Manewr zawracania – kiedy jest dozwolony, a kiedy nie

Z zawracaniem wiąże się szereg obostrzeń. Przed wykonaniem tego manewru trzeba uważnie przyjrzeć się nie tylko znakom pionowym i poziomym, ale także sygnalizacji świetlnej.

Prawo u ruchu drogowym w art. 22 mówi, że zawracanie jest zabronione:

•    w tunelu, na moście, wiadukcie lub drodze jednokierunkowej;
•    na autostradzie;
•    na drodze ekspresowej, z wyjątkiem skrzyżowania lub miejsca do tego przeznaczonego;
•    w warunkach, w których mogłoby to zagrozić bezpieczeństwu ruchu na drodze lub ruch ten utrudnić.

Kiedy nie wolno zawracać

To jednak nie wszystko. Nie wolno także zawracać, gdy na jezdni jest namalowana linia ciągła, a także po minięciu znaku B-23, oznaczającego zakaz zawracania. Obowiązuje on do najbliższego skrzyżowania włącznie. Może zostać anulowany przez znak B-24 („koniec zakazu zawracania”) lub B-42 („koniec zakazów”).

Tablica F-7 – pokazuje, w jaki sposób można zawrócić

Pod znakiem B-23 może być umieszczona tabliczka T-20, określająca długość odcinka, na którym obowiązuje zakaz, a także F-7, ilustrująca sposób, w jaki można zawrócić (np. 3 razy w prawo). Pamiętajmy, że B-23 nie zabrania skrętu w lewo. Co innego B-21, który zakazuje zarówno skrętu w lewo, jak i zawracania, ale tylko na skrzyżowaniu, a nie na drodze pomiędzy znakiem a przecięciem dróg.

Zmieniać kierunku jazdy na przeciwny nie wolno też przy znakach „C” o numerach porządkowych od 1 do 8, a więc nakazujących jazdę w określonym kierunku (np. nakaz jazdy w lewo przed i za znakiem, nakaz jazdy prosto i w prawo itd.).

Trzeba też zwracać uwagę na sygnalizatory świetlne S-3. Jeśli na danym sygnalizatorze widnieje jedynie strzałka do jazdy w lewo (lub lewo i prosto), to zawracanie jest zabronione.

Przy takim sygnalizatorze S-3 nie wolno zawracać (fot. naszekielce.com)

Kiedy wolno zawracać

Na skrzyżowaniu ze światłami S-3 można wykonać manewr zawracania, jeśli strzałka wyraźnie to pokazuje. Pozostańmy jeszcze przy sygnalizatorach. Gdy przy światłach typu S-2, czyli standardowych i bez żadnych oznaczeń, jest obok umieszczony sygnał warunkowego skrętu w lewo, to zmiana kierunku jazdy na przeciwny jest dozwolona.

Znak poziomy P-8b

W odróżnieniu od sygnalizacji S-3 strzałki kierunkowe przyporządkowane do danych pasów ruchu widniejące na drodze (P-8b) i na znakach (F-10 i F-11) pozwalają kierowcom na zawracanie. Mogą one występować w połączeniu ze strzałkami pokazującymi, że z konkretnego pasa możliwa jest jazda prosto lub w prawo. Pamiętajmy, że jeśli obok siebie znajdują się dwa pasy ruchu ze strzałkami w lewo, to przy zawracaniu korzystamy ze skrajnego lewego.

Znak pionowy F-10

18 odpowiedzi na “Manewr zawracania – kiedy jest dozwolony, a kiedy nie”

  1. MotoCentrum napisał(a):

    A byłem przekonany, że to oczywiste…

  2. Ania napisał(a):

    Może nie dla każdego wszystko jest oczywiste..

  3. Adam Łuczynski napisał(a):

    jeszcze niemozna zawracac jak jest zakaz skrętu w lewo

  4. Grzesiek napisał(a):

    Albo nie wszyscy czytają uważnie co jest napisane.
    „Kiedy nie wolno zawracać
    To jednak nie wszystko. Nie wolno także zawracać, gdy na jezdni jest namalowana linia ciągła, a także po minięciu znaku B-23, oznaczającego zakaz zawracania.”

  5. rafaelito napisał(a):

    pan adam nieuważnie czyta to co jest napisane co do zakazu skretu w lewo

  6. Naczelnik napisał(a):

    Witam, jak według taryfikatora traktowane jest zawracanie z pasa oznaczonego znakiem poziomym P-8b oraz sygnalizatorem s-3 ze strzałką kierunkową do jazdy w lewo. Który paragraf jest tu brany pod uwagę?

    • matka napisał(a):

      A drogi Naczelnik nie wie, które znaki mają „pierszeństwo” w interpretacji- pionowe czy poziome?
      Nie patrz kolego na paragrafy i taryfikatory. Zajrzyj do kodeksu ruchu drogowego.
      Znaki pionowe mają pierszeństwo w interpretacji!

      • Yreek napisał(a):

        Oj Pisze Matka BZDURĘ, absolutnie znaki pionowe nie mają pierwszeństwa przed poziomymi!!! Kodeks mówi wyraźnie – „NIE MOGĄ SIĘ RÓŻNIĆ”. proponuję zajrzeć do kodeksu. A jeśli chodzi o zawracanie ZNAK P-8b ZABRANIA!

        • piotr napisał(a):

          prawda, mówi o tym rozporządzenie ministra nt. znaków

          • piotr napisał(a):

            ale akurat co do znaku P-8B to IMO bzdura. nie zabrania, nakazuje skret w lewo, nie zabrania zawracac, chyba ze jest sygnalzator swietlny ze strzalka w lewo

  7. Karola napisał(a):

    u mnie w mieście do tej pory możliwe było zawracanie na pewnym skrzyżowaniu, jednak z dnia na dzień zdecydowano się go zakazać. Wzdłuż jezdni postawiono znak F10 w poniższej konfiguracji. Jest tutaj napisane że znaki f10 nie zabraniają zawracania, więc zastanawiam się czy ta konfiguracja znaku zabrania zawracania czy nie? mozliwe, że na jezdni pojawiła się jeszcze ciągła linia, która zabrania zawracania, ale czy sam znak poziomy wystarczy? Dlaczego nie można było postawić znaku b23 i byłoby wszystko jasne? Ewentualnie jakiegoś znaku z grupy C. A tak codziennie kilka osób dostaje mandat bo nie są świadomi, że cokolwiek się zmieniło.

  8. word napisał(a):

    no i jak ma to zrozumiesc 33 procent polskiego spoleczenstwa z iQ ponizej 70 ? po co ci co wymyslają tak komplikują przepisy!??!

  9. Ale Palant napisał(a):

    Ten artykuł został napisany przez jakiegoś palanta. Od kiedy to trzykrotny zakręt w prawo o 90 stopni każdy spowoduje zawrócenie??? Nawet na tej tabliczce widać, że to skręt w lewo o 90 stopni

  10. TajeMniczy napisał(a):

    Dzięki za info. zastanawiałem się właśnie kiedy można zawracać kiedy nie, zapisałem się na kursy no i nawijają to czasami, ale i tak wylatuje z głowy, a dobrze jest w necie przeczytać o tym. Ciekawe czy jest jeszcze tutaj artykuł o światłach kiedy jakie można używać bo też tego sporo jest -.-, jakieś pozycyjne, drogowe, dzienne itd..

  11. domino napisał(a):

    Tablica F-7 pokazuje jaki manewr trzeba zrobić by wjechać w ulicę, jak jest zakaz skrętu ew lewo !!!!

Tagi: kodeks drogowy, manewr zawracania, prawo o ruchu drogowym, Przepisy, zawracanie