mieszanie-plynow-chlodniczych

Płyn chłodniczy ma za zadanie chłodzić silnik samochodu, tak by nie doszło do jego przegrzania. Standardowo wymienia się go mniej więcej co 3-5 lat. Jednak są sytuacje, kiedy konieczne jest uzupełnienie płynu chłodniczego. I w tym momencie pojawiają się wątpliwości. Czy można mieszać płyn do chłodnicy? Czy mieszanie płynów chłodniczych z wodą spowoduje awarię?

Płyn chłodniczy – rodzaje

Producenci używają różnych kombinacji i środków, aby płyny chłodnicze były jak najbardziej efektywne. Stałe są tylko parametry, jakie mają płyny chłodnicze. Rodzaje według składu, a raczej technologii wytworzenia, mają następujące oznaczenie: 

  • IAT – głównymi składnikami są związki nieorganiczne – azotany i krzemiany, które tworzą ochronną powłokę w całym układzie chłodzenia. Trzeba go wymieniać co 2 lata, po tym czasie może wytrącać osad, który zablokuje kanały chłodzenia. Stosuje się go raczej w starszych modelach.
  • OAT – zawierają kwasy organiczne, które także tworzą warstwę ochronną w układzie chłodzenie – nieco cieńszą niż IAT – jednak tak samo dobrą. Płyny OAT można wlewać do chłodnic, które nie mają ołowiowych lutów. Płyny dobrze chłodzą i mogą pozostać w układzie chłodzenia nawet do 5 lat.
  • HOAT – płyn łączący krzemiany i kwasy organiczne. Przeznaczony głównie do nowszych modeli aut z aluminiowym układem chłodzenia. Również można go eksploatować do 5 lat.

Na półkach sklepowych widzimy też różne kolory płynów chłodniczych: różowe, niebieskie, zielone. Może się wydawać, że kolor płynu chłodniczego ma znaczenie i oznacza różne rodzaje płynów chłodniczych – otóż nie. Wyraziste kolory ułatwiają zlokalizowanie nieszczelności, w razie kłopotów z układem chłodniczym. 


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Płyn chłodniczy – czy można mieszać?

Generalnie można mieszać płyny chłodnicze różnych kolorów – ważne, aby były wyprodukowane w tej samej technologii. Mieszanie płynów chłodniczych IAT i OAT nie spowoduje znaczących awarii, jednak osłabi właściwości ochronne. Jeśli natychmiast musimy uzupełnić płyn chłodniczy, mieszanie go z płynem uniwersalnym jest najlepszym rozwiązaniem. Taką informację znajdziemy na etykiecie opakowania. 

Tak więc, czy można mieszać płyn chłodniczy, czy nie, zależy też od tego, z jakich materiałów jest układ chłodzący aut.

Czy można wlać wodę do chłodnicy?

Mieszanie płynów chłodniczych z niewielką ilością wody nie powinno stanowić problemu – o ile użyjemy wody destylowanej. Zwykła woda z kranu może doprowadzić do osadzania się kamienia kotłowego, który powoduje rdzewienie układu. Trzeba też pamiętać, że mieszanie płynu chłodniczego z wodą sprawia jego rozrzedzenie, a tym samym obniżenie parametrów. W zimie takie mieszanie płynów do chłodnic z wodą powoduje zmniejszenie jego odporności na zamarzanie.

Zatem bezpieczniejsze i tańsze jest dolanie płynu chłodniczego nawet najtańszego, niż posiłkowanie się wodą, a potem naprawa samochodu w warsztacie.

Jak dolać płynu do chłodnicy?

W większości samochodów jest zamontowany zbiorniczek wyrównawczy ze skalą. Na niej jest informacja o maksymalnej i minimalnej ilości. Dolewanie płynu chłodniczego musi odbywać się przy zimnym silniku.

Odkręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego i wlewamy płyn chłodniczy. Dolewanie musi być powolne, ponieważ poziom płynu nie może przekroczyć zaznaczonego maksimum.

Dolewanie płynu do chłodnicy następuje tylko w przypadku dużych braków. Odkręcamy korek chłodnicy i wlewamy tyle płynu, aby wypełnił się cały układ. Zakręcamy i jedziemy na próbę kilka kilometrów – tak by silnik się rozgrzał. Następnie sprawdzamy na skali zbiorniczka wyrównawczego, jaka jest ilość płynu. Jeśli nadal jest za mało – zatrzymujemy się i dolewamy płynu, ale już do zbiorniczka. 

Wielu mechaników dziwi się, gdy klient pyta, czy można dolać płyn chłodniczy, albo czy można go wymienić. Gdy jego poziom jest w normie, teoretycznie nie powinno być takiej potrzeby. Zapomina się jednak, że wszystko ma swoją datę przydatności. Płyn chłodniczy także. Z biegiem lat może tracić swoje właściwości, co nie wpłynie korzystnie na działanie silnika. W warsztatach samochodowych można poprosić o sprawdzenie właściwości płynu. Jeśli jego parametry są niskie – niezbędna będzie wymiana. Poza tym warto mieć w bagażniku uniwersalny płyn. Mieszanie płynów chłodniczych – starego i nowego, uniwersalnego nie przyniesie szkody – a może okazać się konieczne w trakcie dłuższej trasy.

Ubezpieczenie assistance zagwarantuje nam pomoc także w trakcie awarii auta na drodze, zapewni holowanie auta czy pomoc w razie zatankowania niewłaściwego paliwa bądź jego zamarznięcia. Możliwa jest także naprawa pojazdu na miejscu zdarzenia, oczywiście jeśli awaria nie wymaga specjalistycznego sprzętu, jaki jest w warsztacie. Możemy też liczyć na samochód zastępczy.