Komentarze wyłączone

Kratki rozpędziły rynek samochodów osobowych

Nie da się przejść obojętnie obok tego, co działo się na rynku samochodów osobowych w pierwszym kwartale bieżącego roku. Ostatnie chwile, kiedy przedsiębiorcy mogli odliczyć 100 procent VAT-u od samochodów osobowych homologowanych jako ciężarowe, z tzw. kratką, sprawiły, że w kraju nastąpił boom na nowe auta.

Pierwszy kwartał pokazał, jak dobrym pomysłem było danie możliwości odliczenia całego VAT-u od samochodów z tzw. kratką. Obserwowaliśmy duży popyt na takie auta, znacznie większy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Te firmy, które przygotowały odpowiednie kampanie i oferty, zyskały najwięcej. Wielkim wygranym jest producent samochodów premium, Volvo, który zanotował rekordową sprzedaż w pierwszym kwartale tego roku. Zacznijmy jednak od początku.

W pierwszym kwartale 2014 roku zarejestrowano 96 853 samochody osobowe, czyli o 28,52% więcej niż w analogicznym okresie roku 2013. Jest to najlepszy wynik sprzedaży od 2000 roku. Z tej liczby 22 100 sztuk stanowiły tzw. auta z kratką, co daje 22,8% rejestracji wszystkich samochodów osobowych. Szczególnie udany dla producentów był marzec, w którym odnotowano sprzedaż na poziomie 11 068 egzemplarzy, co daje 31,1% w skali pierwszego kwartału.

Pierwsza piątka najpopularniejszych marek w Polsce to Škoda, Volkswagen, Toyota, Ford i Opel. Są to liderzy całego rynku samochodów osobowych, ale w kategorii samochodów z kratką do pierwszej piątki wskoczyło Volvo jako numer 1 w klasie premium aut z kratką. Szwedzki producent wyprzedził nawet takie marki, jak Opel, Ford czy Toyota. Oczywiście nie da się przeoczyć dominacji samochodów z grupy Volkswagen (Škoda i Volkswagen). Widać to wyraźnie, jeśli zestawi się najpopularniejsze modele samochodów z kratką, jakie sprzedano w tym roku. Pierwsze cztery miejsca należą odpowiednio do Volkswagena Passata, Volkswagena Tiguana, Škody Octavii i Škody Superb. Po doliczeniu należących do jednego koncernu samochodów Audi i Porsche okazuje się, że 44,7% rynku samochodów z kratką należy do grupy Volkswagen.

A teraz ciekawostka: 5. miejsce w zestawieniu modeli zajmuje Volvo XC60, które wyprzedza znacznie tańszego Forda Focusa czy Toyotę Auris. Volvo zawdzięcza swój sukces dobrze nagłośnionej kampanii reklamowej.  Dzięki wysokiej sprzedaży aut z kratką Volvo prawie dogoniło lidera sprzedaży samochodów klasy premium – BMW, a jednocześnie wyprzedziło Audi.

Pierwszy kwartał tego roku pobudził dilerów do pracy, ale już teraz jest jasne, że dynamika wzrostu sprzedaży spadnie od 1 kwietnia. Jednak branża liczy na utrzymanie hossy.

Tagi: odliczenie VAT, popularność samochodów z kratką, Ranking, rekordowy kwartał, rynek samochodowy, samochód z kratką, statystyki, wyniki sprzedaży