

Używanie świateł jest obowiązkowe, gdy jest ciemno (przepisy nie mówią o nocy lub konkretnych godzinach), podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych lub w kolumnie. Pasażerowie muszą mieć zapięte pasy. Wyposażenie obowiązkowe pojazdu w Rosji to apteczka pierwszej pomocy i gaśnica.

Rosyjski radiowóz

Maluchy nie muszą podróżować w fotelikach. Ponadto w kodeksie znajduje się zapis, że w aucie może jechać dowolna liczba dzieci w wieku do 12 lat, pod warunkiem że suma ich wagi nie spowoduje przekroczenia dozwolonej masy całkowitej pojazdu. Zabrania się przewożenia osób do 12 lat na przednim fotelu bez specjalnego zezwolenia.

W FR kierowca nie może mieć nawet promila alkoholu we krwi! Wysokość mandatu zależy od taryfikatora i wyznacza się ją w stosunku do tzw. MROT (Minimalnyj Razmier Oplaty Truda – minimalna płaca), który wynosi 500 rubli (1 rubel to ok. 0,105 zł). Na przykład jazda bez dokumentów to od 0,2 do 0,5 MROT, a przekroczenie prędkości powyżej 30 km/h – 3 MROT.
Będąc w Rosji, nie dajmy policji pretekstu do zatrzymania. Funkcjonariusze nie mają bowiem najlepszej reputacji.

Nikt nie lubi policji. Ludzie boją się funkcjonariuszy, ponieważ nigdy nie wiadomo, jak zareagują. Jedynym powodem, dla którego możemy znaleźć policjantów przy drogach, są pieniądze – opowiada Natalia Skvortsova, która ma ponad czteroletnie doświadczenie w jeździe po rosyjskich drogach. Obecnie mieszka we Wrocławiu

To jest trochę przerażające. Ludzie wiedzą, że dopóki nie zapłacą, nie mają co liczyć na pomoc. Policja nic nie zrobi, na przykład gdy utworzy się korek. Policjanci nie boją się, że mogą mieć jakiekolwiek problemy. Gdy kogoś zatrzymują, potrafią powiedzieć: możemy tu spędzić następne pół godziny albo załatwimy to inaczej. Albo: myślę, że nie zapłaciłeś mi wystarczająco dużo, powinieneś coś dołożyć – dodaje Natalia. Rosyjskich kierowców można podzielić na dwie różne kategorie: przestrzegających przepisów oraz tych, którzy mają pieniądze i wiedzą, że jeśli zapłacą policji, to mogą spokojnie odjechać.

Niebezpieczne drogi, rekordowe inwestycje

Zapewne wiele osób czytających ten tekst choć raz w życiu widziało film pokazujący dziurawe rosyjskie drogi. Na szczęście, nie wszystkie trasy są w takim stanie. Lepiej jest zwłaszcza na głównych szlakach komunikacyjnych i w dużych miastach. Jednak im dalej od stolicy, tym gorzej. Odradzamy zwłaszcza jazdę nocą, polecamy za to tankowanie tylko na markowych stacjach benzynowych.

W Rosji z powodu korupcji co dwa lata remontuje się drogi. Używa się najtańszych materiałów, żeby po pewnym czasie konieczna była kolejna naprawa – mówi Natalia Skvortsova.

Bycie kierowcą w Rosji bywa niebezpieczne, może niekoniecznie w mieście, ale poza nim – już tak. Nie możesz mieć bardzo małego samochodu, zwłaszcza rosyjskiego. To zbyt ryzykowne. Auto niekoniecznie musi być duże, nie musi to być SUV, ale musi być porządne. Największy problemem jest nadmierna prędkość. W mieście można jeździć 60, a poza nim 90 km/h. Większość ludzi z dużych miast ma bardzo dobre samochody, dla których rozwinięcie prędkości rzędu 150, 180 km/h nie jest problemem. I kierowcy właśnie w takim tempie często jeżdżą.

W Rosji w 2011 roku w 199 000 wypadków zginęło 27 900 osób, a 252 000 zostało rannych – poinformował na lutowej konferencji prasowej minister spraw wewnętrznych FR Raszid Nurgalijew. Jak podaje OECD, w 2009 roku na rosyjskich drogach śmierć poniosło aż 38 000 ludzi, widać więc pewien postęp. Dane są jednak wciąż zatrważające, dlatego planuje się unowocześnić infrastrukturę drogową. Jak podaje Reuters, w ciągu dekady wydatki z tym związane mają sięgnąć 285 miliardów dolarów.

Takie kolizje drogowe w Rosji są na porządku dziennym (fot. autoevolution.com)

Obecnie z 755 000 km utwardzonych dróg tylko ok. 400 km jest płatnych. Jak podaje dziennik „Kommiersant”, w ciągu dekady ma przybyć 1600 km tego typu szlaków komunikacyjnych. Część zostanie zbudowana od podstaw, równolegle do już istniejących dróg (np. obok M10 z Moskwy do Sankt Petersburga).

Obecnie za jeden przejechany kilometr po tzw. trasach magistralnych (rosyjski odpowiednik dróg szybkiego ruchu) kierowcy samochodów osobowych, tam gdzie jest to wymagane, muszą zapłacić od 2,5 do 5,5 rubla. Moskwa jest niczym Rzym, praktycznie wszystkie ważne drogi mają swój początek w rosyjskiej stolicy.

W Federacji Rosyjskiej już istnieją lub w najbliższym czasie zostaną oddane do użytku naprawdę imponujące konstrukcje drogowe. W Republice Tatarstanu na trasie R239 znajduje się najdłuższa struktura mostowa w FR o łącznej długości 13,9 km. Składają się na nią przeprawy nad rzekami Kama, Kurljanka i Arkharowka. Most na Wyspę Rosyjską we Władywostoku, który w momencie powstawania tego tekstu przechodził ostatnie próby wytrzymałościowe, to jeden z największych na świecie mostów podwieszanych (łączna długość z nabrzeżną estakadą to 3100 m), rekordowo długim centralnym przęsłem (1104 m) i najwyższym pylonem (320,9 m). Z innych inwestycji warto wymienić chociażby tunel Lefortovo (najdłuższy miejski tunel w Rosji, trzeci w Europie – 3,2 km) czy tunel w tamie w Sankt Petersburgu (najdłuższa podmorska struktura tego typu w FR – 1,2 km).

Motoryzacyjna rewolucja

W Rosji w zeszłym roku sprzedano prawie 2,5 mln nowych samochodów, co w porównaniu z 2010 rokiem oznacza wzrost o 40 proc. W Europie Lepsze okazały się tylko Niemcy, z wynikiem na poziomie 3 mln egzemplarzy. Największą popularnością cieszą się pojazdy koncernu AvtoWaz, który produkuje Łady. Dla takich firm, jak Mitsubishi, Toyota, Chevrolet, Škoda, Ford czy Renault, rynek rosyjski powoli staje się najważniejszy na Starym Kontynencie.

Rosyjska Łada Kalina

W Rosji ciągle działają producenci, którzy pamiętają czasy ZSRR, jak UAZ (auta terenowe), GAZ (użytkowe i autobusy) czy Kamaz (ciężarówki). Zniknęły za to Wołga i Ził. Nowym graczem jest Marussia Motors, budująca supersportowe samochody. Firma ta kupiła znaczne udziały w Virgin Racing i wystawia w Formule 1 zespół pod własną nazwą.

Jak myślisz, jak poradzą sobie Rosjanie na trwających mistrzostwach Europy? Zapraszamy do udziału w naszym konkursie na Facebooku.

Wytypuj wyniki meczów i wygraj jedną ze 130 nagród ufundowanych przez AXA DIRECT:


Konkurs tylko dla fanów SmartDriver.pl na Facebooku!

10 odpowiedzi na “Rosja – mistrzostwa Europy 2012”

  1. Wacław napisał(a):

    A ja zawsze myślałem że w Rosji nie ma ograniczenia w spożytym alkoholu i można jeździć w stanie upojenia.

    • nath napisał(a):

      Jak masz prezent dla policji to możesz jeździć naćpany, zalany, a do tego czołgiem.

  2. Wacław napisał(a):

    A ja zawsze myślałem że w Rosji nie ma ograniczenia w spożytym alkoholu i można jeździć w stanie upojenia.

    • nath napisał(a):

      Jak masz prezent dla policji to możesz jeździć naćpany, zalany, a do tego czołgiem.

  3. Technik napisał(a):

    Naciąganie kogoś do przeczytania wystawiając zdjęcie boiska jest poniżej krytyki. I to jeszcze udawane zdanie na koniec dla usprawiedliwienia siebie samego. Choć treść wpisu ciekawa to mówię nie praktykom oszustwa.

  4. Technik napisał(a):

    Naciąganie kogoś do przeczytania wystawiając zdjęcie boiska jest poniżej krytyki. I to jeszcze udawane zdanie na koniec dla usprawiedliwienia siebie samego. Choć treść wpisu ciekawa to mówię nie praktykom oszustwa.

  5. Szczęsław Kusiciel napisał(a):

    Ale do FR bezpośrednio dostanę się samolotem lub statkiem. A gdybym chciał jechać tranzytem, to ile potrzeba na łapówki w Białorusi i Ukrainie?

  6. Szczęsław Kusiciel napisał(a):

    Ale do FR bezpośrednio dostanę się samolotem lub statkiem. A gdybym chciał jechać tranzytem, to ile potrzeba na łapówki w Białorusi i Ukrainie?

Tagi: Euro 2012, Mistrzostwa Europy, Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, Podróże po Rosji, Polska-Rosja, poradnik, Rosja, UEFA Euro 2012, Wyjazd do Rosji