Łańcuchy śniegowe – to musisz wiedzieć

łańcuchyŁańcuchy śniegowe mogą okazać się niezbędne w trudnych, zimowych warunkach drogowych.

W Polsce łańcuchy nie należą do obowiązkowego wyposażenia. Jeśli jednak wybieramy się na wyjazd w góry warto o nich pomyśleć. Zarówno w naszym kraju, jak i zagranicą można się natknąć na znak nakazujący założenie łańcuchów przynajmniej na dwa koła napędowe (w Polsce ma on oznaczenie C-18).

W państwach przyciągających miłośników sportów zimowych, np. w Austrii i Szwajcarii, obowiązek jazdy na łańcuchach dot. często zarówno obszarów górskich, jak i podgórskich. Na wjazdach do tych regionów prowadzone są kontrole policyjne. Jeśli ktoś nie ma łańcuchów po prostu nie zostanie wpuszczony na daną drogę.

Oczywiście w odpowiedni sprzęt można zazwyczaj zaopatrzyć się na miejscu, jednak trzeba się liczyć z tym, że w lokalnych sklepach zarabiających na nieprzygotowanych kierowcach ceny będą wyższe niż w Polsce. Z tego powodu powinno się pomyśleć o zakupie wcześniej. Łańcuchy śniegowe mogą być użytkowane przez lata. Warto zainwestować w droższe i lepsze.

Przy zakupie należy zwrócić uwagę, czy dany sprzęt ma odpowiednie certyfikaty i homologacje. Jeśli łańcuchy zostały wykonane zgodnie z normami ISO, TÜV czy ÖNORM (norma austriacka) będziemy mieli większą pewność, że nie zawiodą.

Jak dobrać łańcuchy śniegowe do samochodu? Przede wszystkim muszą one pasować do koła o danym rozmiarze. Część łańcuchów można zakładać na koła o różnej, ale zbliżonej wielkości. Nie są one jednak w pełni uniwersalne.

Kolejna sprawa to ogniwa. W instrukcji samochodu trzeba sprawdzić, jaką wielkość ogniw dopuszcza producent lub czy w ogóle pozwala używać w danym modelu łańcuchów śniegowych. Najpopularniejsze łańcuchy mają 12-milimetrowe oczka, jednak mogą one okazać się zbyt grube, powodować, że łańcuchy będą ocierać o nadkola, zawieszenie czy elementy układów ABS i ESP umieszczone przy kole.

Dobre łańcuchy powinny być wykonane ze stali stopowej manganowej bądź tytanowej. Zazwyczaj stosuje się wzory romboidalne i diamentowe. Istotna jest gęstość siatki łańcucha – im jest większa, tym łańcuchy lepiej wgryzają się w śnieg.

Łańcuchy z napinaczem manualnym trzeba dociągnąć do kół po pokonaniu kilkudziesięciu metrów od założenia likwidując w ten sposób luzy. Wygodniejsze w użytkowaniu są łańcuchy śniegowe z napinaczem automatycznym, jednak są też odpowiednio droższe. Dopłaty mogą też wymagać odbojniki, które zapobiegają powstawaniu rys na felgach. Na rynku są ponadto łańcuchy o konstrukcji, która w żaden sposób nie styka się z obręczą.

Bez względu na rodzaj, zakładanie łańcuchów powinno się przećwiczyć przed wyjazdem. Montaż najlepiej jest wykonywać na płaskiej powierzchni. Kiedy łańcuchy są już na kołach, w oponach nie wolno zmieniać ciśnienia.

Jeśli mamy tylko dwa łańcuchy zakładamy je na koła osi napędowej. W przypadku samochodów 4×4 powinno się korzystać z czterech łańcuchów.

Łańcuchy, które zdjęliśmy z kół należy wyczyścić ze śniegu, brudu i soli, wysuszyć i schować do pudełka. Dzięki odpowiedniej pielęgnacji i przechowywaniu w suchych warunkach będą służyć dłużej.

Pamiętajmy, że na łańcuchach nie wolno jeździć po asfalcie. Nawierzchnia może ulec uszkodzeniu, a same łańcuchy bardzo szybko się zużyją. Mogą się też zerwać i pokiereszować samochód. Poruszając się na łańcuchach nie można przekraczać prędkości 50 km/h. Powinno się unikać gwałtownych przyspieszeń i hamowań.

Korzystaliście z łańcuchów zimowych? Mieliście trudności z ich założeniem?

2 odpowiedzi na “Łańcuchy śniegowe – to musisz wiedzieć”

  1. Aleksander Matersanders napisał(a):

    Łańcuchy nie zawsze zapewniają bezpieczenstwo

    Zapraszam na http://www.49zl.pl/oddzial,poznan,glowna.html

  2. Karol napisał(a):

    Jeślim chodzi o łańcuchy to zdecydowanie lepiej zainwestować więcej, przy okazji zapraszam na: http://osekrent.pl/wynajem-samochodow/wypozyczalnia-samochodow-warszawa

Tagi: jazda zimą, zima, łańcuchy, łańcuchy śniegowe