[Kupujemy auto cz.3] Oglądanie podwozia
[Kupujemy auto cz.3] Oglądanie podwozia
2012-01-04 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/kupujemy-auto-cz-3-ogladanie-podwozia?categoryName=twoj-samochod
Zespół AXA
852 284

4 styczeń 2012

[Kupujemy auto cz.3] Oglądanie podwozia

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

To, że karoseria i wnętrze auta są w porządku, nie oznacza jeszcze, że zasługuje ono na uwagę. Aby się przekonać, że samochód nie uczestniczył w poważnym wypadku, należy zajrzeć pod spód i ocenić jego podwozie. Jak to zrobić?

W przypadku zakupu droższego auta warto wybrać się z nim do mechanika i sprawdzić je na podnośniku. Najpierw jednak sami oceńmy stan poszczególnych podzespołów. Podczas takich oględzin trzeba zwrócić uwagę głównie na to, czy przestrzeń pomiędzy kołem a nadkolem z prawej i lewej strony jest taka sama. Jeśli nie, najprawdopodobniej w wyniku poważnego wypadku przednia oś została przesunięta do tyłu.

Pokręćmy też kierownicą w lewą i prawą stronę do oporu, sprawdzając, czy pompa wspomagania nie wydaje dziwnych dźwięków, takich jak piski czy wycie. Świadczą one o jej zużyciu. Przyjrzyjmy się też obudowom amortyzatorów. Jeśli są na nich pęknięcia, rdza lub wycieki oleju, oznacza to, że w najbliższym czasie trzeba będzie je wymienić.

Warto też zwrócić uwagę na kondycję opon. Słabej jakości, zniszczone ogumienie świadczy o tym, że właściciel niespecjalnie dbał o swoje auto. Wyząbkowany lub nierównomiernie starty bieżnik może być następstwem źle ustawionej geometrii kół lub skrajnego zużycia amortyzatorów.

Skuteczność działania amortyzatorów sprawdza się, uginając nadwozie nad amortyzatorami. Pojawiają się wówczas drgania karoserii, które powinny zanikać po dwóch wahnięciach. Taki test nie będzie jednak w pełni miarodajny, dlatego należy dodatkowo ocenić stan amortyzatorów w serwisie na specjalnej ścieżce.

Po wstępnych oględzinach trzeba zabrać samochód na podnośniki do mechanika. Obejrzyjmy dokładnie miskę olejową, skrzynię biegów oraz przeguby półosi napędowych, zwracając uwagę na wycieki oleju. Zwiastują one dodatkowe koszty wymiany uszczelniaczy.

Należy też zlecić mechanikowi sprawdzenie ważnych elementów zawieszenia, takich jak: wahacze, sworznie wahaczy, łączniki stabilizatorów oraz poduszki. Istotne jest też skontrolowanie kondycji podłużnic pod kątem ich korozji. Podłużnice nie mogą być też pospawane (świadczy o powypadkowej przeszłości pojazdu).

Czy sprawdziliście podwozie swojego auta przed jego zakupem? A może zleciliście to zaufanemu mechanikowi?