Rdza to największy wróg właścicieli pojazdów. Jeszcze do niedawna walczyć z nią trzeba było niezwykle często, przez co konserwacja podwozia była jedną z najpopularniejszych usług w warsztatach mechanicznych. Przeprowadzano ją nie tylko w starszych, lecz także zupełnie nowych samochodach. Dziś konserwacja podwozia nieco straciła na znaczeniu. Przeprowadza się ją o wiele rzadziej i w mniejszej liczbie samochodów. Nadal są jednak sytuacje, gdy staje się zabiegiem obowiązkowym. Kiedy i jak konserwować podwozie?

Co to jest podwozie?

Nie można mówić o konserwacji podwozia, nie wiedząc, czym ono jest. Podwozie określane jest jako zespół wielu elementów pojazdu, które umożliwiają mu poruszanie się w sposób przewidywalny, skoordynowany i wynikający z działań kierowcy. Samochodowe podwozie składa się z układu jezdnego, hamulcowego i napędowego. Mocowane jest do ramy – w przypadku samochodów terenowych i ciężarowych – lub bezpośrednio do nadwozia samochodu. Zadaniem podwozia jest przeniesienie napędu i mocy silnika na koła. Każdy samochód posiada fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne na podwozie. Nie należy go jednak traktować, jako jedyną i 100% ochronę, które pozwoli uniknąć wszelkich zniszczeń. Wynika to z tego, że podwozie samochodu jest najbardziej narażoną na destrukcyjny wpływ czynników zewnętrznych częścią pojazdu. Latem szkodzi mu piasek i drobne kamienie, zimą – sól, błoto, śnieg i woda.

Czym jest korozja podwozia?

Korozja metali (z łac. corrosio- zżeranie) oznacza proces stopniowego niszczenia struktury metalu. Dochodzi do tego w wyniku działania na niego chemicznych reakcji połączonych ze składnikami otoczenia lub procesów elektrochemicznych. Mówiąc najprościej, do korozji dochodzi poprzez kontakt metalu z tlenem, występuje wtedy zjawisko utleniania się wierzchniej warstwy metalu. Aby mu zapobiegać, należy odciąć dostęp tlenu do metalu. W tym pomóc ma chociażby farba antykorozyjna do podwozi. Jeszcze 20-30 lat temu była ona produktem niezwykle popularnym, a konserwacja podwozia musiała być przeprowadzana niemal w każdym pojeździe, bez względu na jego wiek. Dziś problem rdzy został właściwie wyeliminowany dzięki zastosowaniu w produkcji blach cynkowych. Są one wyrobem hutniczym, powstającym w wyniku pokrycia stali warstwą cynku na całej powierzchni, co przekłada się na ich dużą trwałość. Warto też wspomnieć, że współcześnie podwozia samochodu tworzy się z lepszej jakości blachy karoseryjnej. Wszystko to przełożyło się na wydłużenie trwałości blach i dłuższą gwarancję na ich perforację. Wiele topowych marek motoryzacyjnych oferuje gwarancję nawet do 12 lat.


Zniżka -15%

Oblicz składkę ubezpieczenia OC


Czy konserwacja podwozia samochodu jest konieczna?

Podwozie samochodu jest stale narażone na uszkodzenia. Te wywołać może piasek, żwir, chemiczne czynniki, a także znajdujące się na jezdni w zimie błoto pośniegowe, śnieg oraz przede wszystkim sól. Wszystkie te nieczystości doprowadzają do ścierania się fabrycznej warstwy ochronnej, co prowadzi do pojawienia się korozji. To dlatego zaleca się, aby konserwacje podwozia wykonywać regularnie – najlepiej co 4-6 lat. Jeszcze częściej konieczne jest sprawdzanie stanu podwozia. Kontroli powinno się dokonywać raz w roku, najlepiej po zimie, podczas gruntownego wiosennego mycia pojazdu. Jeśli w czasie kontroli jakikolwiek element podwozia samochodu ma wyraźne, ciemne plamy rdzy, to konserwację należy przeprowadzić jak najszybciej. Warto tu zaznaczyć, że zabezpieczenie podwozia wykonuje się nie tylko w autach osobowych, lecz także terenowych, ciężarowych oraz dostawczych. Co do zasady, są one bardziej eksploatowane, dlatego też w ich przypadku stan podwozia należy sprawdzać częściej, potrzebna jest też częstsza konserwacja.

Konserwacja podwozia – czym najlepiej je zabezpieczyć?

Jednym z najczęstszych pytań odnośnie konserwacji samochodu, jest to, czym zabezpieczyć podwozie. Od razu należy zaznaczyć, że ten proces wymaga zastosowania odpowiednich preparatów. Najczęściej w konserwacji pomaga farba antykorozyjna do podwozi. Równie często stosuje się środki na bazie mas bitumicznych i kauczukowych. Są one wystarczająco elastyczne, przez co długo utrzymują się na powierzchni podwozia i skutecznie je chronią. W ostatnim czasie na rynku pojawiły się też masy poliuretanowe, które również można wykorzystać do konserwacji samochodu. Charakteryzują się dużą wytrzymałością i plastycznością. W przypadku profili zamkniętych konserwacja powinna przebiegać w oparciu o preparaty na bazie wosku. Są transparentne, a więc praktycznie niewidoczne.

Konserwacja podwozia samochodu: krok po kroku

Zabezpieczenie podwozia przed korozją jest procesem, który można przeprowadzić samodzielnie lub powierzyć specjalistom w warsztacie mechanicznym. Decydując się na to pierwsze rozwiązanie, warto pamiętać, że konserwacja podwozia jest dość skomplikowanym zadaniem. Nie ogranicza się do tego, aby każdy widoczny element podwozia samochodu spryskać właściwym preparatem. Zabezpieczony farbą lub specjalną masą musi być każdy detal – również ten niewidoczny na pierwszy rzut oka. Nie jest to łatwe, ponieważ do niektórych elementów dostęp jest możliwy jedynie przez niewielki otwór. Warstwę środka zabezpieczającego nakłada się pędzlem lub specjalnym pistoletem, który jest szybszy i dokładniejszy w działaniu.

Podsumowując, konserwacja podwozia samochodu krok po kroku wygląda następująco:

  • dokładne oczyszczenie i umycie całej powierzchni podwozia z ziemi, błota, kurzu, oleju i rdzy; w tym celu można posłużyć się myjką wysokociśnieniową lub zwykłą szczotką i wodą z domieszką płynu do mycia naczyń;
  • pozbycie się ognisk korozji poprzez jego zeszlifowanie, a jeśli zajdzie taka potrzeba – wspawanie nowych elementów blachy;
  • odtłuszczenie miejsc z korozją za pomocą benzyny ekstrakcyjnej oraz pokrycie powierzchni podkładem zawierającym cynk;
  • zdemontowanie luźnych elementów podwozia, takich jak osłony, nadkola  i osłonięcie elementów układu wydechowego;
  • nałożenie preparatów do konserwacji podwozia pędzlem lub pistoletem; szczególną uwagę należy zwrócić na miejsca trudno dostępne, w których gromadzą się zanieczyszczenia; do takich elementów należą m.in. profile zamknięte; nakładana powłoka zabezpieczająca powinna być szczelna, tylko taka będzie chronić blachę przed wilgocią oraz uszkodzeniami mechanicznymi; za odpowiednią uważa się warstwę o grubości 2-3 mm;
  • po zakończeniu prac preparaty antykorozyjne powinny wyschnąć, a następnie należy nanieść jeszcze jedną warstwę, aby uzyskać pożądaną grubość powłoki zabezpieczającej.

Zabezpieczenie podwozia samochodu – czy można to zrobić samodzielnie?

Wielu kierowców decyduje się na przeprowadzenie konserwacji podwozia samodzielnie i niekorzystanie z pomocy specjalistów z warsztatu samochodowego. Samodzielna konserwacja jest oczywiście możliwa, wymaga jednak odpowiedniego sprzętu oraz umiejętności. Trzeba też zadbać, aby była przeprowadzana we właściwym miejscu – ciepłym i suchym, w którym bez przeszkód można pracować. W pomieszczeniu musi panować temperatura ok. 20-25 stopni Celsjusza, ważna jest też sprawnie działająca wentylacja. Na konserwacje należy przeznaczyć ok. 2 godzin i kolejne 6-12 na wyschnięcie powłoki zabezpieczającej – w tym czasie samochód powinien stać w ciepłym miejscu.

Samodzielna konserwacja samochodu oznacza, że na ten zabieg wyda się o wiele mniej niż w warsztacie mechanicznym. Koszty stanowić będą jedynie środki antykorozyjne oraz nasz czas. Dobrej jakości farba antykorozyjna do podwozi to koszt ok. 30-40 złotych. Więcej będzie trzeba zapłacić za nowocześniejsze preparaty w aerozolu, które można nakładać pistoletem – ich cena to od 80 do 200 złotych. Do tego należy doliczyć konwerter rdzy, który kosztuje 20-80 złotych oraz preparatów do zabezpieczenia profili zamkniętych – 15-30 złotych.

Konserwacja podwozia: cena

Koszt konserwacji podwozia jest uzależniony od oferty danego warsztatu samochodowego. Drożej będzie w dużych wojewódzkich miastach, taniej na prowincji. Duże znaczenie dla ceny ma również wielkość pojazdów oraz jakość stosowanych przez warsztat środków antykorozyjnych. Szacuje się, że cena konserwacji podwozia wynosi średnio od 400 do 900 złotych, ale w niektórych warsztatach jest o wiele drożej. Wycena zazwyczaj jest bezpłatna, warto więc zorientować się, ile żąda dany warsztat, zanim zostawi się w nim samochód. Należy też zaznaczyć, że koszt konserwacji podwozia będzie wyższy, jeśli konieczna będzie zaawansowana naprawa blacharska.

Na pomoc specjalistów warto się zdecydować, jeśli jeszcze nigdy nie wykonywało się konserwacji podwozia samodzielnie. Aby mieć pewność, że cała procedura zostanie wykonana poprawnie, należy wybierać warsztaty specjalizujące się w tego typu usługach.

Korozja podwozia – naprawa konieczna!

Konserwacja podwozia, zaraz obok ubezpieczenia OC czy posiadania gaśnicy i apteczki, jest niezbędna. Powinna być wykonywana w każdym kilkuletnim aucie, a tym bardziej tym liczącym sobie kilka lat. Wynika to z tego, że nawet nowoczesne materiały, z których wykonywane są podwozia, w toku eksploatacji uszkadzają się i zaczyna atakować je rdza. Brak szybkiej i skutecznej interwencji kończy się tym, że stan samochodu ulega znacznemu pogorszeniu. Rdza na podwoziu będzie też dużym problemem w czasie przeglądu rejestracyjnego. Zauważając więc objawy zużycia podwozia, nie ma na co czekać. Do warsztatu należy udać się jak najszybciej.