Po zakupie pojazdu musisz się zmierzyć z kosztami utrzymania samochodu.  Ubezpieczenie, przeglądy, naprawy, eksploatacja – wysokość tych wydatków może być różna w zależności od tego, jak korzystasz z auta i jaki to pojazd. Sprawdź, ile kosztuje utrzymanie samochodu.

Koszty użytkowania auta

Zakup pojazdu to dopiero początek. Możesz go nabyć za gotówkę, ale też skorzystać z zewnętrznych źródeł finansowania, takich jak kredyt samochodowy czy leasing. Jeśli zdecydowałeś się na taką formę zakupu auta, to przez ustalony okres będziesz musiał płacić raty kredytu lub leasingu. To są jednak koszty związane z samym nabyciem pojazdu. Poza tym przez cały okres użytkowania auta musisz się liczyć z wieloma innymi wydatkami. Jakimi?

Ubezpieczenie OC

Jednym z pierwszych kosztów posiadania samochodu, jakie będziesz musiał ponieść, jest ubezpieczenie OC. Umowę z towarzystwem ubezpieczeniowym musisz zawrzeć najpóźniej w dniu rejestracji auta w wydziale komunikacji. Korzystanie z OC pojazdu jest obowiązkowe – jeśli nie dopełnisz tej powinności, to Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny może nałożyć na ciebie karę. W przypadku samochodu osobowego i przerwy w OC powyżej 14 dni kara wynosi tyle, ile dwukrotność minimalnego wynagrodzenia w Polsce. Standardowe ubezpieczenie OC zapewnia ochronę przez 12 miesięcy, a po tym czasie automatycznie się odnawia, chyba że wypowiesz umowę najpóźniej na dzień przed jej zakończeniem. Ile zapłacisz za ubezpieczenie OC? To zależy od wielu czynników, m.in. od:


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


·       wieku i stanu cywilnego posiadacza pojazdu,

·       długości posiadania prawa jazdy przez ubezpieczającego,

·       historii przebiegu ubezpieczenia,

·       miejsca użytkowania samochodu,

·       marki, modelu i rodzaju samochodu.

Nie są to wszystkie czynniki, które wpływają na wysokość składki OC. Ile zatem zapłacisz? Jedynym sposobem na sprawdzenie ceny ochrony jest skorzystanie z kalkulatora ubezpieczeń. Być może koszt ten wyniesie kilkaset złotych, a może kilka tysięcy. Najwięcej za ubezpieczenie płacą młodzi kierowcy. Z czasem OC ich pojazdów powinno kosztować coraz mniej, o ile nie powodują szkód.

Badanie techniczne

Kolejnym kosztem, który będziesz musiał ponosić jest opłata za badanie techniczne. Nie wpłynie to jednak znaczenie na roczne koszty utrzymania samochodu. Przede wszystkim nie każdy musi taki przegląd wykonywać corocznie. Jeśli kupisz nowy samochód, to pierwsze badanie techniczne musisz wykonać po 3 latach, drugie po kolejnych 2 latach, a na następne musisz zgłaszać się już co roku.

W przypadku samochodów z instalacją LPG, taksówek i aut wykorzystywanych do nauki jazdy badanie techniczne należy wykonywać corocznie, bez względu na wiek pojazdu. Jego koszt wynosi:

·       98 zł – w przypadku samochodu osobowego,

·       153 zł – auto ciężarowe,

·       162 zł – pojazd wyposażony w instalację LPG.

Po badaniu technicznym przeprowadzonym w Stacji Kontroli Pojazdów w dowodzie rejestracyjnym twojego pojazdu pojawi się pieczątka z terminem ważności tego badania.

Koszt zużycia paliwa

Znaczny wpływ na koszty utrzymania samochodu może mieć zużycie paliwa. To, ile na nie wydasz rocznie, zależy od:

·       twojego pojazdu – zużycia paliwa,

·       liczby przejeżdżanych rocznie kilometrów.

Jak wyliczyć koszty paliwa? Przyjmijmy, że przeciętny posiadacz samochodu osobowego pokonuje nim 20 tys. kilometrów rocznie, a jego pojazd pali 6 litrów benzyny na 100 km. To oznacza, że przejechanie tylu kilometrów wymaga zużycia 1200 litrów paliwa. Zakładając, że 1 l benzyny kosztuje 5 zł, nasza kalkulacja kosztów paliwa daje nam wynik 6 tys. złotych. Zatem miesięczny wydatek na utrzymanie samochodu w tym przypadku wynosi 500 zł. Inny będzie wynik dla auta z instalacją LPG, z silnikiem Diesla, elektrycznego czy hybrydowego.

Ile przeciętnie Polacy wydają rocznie na paliwo? Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2018 roku średnio przeznaczaliśmy na ten cel 124 zł miesięcznie – o 22 zł więcej niż rok wcześniej. To daje prawie 1500 zł na rok.

Wymiana płynów i filtrów

Większość kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że istnieje filtr oleju, ale filtrów, które wymagają okresowej wymiany jest więcej. Posiadanie auta wiąże się z koniecznością uzupełniania bądź wymiany płynów, takich jak:

·       Olej silnikowy – wymaga wymiany co 10–15 tys. kilometrów albo zgodnie z rekomendacjami producenta samochodu.

·       Olej w skrzyni biegów – należy wymieniać go co 50 tys. kilometrów w przypadku skrzyni manualnej lub średnio corocznie przy skrzyni automatycznej. Wielu kierowców zapomina o takiej konieczności.

·       Płyn do spryskiwaczy – jeśli go zabraknie, to przy złych warunkach atmosferycznych możesz mieć problem z jazdą. Konieczne może być stawanie co trochę i czyszczenie szyby. Pamiętaj o systematycznym uzupełnianiu tego płynu oraz o tym, że zimą potrzebujesz innego niż latem.

·       Płyn hamulcowy – należy go wymieniać co 2 lata lub co 60 tys. kilometrów. Jeśli nie dopilnujesz tego obowiązku, to może doprowadzić nawet do bardzo niebezpiecznej awarii układu hamulcowego.

·       Płyn do chłodnicy – wymieniaj go co około 5 lat lub zgodnie z zaleceniami jego producenta.

·       Olej w układzie klimatyzacji – prawdopodobnie pamiętasz o serwisie klimatyzacji, ale czy wiedziałeś, że wymieniać trzeba także olej? Należy to robić co 2 lata, ale nie obawiaj się, nie wymaga to kolejnej wizyty w warsztacie mechanicznym. Ten olej jest wymieniany automatycznie podczas uzupełniania czynnika chłodniczego.

·       Olej w układzie wspomagania kierownicy – to dzięki temu układowi kręcenie kierownicą jest tak łatwe. Olej należy wymieniać co około 60 tys. kilometrów. Awaria nie spowoduje, że nie będziesz w stanie jechać, ale wówczas prowadzenie pojazdu może być bardzo trudne. Problem mogą mieć szczególnie panie.

To nie koniec. Poza płynami wymieniać powinieneś również filtry:

·       Filtr oleju – ten prawdopodobnie znasz. Jest on wymieniany wraz z olejem, czyli najczęściej co 10–15 tys. km, ale weź pod uwagę zalecenia producenta.

·       Filtr gazu – dotyczy to pojazdów wyposażonych w instalację gazową. Filtr może być jeden lub dwa i należy je wymieniać co około 20 tys. km.

·       Filtr osuszacz – to element układu klimatyzacji, który należy wymieniać najlepiej przy każdym jego serwisie.

·       Filtr paliwa – to on odpowiada za oczyszczanie paliwa. Wymiany dokonuj zgodnie z rekomendacjami producenta. Najczęściej spotkasz się z zaleceniem robienia tego co 30–50 tys. km. Pamiętaj, że w aucie jest więcej niż jeden filtr paliwa.

·       Filtr powietrza – jego zadaniem jest zatrzymanie zanieczyszczeń, które mogą trafić do pojazdu. Należy go wymieniać co około 20 tys. km, ale musisz brać również pod uwagę to, w jakich warunkach eksploatujesz auto.

·       Filtr kabinowy – należy go wymieniać co około 15 tys. kilometrów lub zgodnie z rekomendacjami producenta samochodu. Jego zadaniem jest dbanie o jakość powietrza w pojeździe.

Jak powyższe wydatki wpłyną na koszty utrzymania auta? Jak widzisz, większość płynów i filtrów nie wymaga corocznej wymiany, gdyż jest to uzależnione od intensywności eksploatacji samochodu. Zatem jeśli jeździsz bardzo dużo, to koszty posiadania samochodu w twoim przypadku będą wyższe. Może to być wydatek kilkuset złotych rocznie, a nawet kilku tysięcy. Wiele zależy też od tego, czy wybrane prace potrafisz zrobić sam, czy za każdym razem będziesz korzystać z pomocy specjalisty.

Naprawy pojazdu

Jednym z największych problemów towarzyszących posiadaniu samochodu są awarie. Co więcej, nawet jeśli kupisz nowy samochód, nie możesz mieć pewności, że ominą cię wizyty u mechanika, choć w przypadku takich aut korzystasz z okresu gwarancyjnego, więc naprawy wykonywane w tym czasie nie wpłyną na koszt posiadania samochodu. To, jak często będziesz musiał pojawiać się w warsztacie mechanicznym zależy m.in. od wieku pojazdu, jego stanu czy tego, jak intensywnie go użytkujesz. Jakich napraw najczęściej dokonują Polacy w swoich pojazdach? Możesz się tego dowiedzieć z wyników badania „AUTOwybory Polaków”, które przeprowadzone zostało w 2017 roku przez instytut Millward Brown na zlecenie Exact Systems S.A. Okazuje się, że 40 proc. respondentów nie miało w ostatnim czasie poważniejszych problemów z autem. Natomiast ci, którym auto się psuło, najczęściej musieli sobie poradzić z awariami:

·       hamulców – 19 proc.,

·       świateł – 19 proc.,

·       silnika – 16 proc.,

·       elementów zawieszenia – 15 proc.

W przypadku blisko 70 proc. aut, które miały nie więcej niż 5 lat, nie było konieczności jakichkolwiek napraw. Więcej problemów mieli właściciele starszych pojazdów, np. w autach, które miały powyżej 15 lat najczęstsze były problemy z silnikiem. A jak właściciele samochodów radzą sobie z awariami? Otóż:

·       57 proc. korzysta z prywatnych warsztatów mechanicznych,

·       17 proc. stara się samodzielnie rozwiązać problem,

·       13 proc. prosi o pomoc bliskich,

·       8 proc. decyduje się na skorzystanie z Autoryzowanych Stacji Obsługi,

·       5 proc. trafia do markowych serwisów samochodowych.

Ile kosztują nas rocznie naprawy pojazdów? Informacje na ten temat znajdziemy w badaniu przeprowadzonym w 2019 roku przez serwis dobrymechanik.pl. Średni roczny koszt napraw przedstawia się następująco:

·       samochód miejski – 886 zł,

·       samochód mały – 992 zł,

·       auto kompaktowe – 992 zł,

·       samochód klasy średniej – 1320 zł,

·       auta z segmentu E, F i G – 2471 zł.

Jak widzisz, roczny koszt utrzymania samochodu zdecydowanie rośnie ze względu na awarie. W przypadku nowych aut wydatki te początkowo są minimalne albo żadne, ale im starsze auto, tym wymaga ono częstszych napraw.

Utrata wartości auta

Koszty eksploatacyjne samochodu to jedno, ale nie zapominaj, że pojazd z każdym rokiem traci na wartości. Można uznać, że jest to kolejny koszt, gdyż pojazd, który kupiłeś za np. 100 tys. złotych może być za pewien czas wart 70 tys. Ile samochód traci na wartości w ciągu roku? Żeby to ocenić, wystarczy porównać cenę nowego pojazdu, który cię interesuje z ceną zakupu auta, które jest użytkowane od roku. Pojazd najwięcej traci na wartości w pierwszym okresie użytkowania. Tak naprawdę samochód jest wart mniej już w momencie, kiedy wyjeżdżasz nim z salonu samochodowego. Przez pierwsze 3 lata może on stracić na wartości nawet 40–50 proc. Szukając auta używanego, warto brać pod uwagę szczególnie samochody mające od 3 do 5 lat, gdyż wówczas ich wartość nie maleje już tak szybko. Wybierając pojazd, warto sprawdzić, jak dany model traci na wartości w ciągu np. 3 lat. Jeśli jeden model kosztuje po tym czasie 30 proc. mniej, a drugi 50 proc., to przy cenie pojazdu na poziomie 100 tys. złotych daje to różnicę 20 tys. Taka kwota wystarczy na pokrycie kosztów napraw, a także ubezpieczenia, badania technicznego i paliwa przez kilka lat. Dlatego lepszym wyborem może być auto, które wolniej traci na wartości.

Źródła: 

https://info-car.pl/infocar/artykuly/olej-silnikowy-to-nie-wszystko-zobacz-jakie-plyny-nalezy-wymieniac-w-aucie.html