[Kupujemy auto cz. 7] Wizyta w warsztacie

Wizyta w warsztacie

Źródło: http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/

Po amatorskich oględzinach trzeba koniecznie odwiedzić mechanika, oczywiście pod warunkiem, że egzemplarz, którym jesteśmy zainteresowani, wydaje się w porządku.

O jakie badania poprosić mechanika? Przede wszystkim należy zacząć od typowego badania diagnostycznego. W jego ramach diagnosta powinien sprawdzić kondycję amortyzatorów zarówno na osi przedniej, jak i tylnej. Następnie mechanik przeprowadza próbę skuteczności działania układu hamulcowego na specjalnie przeznaczonych do tego rolkach. Można też zapytać, w jakim stanie są klocki, tarcze hamulcowe, płyn i ile jeszcze będzie można na nich przejechać.

Sprawdzanie geometrii kół

Źródło: http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/

Warto poprosić o sprawdzenie geometrii kół, co pozwoli ewentualnie ujawnić powypadkową przeszłość auta. Mechanik powinien wykonać też analizę spalin, która umożliwi wskazanie niektórych wad jednostki napędowej. Kolejny etap to badanie pojazdu na szarpakach – właśnie wtedy wychodzą na jaw wszelkie luzy w zawieszeniu. Będziemy więc wiedzieli, które z podzespołów zawieszenia nadają się do wymiany.

Diagnosta powinien też ocenić podwozie pod kątem korozji i ewentualnych ingerencji w podwozie, które zostały dokonane w ramach naprawach powypadkowych. Warto też zlecić badanie kondycji przewodów hamulcowych, zarówno twardych, jak i miękkich.

Po badaniu diagnostycznym poprośmy jeszcze o sprawdzenie, czy samochód nie był uprzednio lakierowany lub nie wymieniono któregoś z jego elementów blacharskich. Niedoskonałości zwykle są wychwytywane przez mechaników, nawet tych, którzy nie zajmują się usługami blacharskimi.

Równie ważne jest sprawdzenie naciągu paska napędzającego alternator. Pozwoli to wyliczyć, jakie będą koszty jego wymiany, jeśli jest ona już konieczna. Trzeba również zlecić zbadanie kondycji układu kierowniczego. Przed zakupem auta musimy wiedzieć, w jakim stanie jest maglownica (zarówno jej mechanizm, jak i kondycja uszczelniaczy). Drążki kierownicze to kolejne ważne elementy – odpowiadają one za nasze bezpieczeństwo i muszą być w pełni sprawne.

Podłączanie auta do komputera

Źródło: http://www.zkue.ime.pw.edu.pl/

Silnik, przekładnia, dyferencjał, a także przeguby półosi napędowych powinny zostać dokładnie obejrzane w celu wykrycia ewentualnych wycieków. W niektórych modelach usunięcie wycieków kosztuje niewiele, w innych może to być bardzo kosztowe. Dlatego warto zapytać mechanika o wycenę zneutralizowania wycieków.

Na koniec warto jeszcze podłączyć auto do komputera diagnostycznego i sprawdzić, czy w urządzeniu nie zostały zapisane jakieś błędy wykazujące awarie elektroniki urządzeń pokładowych lub osprzętu silnika. W przypadkach kiedy podejrzewane są problemy z silnikiem na koniec warto dodatkowo wykonać sprawdzenie stopnia sprężania w cylindrach, traktujmy to jako dodatkowy test, ponieważ zazwyczaj może sporo kosztować.

Inne artykuły z serii [kupujemy auto]:

[Kupujemy auto cz. 1] Jak dobrze obejrzeć nadwozie?
[Kupujemy auto cz. 2] Oglądanie wnętrza
[Kupujemy auto cz.3] Oglądanie podwozia
[Kupujemy auto cz. 4] Oglądanie silnika
[Kupujemy auto cz. 5] Przegląd części eksploatacyjnych
[Kupujemy auto cz. 6] Jazda testowa

8 odpowiedzi na “[Kupujemy auto cz. 7] Wizyta w warsztacie”

  1. Mati1411 napisał(a):

    I po takim sprawdzeniu auta możemy już iść do salonu po nówkę bo w tym kraju nie kupimy auta które spełni wszystkie wymagania 🙂

    • Paweł napisał(a):

      no bez przesady da sie znalesc aczkolwiek jest trudno i prawdopowobnie znajdzie się takie autko tylko pewnie o niższym standardzie niż byśmy chcieli 😀

  2. Mati1411 napisał(a):

    I po takim sprawdzeniu auta możemy już iść do salonu po nówkę bo w tym kraju nie kupimy auta które spełni wszystkie wymagania 🙂

    • Paweł napisał(a):

      no bez przesady da sie znalesc aczkolwiek jest trudno i prawdopowobnie znajdzie się takie autko tylko pewnie o niższym standardzie niż byśmy chcieli 😀

  3. Damian Urbaniak napisał(a):

    rozumiem ze takie sprawdzenie musi odbyc sie przez jakiegos wczesniej umuwionego mechanika a nie zwykla stacje diagnostyczna? Bo oni chyba tylko takie rzeczy jak na przegladzie sprawdza?

    • Gosc napisał(a):

      Zastanawiałem się nad tym samym – niektóre stacje diagnostyczne oferują teoretycznie takie usługi „diagnostyczne” (poza badaniami okresowymi) – ale nie wiem czy to właściwe rozwiązanie?

  4. Damian Urbaniak napisał(a):

    rozumiem ze takie sprawdzenie musi odbyc sie przez jakiegos wczesniej umuwionego mechanika a nie zwykla stacje diagnostyczna? Bo oni chyba tylko takie rzeczy jak na przegladzie sprawdza?

    • Gosc napisał(a):

      Zastanawiałem się nad tym samym – niektóre stacje diagnostyczne oferują teoretycznie takie usługi „diagnostyczne” (poza badaniami okresowymi) – ale nie wiem czy to właściwe rozwiązanie?

Tagi: Auta po wypadku, auta używane, Chcę kupić auto używane, części eksploatacyjne, Dyferencjał, Jak bezpiecznie kupić używane auto?, Jak kupić używane auto?, Jak kupić używany samochód?, Jak sprawdzić czy auto jest bezwypadkowe?, Jak sprawdzić czy auto jest powypadkowe?, Jak sprawdzić zużycie dwumasowego koła zamachowego?, Jazda testowa, Kupowanie używanego auta, Kupowanie używanego auta jazda testowa, kupujemy auto, Kupujemy używane auto wizyta u mechanika, Kupujemy używane auto?, Motoporadnik, Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta?, O co warto poprosić mechanika podczas sprawdzania używanego auta?, Poradnik kupującego, Poradnik motoryzacyjny, Silnik, skrzynia biegów, Sprawdzanie auta przed zakupem u mechanika, zakup uzywanego auta