mandat-za-brak-pasow-bezpieczenstwa

W pasy bezpieczeństwa samochody były wyposażone już w połowie lat 50. XX wieku. Wtedy jednak nie zyskały uznania. Dziś, choć są obowiązkiem, to nadal znajdują się tacy, którzy ich nie zapinają. Swoje niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa tłumaczą niewygodą czy krótkim dystansem do przejechania. Takie argumenty nie przekonają jednak policji, która ma obowiązek w takiej sytuacji wystawić mandat za brak zapiętych pasów. Kto go może dostać i ile wynosi? Sprawdź najważniejsze informacje i przekonaj się, że mandat za pasy dotyczy nie tylko kierującego pojazdem, lecz także pasażerów.

Czym grożą niezapięte pasy?

Pasy bezpieczeństwa mają długą historię. Zapinano je w XIX-wiecznych dorożkach, w latach 20. XX wieku zaczęto je wykorzystywać w samolotach, do samochodów zawitały jednak dopiero w 1959 roku, kiedy każdy model schodzący z taśmy produkcyjnej był w nie wyposażony. Pionierem w stosowaniu pasów bezpieczeństwa był Ford. Jednak to w Europie narodziły się współcześnie nam znane pasy trzypunktowe, które przytrzymują biodra, strefę brzuszną i klatkę piersiową. Ich premiera miała miejsce w 1947 roku, podczas prezentacji prototypu Volvo PV 544 (na drogi wyjechał w 1959 roku). Przez lata 60. pozycja pasów bezpieczeństwa zaczęła wzrastać, a kolejne europejskie kraje wprowadzały obowiązek ich zapinania. W Polsce obowiązek montażu pasów na przednich siedzeniach pojawił się w 1972 roku, a obowiązek ich zapinania zaczął obowiązywać 10 lat później (na początku na terenie niezabudowanym, od 1991 roku również w terenie zabudowanym i dla osób jadących na tylnej kanapie).

Obowiązek zapinania pasów wynika z bezpieczeństwa. Brak ich zapięcia sprawia, że w razie wypadku są o wiele większe szanse na odniesienie poważnych obrażeń. Wynika to z tego, że rolą pasów w czasie stłuczki jest utrzymywanie ciała w miejscu – w efekcie siła rozchodzi się po dużym obszarze ciała, co skutkuje mniejszymi obrażeniami.

Pasy bezpieczeństwa: przepisy

Niezapięte pasy narażają nas nie tylko na niebezpieczeństwo, lecz także poważne konsekwencje prawne. Za ich brak można otrzymać mandat, a także punkty karne. Co więcej, to czy miało się, czy nie miało się zapiętych pasów, ma bardzo duże znaczenie przy wypłacie odszkodowania z OC sprawcy, a także własnej polisy NNW. Jak pokazuje praktyka, odszkodowanie z OC sprawcy dla ofiary wypadku może być o wiele niższe, jeśli okaże się, że pasy bezpieczeństwa były niezapięte. W niektórych wypadkach firma ubezpieczeniowa może też odmówić wypłaty jakiegokolwiek odszkodowania. Ubezpieczyciel w takiej sytuacji ma prawo powołać się na bezpośrednie przyczynienie do szkody. Może to zrobić na podstawie art. 362 Kodeksu Cywilnego, który mówi, że jeśli poszkodowany przyczynił się do powstania lub zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza stopnia winy obu stron. Umowy ubezpieczenia OC jako sytuacje przyczyniającą się do szkody wymieniają m.in. niezapięte pasy.

Kto zapłaci mandat za niezapięte pasy?

Mandat za niezapięcie pasów grozi zarówno kierowcy, jak i pasażerom, którzy mają obowiązek ich zapięcia. O tym, na kogo będzie nałożona kara, mówi dokładnie art. 39 Kodeksu Drogowego. Mając na uwadze jego zapisy, kierowca nie powinien godzić się na przewożenie pasażerów, którzy nie chcą zapiąć pasów bezpieczeństwa. Ponadto musi pamiętać, że to on głównie odpowiada za ich bezpieczeństwo, dlatego to jego obowiązkiem jest poinformować pasażerów o konieczności zapięcia pasów i upewnienie się, że pasażerowie to zrobili, zanim ruszy. Może to mieć dla niego przykre konsekwencje, głównie finansowe.

Ile wynosi mandat za pasy?

Mandat za pasy dla kierowcy wynosi 100 złotych. Oprócz tego naliczane są również punkty karne za pasy. Zgodnie z aktualnym taryfikatorem naruszenie obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa przez kierującego pojazdem podlega naliczeniu 4 punktów karnych.

Mandat za pasy czeka również na pasażera pojazdu, który nie wywiązał się z obowiązku nakładanego na niego przez Kodeks Drogowy. Pasażer bez pasów zapłaci 100 złotych. Dodatkowo karę za jazdę pasażera bez pasów poniesie też kierowca. Zostanie ukarany mandatem w wysokości 100 złotych i punktami karnymi. Naliczane punkty karne za brak pasów u pasażera to 4. Warto zaznaczyć, że mandat za pasy w przypadku pasażera zostanie naliczony bez względu na to, czy podróżuje na tylnej, czy przedniej kanapie.

Kto nie musi zapinać pasów?

Mandat za niezapięte pasy nie jest jednak wystawiany zawsze. Kodeks ruchu drogowego dopuszcza wyjątki i jasno określa, kto nie ma obowiązku ich zapinania. Z tego obowiązku zwolnione są osoby dysponujące zaświadczeniem lekarskim, które jasno określa przeciwwskazania do jazdy w pasach. Mandatu za pasy nie otrzyma też:

● kobieta w widocznej ciąży,

● instruktor jazdy ze szkoły oraz egzaminator – jeżdżący bez pasów bezpieczeństwa w czasie wykonywania swoich obowiązków zawodowych,

● funkcjonariusze przewożący osobę zatrzymaną,

● zespół medyczny w trakcie udzielania pomocy,

● funkcjonariusze SOP,

● żołnierze Żandarmerii Wojskowej,

● osoby chore, które są przewożone na noszach lub wózku inwalidzkim,

● konwojent w czasie transportu pieniędzy.