[Kupujemy auto cz. 1] Jak dobrze obejrzeć nadwozie?

Oględziny nadwozia

Ponieważ samochód kupujemy zwykle raz na kilka lat, często do wielu oglądanych egzemplarzy podchodzimy zbyt emocjonalnie. Błyszczący lakier, piękne felgi i wyczyszczone wnętrze na ogół nie świadczą wcale o tym, że pojazd jest zadbany, ale o tym, że został specjalnie przygotowany do sprzedaży. Jak się nie nadziać na taką minę?

Oglądanie samochodu trzeba zacząć od dokładnych oględzin karoserii. Diabeł zwykle tkwi w szczegółach, dlatego trzeba dokładnie przyjrzeć się wszystkim szczelinom między drzwiami, elementami karoserii i reflektorami. Powinniśmy też porównywać symetryczne szczeliny, czy są takiej samej grubości. Jeśli np. z jednej strony między przednim błotnikiem a maską szpara jest znacznie większa niż po drugiej stronie, to najprawdopodobniej element był demontowany i powtórnie lakierowany. Warto też zwrócić uwagę na odcienie progów i porównać je z barwą innych elementów – czasem łatwo można zauważyć, że coś jest nie tak. Odmienny kolor progów często oznacza, że samochód ma wspawaną tzw. ćwiarę.

Sprawdzanie spasowania elementów karoserii

Aby precyzyjnie określić grubość powłoki lakierniczej, należy zaopatrzyć się w miernik lakieru. Na rynku jest ich naprawdę sporo. Niestety, im miernik droższy, tym dokładniejszy będzie pomiar. Ceny takich urządzeń wahają się od około 30 do 1000 zł. Nie mając testera, można też wykonać prostą czynność: założyć na rękę foliowy worek i powoli przesuwać ręką po elementach karoserii. Jeśli wyczujemy grudki farby, będzie to oznaczało, że dana część została polakierowana. Niestety przed dokonaniem takiej czynności trzeba auto umyć. Wszelkie zacieki również świadczą o tym, że pojazd był lakierowany.

Sprawdzanie dachu w aucie przed jego zakupem

Oglądając nadwozie, trzeba zwrócić uwagę na dach, a zwłaszcza na to, czy w miejscach nad słupkami B nie ma delikatnych pofałdowań blachy. Jeśli je zauważymy, będzie to oznaczało, że auto ma za sobą potężne zderzenie czołowe, ponieważ w tym miejscu podczas wypadku dochodzi do skoncentrowania się energii.

Równie ważne jest sprawdzenie dat produkcji wszystkich szyb. Jeśli tylko przednia szyba pochodzi z innego roku, najprawdopodobniej została wymieniona na nową w wyniku uderzenia kamienia lub innego niegroźnego incydentu. Jeżeli jednak każda szyba ma inną datę produkcji, w takiej sytuacji możemy być niemal pewni, że samochód ma na koncie poważny wypadek.

Odradzamy też wybór auta, na którego karoserii zaczęły pojawiać się pierwsze purchle rdzy. Korozja rozwija się dość szybko, a jej wyeliminowanie jest nie tylko uciążliwe, ale także kosztowne.

Oględziny nadwozia

Aby dokładnie sprawdzić auto, należy zajrzeć pod maskę i zobaczyć, jak zamontowane są błotniki. Jeśli śruby mocujące mają widoczne ślady malowania lub widać na nich wyraźnie odznaczającą się spoinę spawalniczą, oznacza to, że element był lakierowany. Wewnętrzna osłona maski również nie powinna w żaden sposób odstawać. Można ją zdemontować w celu sprawdzenia, czy maska nie była szpachlowana, prostowana lub lakierowana. Sprawdźmy też mocowanie chłodnicy, reflektorów oraz spasowanie uszczelek. Aby mieć pewność, że egzemplarz, którym jesteśmy zainteresowani, jest bezwypadkowy, trzeba zlecić dokładne jego obejrzenie profesjonalnemu lakiernikowi.

27 odpowiedzi na “[Kupujemy auto cz. 1] Jak dobrze obejrzeć nadwozie?”

  1. Pawalek napisał(a):

    Ten Passacik jest cudny, mam taki sam klolor ale w kombiaczku.. bajeczka….

  2. Pawalek napisał(a):

    Ten Passacik jest cudny, mam taki sam klolor ale w kombiaczku.. bajeczka….

  3. Zulik napisał(a):

    tylko, że twój to zapewne TDI 😀

  4. Anonim napisał(a):

    tylko, że twój to zapewne TDI 😀

  5. czytacz napisał(a):

    ktory to jest rocznik passata? bardzo ladnie sie prezenteuje

    • Artur Kuśmierzak napisał(a):

      2000- 2005

    • Pawalek napisał(a):

      To jest genialne B5 FL, w tej budzie produkowane w latach 2000 – 2005, wiec jak kupisz tego z ostatnich lat to będziesz mieć noweczke sztukę nie smigana, ja tak zrobilem i jestem mega zadowolony, z tym ze uważaj by ciebie nie oszukali tak jak mnie bo ja najprawdopodobniej kopiłem przerobionego anglika, lub brykę po jakimś masakrycznym dzwonie, ale i tak jeździ się nim wręcz niebiańsko….

      • unfamiliar napisał(a):

        nigdy nie kupiłbym bitego, wolę więcej dołożyć i mieć pewność że nie był cofany licznik i był bez dzwona

        • mechanik napisał(a):

          nigdy nie wiesz co kupujesz, a samochód można tak dopieścić że w ASO powiedzą że nie był bity

  6. czytacz napisał(a):

    ktory to jest rocznik passata? bardzo ladnie sie prezenteuje

    • Anonim napisał(a):

      2000- 2005

    • Pawalek napisał(a):

      To jest genialne B5 FL, w tej budzie produkowane w latach 2000 – 2005, wiec jak kupisz tego z ostatnich lat to będziesz mieć noweczke sztukę nie smigana, ja tak zrobilem i jestem mega zadowolony, z tym ze uważaj by ciebie nie oszukali tak jak mnie bo ja najprawdopodobniej kopiłem przerobionego anglika, lub brykę po jakimś masakrycznym dzwonie, ale i tak jeździ się nim wręcz niebiańsko….

      • unfamiliar napisał(a):

        nigdy nie kupiłbym bitego, wolę więcej dołożyć i mieć pewność że nie był cofany licznik i był bez dzwona

  7. Nujsi napisał(a):

    Drodzy koledzy na zdjęciu ten szrotvagen to zwyczajny niewypal pozdrawiam

  8. Nujsi napisał(a):

    Drodzy koledzy na zdjęciu ten szrotvagen to zwyczajny niewypal pozdrawiam

  9. dag napisał(a):

    mam tego paska i uważam ze jest nudny jak flaki z olejem, a propos szyb, kupiłem kiedyś nowe auto i przednia szyba musiałem wymienić właśnie z powodu kamienia, a boczna wybili złodzieje, tak więc miałem 3 różne oznaczenia, a auto oczywiście bezwypadkowe

  10. dag napisał(a):

    mam tego paska i uważam ze jest nudny jak flaki z olejem, a propos szyb, kupiłem kiedyś nowe auto i przednia szyba musiałem wymienić właśnie z powodu kamienia, a boczna wybili złodzieje, tak więc miałem 3 różne oznaczenia, a auto oczywiście bezwypadkowe

  11. M M napisał(a):

    Ważna jest podłoga bagażnika pod filcem
    i lewa i prawa strona z przodu – również pod maską.
    Sposób domykania się drzwi, farba pod uszczelkami i różne kolory kloszy lamp.

  12. M M napisał(a):

    Ważna jest podłoga bagażnika pod filcem
    i lewa i prawa strona z przodu – również pod maską.
    Sposób domykania się drzwi, farba pod uszczelkami i różne kolory kloszy lamp.

  13. REGOAT napisał(a):

    co ze cos bylo naprawiane czy malowane to nie jest koniec swiata. wazne zeby bylo to zrobione dobrze i nie bylo ukrytych wad

  14. REGOAT napisał(a):

    co ze cos bylo naprawiane czy malowane to nie jest koniec swiata. wazne zeby bylo to zrobione dobrze i nie bylo ukrytych wad

  15. […] [Kupujemy auto cz. 1] Jak dobrze obejrzeć nadwozie? $(document).ready(function() { if (_gaq) { _gaq.push(['_trackEvent', 'blo-link-inner', ' link ;, 'Kupujesz używane auto? Zobacz, co będziesz musiał wymienić! [poradnik cz.1]', 0]); } }); […]

  16. […] Część 1: Jak dobrze obejrzeć nadwozie? Część 2: Oglądanie wnętrza Część 3: Oglądanie podwozia GA_googleFillSlot("blo_adTaily_sidebar_300x1"); /* […]

Tagi: Auto po wypadku, bagażnik, błotnik, błotniki, części blacharskie, Jak dobrze obejrzeć nadwozie?, jak kupić auto, Jak kupić używane auto?, Jak kupić używany samochód?, Jak sprawdzić czy auto jest bezwypadkowe?, kolizja, kupujemy auto, Kupujemy używane auto?, lakier, Motoporanik, Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego auta?, poradnik, Poradnik motoryzacyjny, Używane, zakup auta