samochód

Zgodnie z obowiązującym prawem, polscy kierowcy muszą używać świateł w samochodzie przez cały rok. Właściciele pojazdów mają do wyboru technologię halogenową i ksenonową. Które z reflektorów zapewniają intensywniejsze oświetlenie drogi – lampy ksenonowe czy halogenowe? Jaka jest zasada działania reflektora ksenonowego i halogenowego?

Światła ksenonowe – przepisy

Kiedyś światła ksenonowe montowano jedynie w luksusowych autach. Pierwszy samochód wyposażony w lampy ksenonowe był produkowany seryjnie w 1991 roku. Dziś po polskich drogach jeździ coraz więcej pojazdów osobowych, w których klasyczne żarówki wymieniono na lampy ksenonowe. Jak wygląda to z punktu widzenia prawa? Przepisy homologacyjne Europejskiego Komitetu Elektrotechnicznego (ECE) określają potrzebę kontrolowania ustawień lamp ksenonowych przez kierowców, aby mocne światło nie oślepiało kierujących pojazdami, którzy znajdują się na przeciwległym pasie ruchu. Każda lampa ksenonowa musi posiadać system samopoziomujący światło i spryskiwacze. 

Lampy ksenonowe a halogenowe – różnice

Wielu kierowców zastanawia się, jakie są podstawowe różnice między technologią ksenonową a halogenową. Lampy halogenowe są wypełnione  gazem z halogenkami, posiadają żarówkę z żarnikiem wolframowym, który świeci, gdy płynie przez niego prąd elektryczny. Wadą tego typu lamp są często przepalające się żarówki, pobierają też dosyć sporo prądu. Lampy ksenonowe świecą ponad dwa razy mocniej niż tradycyjne reflektory halogenowe. Ich żarówki są wypełnione gazem szlachetnym, tzw. ksenonem, który wysyła fale elektromagnetyczne, w związku z czym dochodzi do wyładowań o bardzo wysokim napięciu (do 30 000 woltów). Reflektory ksenonowe emitują światło o temperaturze barwowej, podobnej do widma dziennego, co jest jedną z ich największych zalet (oczy kierującego pojazdem nie męczą się tak szybko). Temperatura barwy lamp halogenowych to 3200 K, lamp ksenonowych 4300 K, a światła słonecznego 5300 K. 


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Mocne światło ksenonowe doskonale oświetla drogę, szczególnie po zapadnięciu zmroku, dzięki temu możemy łatwo zauważyć na poboczu pieszego lub rowerzystę. Światła ksenonowe w samochodzie potrzebują nawet o 30% mniej energii niż żarówki halogenowe i są bardziej wytrzymałe. Żywotność lamp ksenonowych może wynieść nawet 2 000-3 000 godzin. Natomiast żarówki halogenowe mają kilkukrotnie krótszy cykl życia. Niestety lampy ksenonowe nie są tanie – gotowy zestaw halogenów to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych. 

Zły stan oświetlenia pojazdu grozi wypadkiem drogowym. Zużyte lub źle ustawione reflektory obniżają poziom bezpieczeństwa kierującego pojazdem oraz innych uczestników ruchu drogowego – szczególnie nocą. Zdarza się, że w ramach aktu wandalizmu lub nieostrożnego parkowania samochodu na parkingu podziemnym, ktoś uszkodzi nasze reflektory samochodowe. Chcąc zabezpieczyć się przed tego typu sytuacją, warto rozważyć zakup dobrowolnej polisy AC, dzięki której zaistniałe szkody zostaną naprawione w ramach ubezpieczenia autocasco. Ten produkt ochronny zabezpiecza samochód nie tylko przed uszkodzeniami, lecz także kradzieżą wyposażenia lub całego pojazdu. Możemy też liczyć na pomoc przy wymianie koła, w razie awarii auta na autostradzie oraz wielu innych trudnych sytuacjach, które mogą przydarzyć się na drodze.  

Podsumowując, lampy ksenonowe zużywają mniej prądu i są bardziej żywotne od lamp halogenowych, ale też droższe. Ksenony zapewniają znacznie lepszą widoczność na drodze, oświetlają doskonale trasę i otoczenie zwłaszcza w nocy oraz przy niekorzystnych warunkach pogodowych. Tak więc, dzięki nowoczesnej technologii halogenowej rośnie poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Jednak lampy ksenonowe muszą spełniać wymogi prawne – ze względu na mocne światło, jakie zapewnia technologia ksenonowa, należy pamiętać o prawidłowym ustawieniu reflektorów i systemie oczyszczania – w przeciwnym razie możemy oślepiać innych uczestników ruchu drogowego.