liczba-samochodow-w-polsce

Sprzedaż nowych samochodów rośnie z roku na rok. W 2017 roku osiągnęliśmy najwyższy poziom zakupów od początku wieku. Ile wynosi liczba samochodów w Polsce?

Liczba nowych samochodów zarejestrowanych w Polsce

W samym tylko listopadzie 2017 roku zarejestrowaliśmy – i to pomimo problemów z bazą CEPiK 2.0 – 41 234 egzemplarze nowych aut. Łącznie na drogi wyjechało 485 352 pachnących nowością pojazdów, a dla porównania w 2016 roku było ich zdecydowanie mniej, bo 416 123. Warto jednak zauważyć, że najczęściej na nowe samochody decydują się duże firmy lub też jednoosobowe działalności gospodarcze. Zwykły „Kowalski” odpowiada za mniej niż 1/3 wszystkich zakupów.

Ciekawie prezentuje się sytuacja w segmencie aut premium. Ta klasa samochodów rośnie w oczach klientów zdecydowanie szybciej niż cały rynek. W tym roku zarejestrowano już ponad 55 tys. samochodów z wyższej półki, co oznacza wzrost w ciągu roku aż o 21,93 proc! Liderami pozostają marki niemieckie – Mercedes, Audi oraz BMW, lecz tuż za podium bardzo aktywnie działa Volvo. Największy wzrost odnotowało z kolei Infiniti.

Liczba nowych pojazdów w Polsce w 2019 roku

2019 rok był kolejnym, w którym odnotowano w naszym kraju rekord sprzedaży nowych pojazdów. Zarejestrowano 625 470 aut osobowych i samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to wzrost o 4,1 proc. w stosunku do roku 2018.

Biorąc pod uwagę wyłącznie auta osobowe, zarejestrowano ich 555 598, co również oznacza wynik o ponad 4 proc. wyższy niż w 2018 roku. Mniejszy był wzrost w przypadku rynku pojazdów dostawczych do 3,5 tony. Na pewno należy zwrócić uwagę na bardzo duży przyrost liczby sprzedanych samochodów hybrydowych i elektrycznych, który wyniósł odpowiednio 62 proc. i 95 proc. Jeśli chodzi o trendy, to warto podkreślić, że zwiększył się udział w rynku samochodów benzynowych, a na popularności straciły auta z silnikiem Diesla.  

Biorąc pod uwagę marki, najwyższy wynik sprzedaży uzyskała Skoda – 68 646 sztuk. Drugie miejsce zajęła Toyota z rezultatem 62 771 sztuk, a trzecie Volkswagen – 53 845 sztuk.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego z 30 czerwca 2018 roku w Polsce zarejestrowanych jest 29 656 238 pojazdów, przy czym 10 lat wcześniej było ich 22 024 697. Zdecydowaną większość tych pojazdów stanowią samochody osobowe – 22,5 mln aut. Z analiz GUS-u wynika, że w naszym kraju zarejestrowanych jest obecnie 3,3 mln samochodów ciężarowych i 1 428 299 motocykli. Informacje te bazują na danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i nie są w pełni miarodajne. Jak to możliwe, że pojazdów w Polsce jest 30 mln, skoro nasz kraj liczy ponad 38 mln mieszkańców? Oznacza to, że niemal każda osoba dorosła posiada jakiś pojazd.

Bardziej wiarygodne wydają się być dane Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, według którego liczba aktywnych komunikacyjnych polis OC wynosiła na koniec 2018 roku 24,6 mln. Przy czym fundusz szacuje, że po polskich drogach może jeździć około 80-100 tys. nieubezpieczonych pojazdów. Daje to wynik 24,7 mln. Na podobną liczbę wskazują dane z bazy CEPiK, wedle których w 2019 roku przeprowadzono 18,5 mln badań technicznych. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że nowe auta po raz pierwszy pojawiają się na stacjach kontroli pojazdów po 3 latach, a kolejny raz po 2 latach. Zatem ile jest samochodów w Polsce? Możemy przyjąć, że około 25 mln.

Samochody osobowe przypadające na gospodarstwo w Polsce

Według raportu Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) Polska znajduje się obecnie na 6 pozycji w Unii Europejskiej pod względem liczby użytkowanych aut osobowych z wynikiem 23,4 mln. Dane dotyczą 2018 roku. Gorzej jednak sytuacja wygląda w przypadku liczby aut przypadających na gospodarstwo domowe, gdyż według danych ACEA aż 33,8 proc. takich gospodarstw w Polsce nie posiada samochodu. Gorszy wynik uzyskały tylko Łotwa i Dania. Natomiast we Francji czy w Holandii ponad 30 proc. gospodarstw posiada 2 auta. Liczba samochodów w Polsce nadal rośnie i bardzo prawdopodobne, że wkrótce będziemy zajmować jeszcze wyższą pozycję pod tym względem, natomiast trudniejszym zadaniem może być prześcignięcie innych krajów, biorąc pod uwagę auta przypadające na gospodarstwo domowe.