Limity prędkości na europejskich autostradach

Limity prędkości na europejskich autostradach

źródło: Wikipedia

Bez względu na to, czy wakacyjny wyjazd już za Wami, czy jeszcze przed Wami, warto wiedzieć, z jaką maksymalną prędkością można poruszać się po autostradach w Europie. Graficzna prezentacja limitów obowiązujących na Starym Kontynencie chyba najlepiej nadaje się do tego celu.

Bezpieczne wakacje za kółkiem

Dominujące wartości na powyższej mapie wynoszą 120-130 km/h – to maksymalna prędkość, jaką można rozwinąć na autostradach w danym kraju. Gdzieniegdzie dopuszczalne jest 110 km/h, a na drogach w Norwegii, w Czarnogórze i na Cyprze kierowcy mogą jechać najwyżej 100 km/h.

Przejdźmy jednak do ewenementów. Zaliczają się do nich z całą pewnością Niemcy. Kraj ten słynie ze świetnych autostrad, na których nie ma ograniczenia prędkości. Drugi przykład to Polska – po niedawno wprowadzonych zmianach kierujący mogą poruszać się po autostradach z maksymalną prędkością 140 km/h. To jedyny (poza Niemcami) tak wysoko ustawiony limit prędkości w Europie. Czyżby stan nawierzchni naszych autostrad należał do najlepszych w Europie? Na to pytanie niech każdy odpowie sobie sam.

Pakuj się z głową

Czy Waszym zdaniem podniesienie limitu prędkości do 140 km/h w Polsce to dobre posunięcie?

Źródło: Grafika Wikipedii

34 odpowiedzi na “Limity prędkości na europejskich autostradach”

  1. Muzina napisał(a):

    140 to dobre posunięcie? Powinny być lepsze drogi i prędkość bez limitu…na stan obecnych dróg (niektórych) 140 to i tak dużo

  2. Muzina napisał(a):

    140 to dobre posunięcie? Powinny być lepsze drogi i prędkość bez limitu…na stan obecnych dróg (niektórych) 140 to i tak dużo

  3. Jotgie napisał(a):

    Uważam, że tak. Nasze autostrady są nowe i wystarczająco dobre na taką prędkość. Szczególe decydującym jest fakt, że mamy stosunkowo szerokie pobocze. Np. chorwackie czy austriackie autostrady są też świetne, ale mają wąskie pobocza i mniejsze promienie łuków poziomych (w końcu mają góry!). Ale uważam, że bardziej przydatne było ustanowienie 120 km/godz na naszych ekspresówkach które są zdecydowanie lepsze niż czeskie czy słowackie autostrady! A niemieckie wcale też nie są super! Pojedźcie np. z Kołbaskowa północą obwodnicy Berlina – tragedia! Nie podobają mi się także autostrady holenderskie – zatłoczone, kupę zjazdów/wjazdów. Litwa, Łotwa, Norwegia i Estonia – tam są w ogóle autostrady (tzn drogi zasługujące na tę nazwę)?! Jedynie autostrady francuskie i włoskie zasługują na większą niż 130km/godz prędkość. Fajna jest także autostrada węgierska na południe od Budapesztu. Pozostałych – nie znam.

  4. Jotgie napisał(a):

    Uważam, że tak. Nasze autostrady są nowe i wystarczająco dobre na taką prędkość. Szczególe decydującym jest fakt, że mamy stosunkowo szerokie pobocze. Np. chorwackie czy austriackie autostrady są też świetne, ale mają wąskie pobocza i mniejsze promienie łuków poziomych (w końcu mają góry!). Ale uważam, że bardziej przydatne było ustanowienie 120 km/godz na naszych ekspresówkach które są zdecydowanie lepsze niż czeskie czy słowackie autostrady! A niemieckie wcale też nie są super! Pojedźcie np. z Kołbaskowa północą obwodnicy Berlina – tragedia! Nie podobają mi się także autostrady holenderskie – zatłoczone, kupę zjazdów/wjazdów. Litwa, Łotwa, Norwegia i Estonia – tam są w ogóle autostrady (tzn drogi zasługujące na tę nazwę)?! Jedynie autostrady francuskie i włoskie zasługują na większą niż 130km/godz prędkość. Fajna jest także autostrada węgierska na południe od Budapesztu. Pozostałych – nie znam.

  5. Jotgie napisał(a):

    Uważam, że tak. Nasze autostrady są nowe i wystarczająco dobre na taką prędkość. Szczególe decydującym jest fakt, że mamy stosunkowo szerokie pobocze. Np. chorwackie czy austriackie autostrady są też świetne, ale mają wąskie pobocza i mniejsze promienie łuków poziomych (w końcu mają góry!). Ale uważam, że bardziej przydatne było ustanowienie 120 km/godz na naszych ekspresówkach które są zdecydowanie lepsze niż czeskie czy słowackie autostrady! A niemieckie wcale też nie są super! Pojedźcie np. z Kołbaskowa północą obwodnicy Berlina – tragedia! Nie podobają mi się także autostrady holenderskie – zatłoczone, kupę zjazdów/wjazdów. Litwa, Łotwa, Norwegia i Estonia – tam są w ogóle autostrady (tzn drogi zasługujące na tę nazwę)?! Jedynie autostrady francuskie i włoskie zasługują na większą niż 130km/godz prędkość. Fajna jest także autostrada węgierska na południe od Budapesztu. Pozostałych – nie znam.

    • AUTOFAN napisał(a):

      Faktycznie! Holenderskie i Niemieckie autostrady nie mogą się równać wspaniałym Polskim drogom!

  6. AUTOFAN napisał(a):

    Faktycznie! Holenderskie i Niemieckie autostrady nie mogą się równać wspaniałym Polskim drogom!

  7. Dd napisał(a):

    W Hiszpanii od ubiegłego roku można jeździć tylko 100 km/h! Na Wikipedii nie ma poprawki.

  8. Dd napisał(a):

    W Hiszpanii od ubiegłego roku można jeździć tylko 100 km/h! Na Wikipedii nie ma poprawki.

  9. Dd napisał(a):

    W Hiszpanii od ubiegłego roku można jeździć tylko 100 km/h! Na Wikipedii nie ma poprawki.

  10. Przemo9116 napisał(a):

    Od olszyny w strone Wrocławia jak najbardziej wskazane 🙂 im szybciej tym mniej trzęsie 🙂

  11. Przemo9116 napisał(a):

    Od olszyny w strone Wrocławia jak najbardziej wskazane 🙂 im szybciej tym mniej trzęsie 🙂

  12. Morgan napisał(a):

    Przemo ma rację, o ile nie podrzuci samochodu na jakimś wyboju to im szybciej tym lepiej ;p

  13. Morgan napisał(a):

    Przemo ma rację, o ile nie podrzuci samochodu na jakimś wyboju to im szybciej tym lepiej ;p

  14. Hkmp57 napisał(a):

    Przecież w ogóle limity prędkości są ustawione dupochronnie dla urzędników. Myślicie, że ktoś to przelicza, że prowadzi badania nad tym przy jakiej prędkości jest bezpiecznie a przy jakiej już nie. Zresztą weźcie pod uwagę że taki sam limit prędkości jest dla jakiegoś vana i ferrari z olbrzymią siłą docisku i ceramicznymi hamulcami. To kierowca powinien decydować z jaką prędkością może jechać a nie jakiś urzędas który nie ma o niczym zielonego pojęcia.

  15. Hkmp57 napisał(a):

    Przecież w ogóle limity prędkości są ustawione dupochronnie dla urzędników. Myślicie, że ktoś to przelicza, że prowadzi badania nad tym przy jakiej prędkości jest bezpiecznie a przy jakiej już nie. Zresztą weźcie pod uwagę że taki sam limit prędkości jest dla jakiegoś vana i ferrari z olbrzymią siłą docisku i ceramicznymi hamulcami. To kierowca powinien decydować z jaką prędkością może jechać a nie jakiś urzędas który nie ma o niczym zielonego pojęcia.

  16. Gienek the Ekspert napisał(a):

    Akurat odcinki u nas oznaczone jako autostrady sa w niezly stanie, tak mi sie wydaje (nie mylic A z drogami szybkiego ruchu, czyli ekspresowek – samochod na znaku – badz zwyklych dwupasmowek).

  17. Gienek the Ekspert napisał(a):

    Akurat odcinki u nas oznaczone jako autostrady sa w niezly stanie, tak mi sie wydaje (nie mylic A z drogami szybkiego ruchu, czyli ekspresowek – samochod na znaku – badz zwyklych dwupasmowek).

  18. DerSerpentes napisał(a):

    Ku*wa to my mamy autostrady?

  19. DerSerpentes napisał(a):

    Ku*wa to my mamy autostrady?

  20. TheGuitarManiacMan napisał(a):

    Możemy jeździć najszybciej,ponieważ posiadamy najmniej autostrad.Proste..

  21. TheGuitarManiacMan napisał(a):

    Możemy jeździć najszybciej,ponieważ posiadamy najmniej autostrad.Proste..

  22. Tomek napisał(a):

    140 km/h obowiązuje już od kilku miesięcy i w żaden sposób nie wpłyneło to na zwiększenie ilości wypadków na autostradach. Jak ktoś ma ochotę pisać takie durne artykuły sugerujące że 140 to za szybko to jego sprawa ale Wy nie dajcie sobie wmówić, że to w Polsce jest problem. W Polsce nie ma dużo autostrad ale te które są to nowoczesne drogi i spokojnie można po nich jeździć 140 km/h

  23. Tomek napisał(a):

    140 km/h obowiązuje już od kilku miesięcy i w żaden sposób nie wpłyneło to na zwiększenie ilości wypadków na autostradach. Jak ktoś ma ochotę pisać takie durne artykuły sugerujące że 140 to za szybko to jego sprawa ale Wy nie dajcie sobie wmówić, że to w Polsce jest problem. W Polsce nie ma dużo autostrad ale te które są to nowoczesne drogi i spokojnie można po nich jeździć 140 km/h

  24. U47f38c3ch3hci67t napisał(a):

    Autostrady w Polsce powinny być 4-pasmowe i bez limitu prędkości. Małe szanase ze ktoś zniesie limit prędkości na polskich autostradach (chodzi o pieniądze z fotoradarów i mandatów).

  25. U47f38c3ch3hci67t napisał(a):

    Autostrady w Polsce powinny być 4-pasmowe i bez limitu prędkości. Małe szanase ze ktoś zniesie limit prędkości na polskich autostradach (chodzi o pieniądze z fotoradarów i mandatów).

  26. Miki Kotwicki napisał(a):

    hehe , 2 najleprzy limit w Europie . Po Niemczech , które nie mają limitu.

  27. Miki Kotwicki napisał(a):

    hehe , 2 najleprzy limit w Europie . Po Niemczech , które nie mają limitu.

  28. Duke_ napisał(a):

    Bzdury jesli ktos pisze, ze w DE nie ma ograniczen predkosci. Albo nie zna przepisow albo wierzy starym opowiescia „nie z tej ziemi”.
    Na calym obszarze Niemiec obowiazuje ma. predkosc 130 km/h.
    Jedynie w miejscach gdzie jest on przekreslony, mozna jechac szybciej ALE na wlasna odpowiedzialnosc. Za jakikolwiek wypadek, zadna ubezpieczalnia nie wyplaci ani centa.

  29. Duke_ napisał(a):

    Bzdury jesli ktos pisze, ze w DE nie ma ograniczen predkosci. Albo nie zna przepisow albo wierzy starym opowiescia „nie z tej ziemi”.
    Na calym obszarze Niemiec obowiazuje ma. predkosc 130 km/h.
    Jedynie w miejscach gdzie jest on przekreslony, mozna jechac szybciej ALE na wlasna odpowiedzialnosc. Za jakikolwiek wypadek, zadna ubezpieczalnia nie wyplaci ani centa.

Tagi: autostrada, autostrady w europie, europejkskie autostrady, limity prędkości, limity prędkości na europejskich autostradach, prędkość maksymalna na autostradzie