[Kupujemy auto cz. 6] Jazda testowa

Jazda testowa przed zakupem auta

Jeśli po dokładnym obejrzeniu elementów karoserii, wnętrza, silnika oraz sprawdzeniu części eksploatacyjnych samochód wydaje się sprawny, pora się nim przejechać.

Na początku trzeba ocenić, jak zachowuje się zawieszenie. Jeżeli podczas wolnej jazdy przy pokonywaniu niewielkich nierówności coś stuka, to najprawdopodobniej jeden lub kilka elementów zawieszenia wymaga pilnej interwencji mechanika. Najczęściej zawodzą łączniki stabilizatorów, sworznie wahaczy lub poduszki kolumn prowadzących. Czasami hałas może być spowodowany zużytymi poduszkami: skrzyni biegów, silnika, dyferencjału lub podpory wału napędowego.

Jazda testowa przed zakupem auta

Źródło: http://buildit.pl/

Jeśli z kół do kabiny dobiega huczenie, które wraz z przyśpieszaniem staje się coraz głośniejsze, winę za taki stan rzeczy najczęściej ponoszą łożyska kół.

Warto też poruszać kierownicą w obie strony do oporu, zarówno na postoju, jak i podczas bardzo wolnego toczenia się, i nasłuchiwać, czy z przekładni kierowniczej nie wydobywają się stuki i huki. Świadczą one o konieczności kosztownej regeneracji maglownicy lub nawet jej wymianie na nową. Na kierownicy nie mogą być wyczuwalne żadne opory, które również są skutkiem uszkodzenia maglownicy. Huczenie przy skręconych kołach może oznaczać problemy z pompą wspomagania.

Jadąc na wprost z niewielką prędkością, najlepiej na rzadko uczęszczanej drodze, spróbujmy puścić koło kierownicy i sprawdzić, czy auta nie ściąga na żadną ze stron. Jeśli wyraźnie zbacza ono z wyznaczonego kierunku jazdy, to w najlepszym wypadku jest to wina źle ustawionej geometrii kół lub nierównego ciśnienia w oponach. Niestety, może też być tak, że samochód ma za sobą poważną kolizję i właściwe ustawienie kół jest po prostu nie możliwe. Test trzeba powtórzyć również podczas hamowania oraz przyśpieszania. Ewentualne wątpliwości rozwieje kontrola w serwisie.

Warto też sprawdzić działanie skrzyni biegów. Przełożenia powinny wchodzić płynnie, bez żadnych zgrzytów czy szarpania. Jeśli jest inaczej, można podejrzewać, że wymiany wymaga jeden lub kilka synchronizatorów.

Jak ocenić sprzęgło? Najprościej po prostu wyczuć, przy jakim pochyleniu pedału ono „łapie” – im niżej, tym teoretycznie jest lepiej, bo oznacza to, że jest nowsze (grubsze) – choć niektóre nowe auta mają taką charakterystykę pracy sprzęgła, że ciężko będzie to ocenić. Gwałtownie wciśnijmy też pedał gazu, co zaowocuje szybkim wzrostem prędkości obrotowej (powinna się ona zwiększać proporcjonalnie do prędkości auta). Wyraźne rozbieżności świadczą o ślizganiu się sprzęgła, które jest już mocno wyeksploatowane. Spróbujmy także delikatnie ruszyć przy zaciągniętym hamulcu ręcznym (o ile jest sprawny). Jeśli sprzęgło dobrze sprzęga układ – samochód zgaśnie, jeśli się ślizga – nie.

Jazda testowa przed zakupem auta

Stuki i drgania podczas ruszania to najczęściej wina zużytych przegubów półosi napędowych. Drgania i szarpanie przy niskich prędkościach obrotowych mogą też świadczyć o zużyciu dwumasowego koła zamachowego – taka awaria często występuje w autach z silnikami Diesla. Warto sprawdzić stan „dwumasówki”, bo koszt jej wymiany wraz z wysprzęglikiem, sprzęgłem i śrubami to w wielu autach wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

Po zakończeniu jazdy testowej powinniśmy wrócić do miejsca, gdzie stało auto (można to też zrobić na początku testu), i przyjrzeć się, czy nie ma tam świeżych śladów płynów eksploatacyjnych świadczących o ewentualnych wyciekach. Wszystkie niepokojące symptomy należy zapamiętać. Później powiemy o nich mechanikowi, który będzie sprawdzał wybrane auto i nasze spostrzeżenia bardzo mu pomogą przy ocenie kondycji samochodu.

Inne artykuły z serii [kupujemy auto]:

[Kupujemy auto cz. 1] Jak dobrze obejrzeć nadwozie?
[Kupujemy auto cz. 2] Oglądanie wnętrza
[Kupujemy auto cz.3] Oglądanie podwozia
[Kupujemy auto cz. 4] Oglądanie silnika
[Kupujemy auto cz. 5] Przegląd części eksploatacyjnych

10 odpowiedzi na “[Kupujemy auto cz. 6] Jazda testowa”

  1. Cychu napisał(a):

    Z tym łapanie sprzęgła wysoko oznacza że łapie już prawie puszczone??

    • Aa napisał(a):

      własnie, tez mnie to zastanawia, bo raczej nowe sprzeglo lapie nisko przy podlodze, tak mialem po wymienieniu sprzegla na nowe

    • Rafał Warecki napisał(a):

      Sprzęgło biorące wysoko oznacza na samym końcu skoku pedału, czyli im wyżej masz nogę. Wyobraź sobie, że wciskając sprzęgło – im bardziej je wciśniesz tym bardziej rozsuwasz elementy cierne, ze sprzęgłem w podłodze masz je rozsunięte na maksimum, ze sprzęgłem luźno puszczonym są ze sobą sprzężone.

      Między nimi przy maksymalnym rozsunięciu masz pewien luz, jest on tym większy im bardziej sprzęgło jest zużyte (starte, nie uwzględniając pewnych układów kasacji luzów) czyli im większy masz luz tym bardziej elementy musisz dosunąć do siebie, to oznacza, że pedał pokonuje dłuższą drogę, więc sprzęgło bierze wysoko.

      Oczywiście przy tym najprostszym tłumaczeniu nie uwzględniamy charakterystyki pracy docisku samego sprzęgła i układu docisku, które w obecnych auta też sprawiają, że nowe sprzęgła biorą i tak bardzo wysoko.

      Więcej o sprzęgłach możesz sobie poczytać bezpośrednio u nas, pisaliśmy sporo o sprzęgłach i ich uszkodzeniach:

      http://autokult.pl/kategoria/mechanika/uklady-napedowe

      • Rafał Warecki napisał(a):

        Artur rzeczywiście widzę pomylił niżej z wyżej, albo po prostu odwrotnie to rozumiał – poprawione tak, żeby było jaśniej 🙂

  2. Cychu napisał(a):

    Z tym łapanie sprzęgła wysoko oznacza że łapie już prawie puszczone??

    • Aa napisał(a):

      własnie, tez mnie to zastanawia, bo raczej nowe sprzeglo lapie nisko przy podlodze, tak mialem po wymienieniu sprzegla na nowe

    • Rafał Warecki napisał(a):

      Sprzęgło biorące wysoko oznacza na samym końcu skoku pedału, czyli im wyżej masz nogę. Wyobraź sobie, że wciskając sprzęgło – im bardziej je wciśniesz tym bardziej rozsuwasz elementy cierne, ze sprzęgłem w podłodze masz je rozsunięte na maksimum, ze sprzęgłem luźno puszczonym są ze sobą sprzężone.

      Między nimi przy maksymalnym rozsunięciu masz pewien luz, jest on tym większy im bardziej sprzęgło jest zużyte (starte, nie uwzględniając pewnych układów kasacji luzów) czyli im większy masz luz tym bardziej elementy musisz dosunąć do siebie, to oznacza, że pedał pokonuje dłuższą drogę, więc sprzęgło bierze wysoko.

      Oczywiście przy tym najprostszym tłumaczeniu nie uwzględniamy charakterystyki pracy docisku samego sprzęgła i układu docisku, które w obecnych auta też sprawiają, że nowe sprzęgła biorą i tak bardzo wysoko.

      Więcej o sprzęgłach możesz sobie poczytać bezpośrednio u nas, pisaliśmy sporo o sprzęgłach i ich uszkodzeniach:

      http://autokult.pl/kategoria/mechanika/uklady-napedowe

      • Rafał Warecki napisał(a):

        Artur rzeczywiście widzę pomylił niżej z wyżej, albo po prostu odwrotnie to rozumiał – poprawione tak, żeby było jaśniej 🙂

  3. SteelRat napisał(a):

    automat, automat, automat…

    wciaz po macoszemu traktuje sie wszedzie auta ze skrzyniami automatycznymi, a przeciez tak wiele osob je lubi, lub nie lubi, ale i tak uzywac musi.

    nie jest rzadkoscia, ze kupimy „awtomata” a potem tragedia i zgrzytanie zebow, ze konwerter, ze tarczki…

    wiem, ze nie wszystko wyjdzie, nawet po dosc wnikliwej analizie przed zakupem, tez sie o tym przekonalem, gdy po jakims czasie wsrod bledow zagoscil blad konwertera…

  4. SteelRat napisał(a):

    automat, automat, automat…

    wciaz po macoszemu traktuje sie wszedzie auta ze skrzyniami automatycznymi, a przeciez tak wiele osob je lubi, lub nie lubi, ale i tak uzywac musi.

    nie jest rzadkoscia, ze kupimy „awtomata” a potem tragedia i zgrzytanie zebow, ze konwerter, ze tarczki…

    wiem, ze nie wszystko wyjdzie, nawet po dosc wnikliwej analizie przed zakupem, tez sie o tym przekonalem, gdy po jakims czasie wsrod bledow zagoscil blad konwertera…

Tagi: Auta po wypadku, auta używane, Chcę kupić auto używane, części eksploatacyjne, Jak bezpiecznie kupić używane auto?, Jak kupić używane auto?, Jak kupić używany samochód?, Jak sprawdzić czy auto jest bezwypadkowe?, Jak sprawdzić czy auto jest powypadkowe?, Jak sprawdzić czy auto ma wycieki?, Jak sprawdzić sprzęgło?, Jak sprawdzić zużycie dwumasowego koła zamachowego?, Jazda testowa, Kupowanie używanego auta, Kupowanie używanego auta jazda testowa, kupujemy auto, Kupujemy używane auto?, Motoporadnik, Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta?, Poradnik kupującego, Poradnik motoryzacyjny, Przegląd części eksploatacyjnych, zakup uzywanego auta