[Kupujemy auto cz. 4] Oglądanie silnika

Komora silnika

Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie trzeba sprawdzić przed zakupem używanego auta, jest kondycja jednostki napędowej. Nikt przecież nie chce zaraz po zakupie wymarzonego auta inwestować w remont silnika.

Zaczynamy od dokładnego obejrzenia motoru jeszcze przed jego uruchomieniem. Silnik nie może być ani zanieczyszczony olejem (oznacza to konieczność wymiany uszczelniaczy), ani zbyt czysty (sprzedawcy często go myją, aby zatuszować wycieki).

Sprawdzanie poziomu oleju

Źródło: http://www.lider-serwis.pl

Przed włączeniem motoru należy zerknąć również na poziom i stan płynów eksploatacyjnych, takich jak płyn chłodniczy oraz płyn hamulcowy. Jeśli ich poziom jest zbyt niski lub mają one ciemną barwę, świadczącą o zużyciu, będzie to oznaczało, że poprzedni właściciel najprawdopodobniej nie dbał o auto jak należy.

Trzeba też sprawdzić stan oleju silnikowego, ponieważ w dieslach już po kilku przejechanych kilometrach od zalania silnika jest on czarny. Nie warto sugerować się jego barwą, można jednak palcami sprawdzić jego strukturę. W dobrym oleju nie może być żadnych grudek, opiłków metali, nie może on również pachnieć paliwem. Powinien być czysty i klarowny.

Zwróćmy uwagę na to, czy różnego rodzaju opaski, przewody, zaciski oraz gumowe węże są oryginalne. Warto też sprawdzić, czy przy silniku nie znajduje się etykieta z informacjami dotyczącymi daty i przebiegu wymiany oleju silnikowego – można spróbować zweryfikować jej autentyczność z książką serwisową lub obecnym przebiegiem auta.

Po dokładnych oględzinach zimnego silnika należy sprawdzić, jak się on uruchamia i jak pracuje. Przekręcamy kluczyk i czekamy na odpalenie jednostki napędowej, co powinno nastąpić już po kilku sekundach.

Sprawdzanie spalin

Źródło: http://zasoby.ekologia.pl/

Gdy silnik pracuje, należy poprosić drugą osobę o obserwowanie spalin (oczywiście nie może być to sprzedawca). Ich niebieska barwa świadczy o tym, że silnik zużywa nadmierną ilość oleju silnikowego. Jest to zwykle następstwo uszkodzenia pierścieni tłokowych, gładzi cylindrów, a także uszczelniaczy. Intensywny biały dym najczęściej oznacza uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Czarny kolor spalin jest spotykany głównie w dieslach, a jego źródło to awaria układu wtryskowego lub nieszczelności w układzie doładowania.

Co jeszcze należy skontrolować? Powinniśmy też poprosić drugą osobę o mocniejsze wciśnięcie pedału gazu – w tym czasie motor nie może wpadać w wibracje, nie może też nim szarpać. Niepokojące dźwięki świadczą o problemach z układem rozrządu. Podczas pracy jednostki napędowej, po odkręceniu korka od wlewu oleju, nie może też dochodzić do gaśnięcia silnika lub wydostawania się z odkręconego otworu intensywnych kłębów dymu.

Obrotomierz

Źródło: http://forum.opel24.com/

Zwiększaniu prędkości obrotowej nie powinny towarzyszyć bulgotanie płynu chłodniczego czy twardnienie przewodu doprowadzających ten płyn – nieprawidłowości świadczą o przedmuchach w cylindrach lub nieszczelności głowicy.

Jeśli macie własne doświadczenia ze sprzedawcami ukrywającymi wady silnika, koniecznie napiszcie o nich w komentarzach pod artykułem!

Inne artykuły z serii [Kupujemy auto]:

Część 1: Jak dobrze obejrzeć nadwozie?
Część 2: Oglądanie wnętrza
Część 3: Oglądanie podwozia

4 odpowiedzi na “[Kupujemy auto cz. 4] Oglądanie silnika”

  1. Borat123 napisał(a):

    „po odkręceniu korka od wlewu oleju, nie może też dochodzić do gaśnięcia silnika” a jednak spotkać można silnik benzynowy który gaśnie bo tak po prostu ma, jest 100% sprawny, można znaleźć na gugle, właściciele śmieją się że zamiast odcięcia paliwa korek wlewu oleju się wykręca na noc 🙂

  2. Borat123 napisał(a):

    „po odkręceniu korka od wlewu oleju, nie może też dochodzić do gaśnięcia silnika” a jednak spotkać można silnik benzynowy który gaśnie bo tak po prostu ma, jest 100% sprawny, można znaleźć na gugle, właściciele śmieją się że zamiast odcięcia paliwa korek wlewu oleju się wykręca na noc 🙂

  3. Pawalek napisał(a):

    Kumpel pracuje w komisie na Modlinskiej w Warszawie, i tam do diesla wlewaja buteleczke miksolu cyba litrowa, auto nie kopci a chodzi bardzo miekko i deliknie.

  4. Pawalek napisał(a):

    Kumpel pracuje w komisie na Modlinskiej w Warszawie, i tam do diesla wlewaja buteleczke miksolu cyba litrowa, auto nie kopci a chodzi bardzo miekko i deliknie.

Tagi: Auta po wypadku, auta używane, Jak bezpiecznie kupić używane auto?, Jak kupić używane auto?, Jak kupić używany samochód?, Jak sprawdzić czy auto jest bezwypadkowe?, Jak sprawdzić czy auto jest powypadkowe?, Kupowanie używanego auta, kupujemy auto, Kupujemy auto używane oglądanie silnika, Kupujemy używane auto?, Motoporadnik, Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta?, Oglądanie silnika, Poradnik kupującego, Poradnik motoryzacyjny, sprawdzanie podwozia u mechanika, sprawdzanie podwozia w serwisie, sprawdzanie pracy silnika, Sprawdzanie silnika w aucie przed zakupem, Sprawdzanie spalin, zakup uzywanego auta