[Kupujemy auto cz. 6] Jazda testowa
[Kupujemy auto cz. 6] Jazda testowa
2012-02-01 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/kupujemy-auto-cz-6-jazda-testowa?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

1 luty 2012

[Kupujemy auto cz. 6] Jazda testowa

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Jeśli po dokładnym obejrzeniu elementów karoserii, wnętrza, silnika oraz sprawdzeniu części eksploatacyjnych samochód wydaje się sprawny, pora się nim przejechać.

Na początku trzeba ocenić, jak zachowuje się zawieszenie. Jeżeli podczas wolnej jazdy przy pokonywaniu niewielkich nierówności coś stuka, to najprawdopodobniej jeden lub kilka elementów zawieszenia wymaga pilnej interwencji mechanika. Najczęściej zawodzą łączniki stabilizatorów, sworznie wahaczy lub poduszki kolumn prowadzących. Czasami hałas może być spowodowany zużytymi poduszkami: skrzyni biegów, silnika, dyferencjału lub podpory wału napędowego.

Źródło: http://buildit.pl/

Jeśli z kół do kabiny dobiega huczenie, które wraz z przyśpieszaniem staje się coraz głośniejsze, winę za taki stan rzeczy najczęściej ponoszą łożyska kół.

Warto też poruszać kierownicą w obie strony do oporu, zarówno na postoju, jak i podczas bardzo wolnego toczenia się, i nasłuchiwać, czy z przekładni kierowniczej nie wydobywają się stuki i huki. Świadczą one o konieczności kosztownej regeneracji maglownicy lub nawet jej wymianie na nową. Na kierownicy nie mogą być wyczuwalne żadne opory, które również są skutkiem uszkodzenia maglownicy. Huczenie przy skręconych kołach może oznaczać problemy z pompą wspomagania.

Jadąc na wprost z niewielką prędkością, najlepiej na rzadko uczęszczanej drodze, spróbujmy puścić koło kierownicy i sprawdzić, czy auta nie ściąga na żadną ze stron. Jeśli wyraźnie zbacza ono z wyznaczonego kierunku jazdy, to w najlepszym wypadku jest to wina źle ustawionej geometrii kół lub nierównego ciśnienia w oponach. Niestety, może też być tak, że samochód ma za sobą poważną kolizję i właściwe ustawienie kół jest po prostu nie możliwe. Test trzeba powtórzyć również podczas hamowania oraz przyśpieszania. Ewentualne wątpliwości rozwieje kontrola w serwisie.

Warto też sprawdzić działanie skrzyni biegów. Przełożenia powinny wchodzić płynnie, bez żadnych zgrzytów czy szarpania. Jeśli jest inaczej, można podejrzewać, że wymiany wymaga jeden lub kilka synchronizatorów.

Jak ocenić sprzęgło? Najprościej po prostu wyczuć, przy jakim pochyleniu pedału ono „łapie” – im niżej, tym teoretycznie jest lepiej, bo oznacza to, że jest nowsze (grubsze) – choć niektóre nowe auta mają taką charakterystykę pracy sprzęgła, że ciężko będzie to ocenić. Gwałtownie wciśnijmy też pedał gazu, co zaowocuje szybkim wzrostem prędkości obrotowej (powinna się ona zwiększać proporcjonalnie do prędkości auta). Wyraźne rozbieżności świadczą o ślizganiu się sprzęgła, które jest już mocno wyeksploatowane. Spróbujmy także delikatnie ruszyć przy zaciągniętym hamulcu ręcznym (o ile jest sprawny). Jeśli sprzęgło dobrze sprzęga układ – samochód zgaśnie, jeśli się ślizga – nie.

Stuki i drgania podczas ruszania to najczęściej wina zużytych przegubów półosi napędowych. Drgania i szarpanie przy niskich prędkościach obrotowych mogą też świadczyć o zużyciu dwumasowego koła zamachowego – taka awaria często występuje w autach z silnikami Diesla. Warto sprawdzić stan „dwumasówki”, bo koszt jej wymiany wraz z wysprzęglikiem, sprzęgłem i śrubami to w wielu autach wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

Po zakończeniu jazdy testowej powinniśmy wrócić do miejsca, gdzie stało auto (można to też zrobić na początku testu), i przyjrzeć się, czy nie ma tam świeżych śladów płynów eksploatacyjnych świadczących o ewentualnych wyciekach. Wszystkie niepokojące symptomy należy zapamiętać. Później powiemy o nich mechanikowi, który będzie sprawdzał wybrane auto i nasze spostrzeżenia bardzo mu pomogą przy ocenie kondycji samochodu.

Inne artykuły z serii [kupujemy auto]:

[Kupujemy auto cz. 1] Jak dobrze obejrzeć nadwozie?
[Kupujemy auto cz. 2] Oglądanie wnętrza
[Kupujemy auto cz.3] Oglądanie podwozia
[Kupujemy auto cz. 4] Oglądanie silnika
[Kupujemy auto cz. 5] Przegląd części eksploatacyjnych