Licznik kilometrów, inaczej nazywany licznikiem przebiegu, to jedno z najważniejszych samochodowych urządzeń. Jego zadaniem jest mierzenie pokonywanych przez pojazd odległości. Wskazania licznika kilometrów wpływają na kondycję samochodu, a także jego wartość. Jak działa i z czego jest zbudowany miernik kilometrów?

Licznik kilometrów – czym jest?

Licznik kilometrów to potoczna nazwa drogomierza. Jego zadaniem jest mierzenie odległości przebytej przez pojazd. Licznik montuje się na desce rozdzielczej w sekcji prędkościomierza. Przez to też często jest brany za prędkościomierz samochodowy. Jednak wyglądem oraz funkcjami znacznie się od niego różni. Miernik kilometrów na panelu wygląda jak okienko z cyframi. W klasycznej wersji ma dwie linie z numerami. Jedna wskazuje rzeczywisty przebieg samochodu, czyli ten od momentu zamontowania urządzenia w pojeździe. Druga linia pokazuje dzienny pomiar kilometrów.

Jakie są funkcje licznika odległości?

Podstawowe zadanie licznika samochodowego to wskazanie kierowcy przejechanych kilometrów – przebytej odległości. Licznik przejechanych kilometrów wskazuje też, jakie jest


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


zużycie samochodu, czyli ogólny dystans, jaki przejechał od wyjechania z salonu. Oprócz tego:

  • licznik kilometrów może wskazywać paliwożerność samochodu – ta funkcja jest szczególnie przydatna w pojazdach, których jednostka sterująca nie wskazuje całkowitego i aktualnego zużycia paliwa;
  • miernik kilometrów pozwala określić, ile zostało jeszcze do dojechania do celu (pod warunkiem, że zna się odległość z punktu A do B).

Wskazania licznika samochodowego są też przydatne przy zakupie auta z rynku wtórnego.

Zbyt duża liczba kilometrów na liczniku może oznaczać, że samochód jest zużyty i będzie wymagał konserwacji, a także wymiany niektórych elementów.

Jak działa licznik kilometrów w samochodzie?

Działanie drogomierza to w praktyce nie bezpośrednie liczenie kilometrów, ale pomiar liczby obrotów kół samochodu podczas jazdy. Urządzenie zostało zaprojektowane tak, aby każdy przejechany kilometr odpowiadał określonej liczbie obrotu kół. Jego wskazania są więc wynikiem pomiaru, który jest połączeniem algorytmu przeliczeniowego z odpowiednim przełożeniem w mechanizmie. Istota działania licznika samochodowego jest bardzo ważna, ponieważ rozmiar kół czy średnica sprawia, że wskazania urządzenia będą inne. W przypadku, gdy w samochodzie zainstalowane są niestandardowe koła, licznik kilometrów wskaże również przebieg. Trzeba jednak pamiętać, że wskazania urządzenia mogą być obarczone dużym błędem. Warto mieć to na uwadze, ponieważ niewłaściwe wskazania licznika mogą przyczynić się do nieprzeprowadzenia konserwacji na czas.

Działanie licznika odległości wynika z jego budowy. Elementy, z których składa się urządzenie, to:

  • czujnik kołowy – znajduje się w pobliżu jednego z przednich kół, w samym kole lub skrzyni biegów;
  • napęd licznika kilometrów – zadaniem tego elementu jest odczytywać wskaźniki prędkościomierza i w zależności od typu urządzenia przekazywać ten wskaźnik bezpośrednio na tarczę, poprzez koła zębate lub do ECU; w elektronicznych miernikach kilometrów takie mechanizmy nie są stosowane, a sygnał z czujnika jest automatycznie przesyłany do jednostki sterującej;
  • ekran – w wersjach elektronicznych licznika wyświetla się wskaźniki wyliczane przez centralę na podstawie obrotów kół samochodu.

Miernik kilometrów: rodzaje

Licznik kilometrów występuje w trzech typach. Pierwszym z nich jest licznik mechaniczny, czyli ten bazujący na mechanizmie bębnowym. Mechaniczny licznik metrów ma cyfry nadrukowane na bębnie, a dane o liczbie obrotów kół miernik pozyskuje mechanicznie z układu napędowego. To rozwiązanie jest stosowane w samochodach starszych, kilkunastoletnich. Dziś mechaniczny licznik metrów nie jest już wykorzystywany. Został zastąpiony przez licznik elektromechaniczny (pozyskuje dane mechanicznie, ale wyświetla je w formie elektronicznej) oraz licznik elektroniczny, czyli ten pozyskujący dane i wyświetlający je w formie elektrycznej.

Najczęstsze awarie odmierzacza kilometrów

Odmierzacz kilometrów to urządzenie, które może ulegać awariom. Obecnie do tych najczęstszych należą usterki powiązane z elektroniką. Wynikają z błędów konstrukcyjnych, a także są wynikiem wypadku czy zalania samochodu. Awarie licznika kilometrów nie zdarzają się jednak często. Zazwyczaj dotyczą starszych aut. W ich przypadku przyczyną usterki jest nie tylko wiek, lecz także zimne lity czy słaba jakość. Zepsuty odmierzacz kilometrów należy naprawić. Ten elektroniczny naprawia się przy użyciu programatora. Dziś nie jest już konieczne rozbieranie i naprawa mechaniczna urządzenia. Przez to też pozbycie się usterki jest szybsze, prostsze, a także tańsze. Cena naprawy zepsutego licznika kilometrów zaczyna się od 300 złotych. Koszty nie są refundowane z ubezpieczenia AC lub OC, właściciel pojazdu tę kwotę musi pokryć z własnej kieszeni.

Czy można wymienić licznik przebytych kilometrów?

Licznik przebytych kilometrów to istotny element każdego samochodu, nie można go więc wymienić bez powodu. Prawo dopuszcza wymianę uszkodzonego urządzenia, którego nie da się już naprawić. W takiej sytuacji ze starym licznikiem trzeba się stawić w stacji kontroli pojazdów, aby diagnosta dokonał jego odczytu. Taka usługa kosztuje 50 złotych. Oprócz tego będzie on zobowiązany do zweryfikowania pojazdu w centralnej ewidencji, porównania odczytu z dostępną historią samochodu i oświadczeniem właściciela, wprowadzić dane do bazy i wydać zaświadczenie z prawidłowym wynikiem odczytu. Oświadczenie zostanie przekazane do starosty. Jeśli ta procedura nie zostanie dopełniona, mogą zostać zastosowane kary za podanie fałszywych informacji. Te rygorystyczne przepisy wynikają z tego, że cofanie licznika kilometrów jest wysoko karane. Zgodnie z ustawą z dnia 15 marca 2019 roku o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym i ustawy Kodeks karny, właściciel zlecający oszustwo i mechanik ingerujący we wskazania drogomierza są narażeni na pozbawienie wolności od 3 miesięcy do 5 lat.

Jak zweryfikować przejechane kilometry?

Wskazania licznika samochodowego są szczególnie ważne dla osób, które kupują auto z drugiej ręki. Pojazdy z mniejszym przebiegiem są na rynku wtórnym warte więcej niż te w zbliżonym lub identycznym stanie technicznym z wyższym wskaźnikiem odmierzacza kilometrów. Sprawia to, że kuszeni wizją sprzedania samochodu za wyższą kwotę, właściciele decydują się na cofnięcie licznika. To działanie nielegalne i zagrożone karą, ale nadal występujące. Jeśli nie chce się zostać oszukanym, należy dokładnie sprawdzić przejechane kilometry. Nie warto w tym zakresie wierzyć na słowo właścicielowi pojazdu, a nawet wskazaniom licznika kilometrów. Najlepiej liczby pokazywane przez urządzenie zweryfikować poprzez numer VIN lub też skorzystać z diagnostyki komputerowej.