Klimatyzacja samochodowa – podstawy serwisowania

Jeszcze dwadzieścia lat temu była w Polsce luksusową opcją na liście wyposażenia samochodu. Teraz klimatyzacja jest nieodłącznym elementem naszej motoryzacyjnej codzienności. Czy mimo istotnej dla naszego komfortu roli, jest przez nas odpowiednio serwisowana?

Aby móc zrozumieć, dlaczego wymiana poszczególnych elementów eksploatacyjnych klimatyzacji jest istotna, najpierw należy przyjrzeć się sposobowi działania i budowie całego układu. Wbrew pozorom jest to urządzenie nieskomplikowane, wykorzystujące najprostsze zjawiska w termodynamice.

Ciśnienie czynnika zawartego w układzie jest zwiększane przez sprężarkę. Jednocześnie podnoszona jest jego temperatura. Następnie w skraplaczu oddaje on niewielką ilość ciepła dzięki nadmuchowi z wentylatora na chłodnicę i zmienia stan skupienia na ciekły. Kolejnym etapem jest przepływ do osuszacza. Z niego przechodzi do zaworu rozprężającego. Tu w wyniku redukcji ciśnienia następuje ponowna zmiana stanu skupienia na gazowy z domieszką cieczy przy jednoczesnym znacznym ochłodzeniu. Po parowniku, przez który przepływa, w dalszej kolejności przepuszczane jest powietrze z nadmuchu. Tu czynnik ulega całkowitej przemianie w gaz i pobiera ciepło z zewnątrz. W uproszczeniu ujmując, ten ostatni etap my odbieramy jako chłodzenie powietrza podawanego z dmuchawy.

W opisanym powyżej układzie istotne są dwie chłodnice: na skraplaczu i na parowniku. Dodatkowo klimatyzacja zawiera już jako dodatkowy, zewnętrzny element filtr kabinowy. Odpowiada on za jakość podawanego do wnętrza powietrza. I to właśnie z tego względu jest bardzo ważny w eksploatacji układów klimatyzacyjnych w samochodach. To o jego stan powinniśmy troszczyć się najczęściej. Wymiany filtra kabinowego należy dokonywać przynajmniej raz w roku. Zaleca się wykonanie tego zabiegu na wiosnę, czyli przed najbardziej intensywnym okresem pracy klimatyzacji. W trosce o własne zdrowie powinniśmy rozważyć wymianę filtra nawet dwa razy w roku, z dodatkową wymianą przed zimą. Wymiana filtra kabinowego jest szczególnie istotna dla alergików i osób jeżdżących głównie w mieście, gdzie do wnętrza samochodu wpada najwięcej zanieczyszczeń. Nie jest to duży koszt w skali eksploatacji całego samochodu, bo w zależności od modelu auta kosztuje on od 40 do 100 zł za wersję z węglem aktywnym.

Zanim powietrze trafi do filtra, przechodzi przez chłodnicę na parowniku. To tutaj znajduje się największe siedlisko zagrożeń dla naszego zdrowia. Ze względu na skraplającą się na parowniku wilgoć, są tu doskonałe warunki do rozwoju grzybów. Można się pozbyć tego zagrożenia regularnie przeprowadzając odgrzybianie układu. Jest ono wykonywane środkami chemicznymi lub przez ozonowanie. Zaleca się przeprowadzać ten zabieg przynajmniej raz w roku. Szczególnie alarmujący powinien być moment, w którym czujemy wewnątrz auta nieprzyjemny zapach, nieustępujący po kilkunastu sekundach.

Z odgrzybianiem nie wolno zwlekać. Odkładanie tego zabiegu w czasie może doprowadzić do zniszczenia chłodnicy parownika. To przysparza nie tylko kłopotów, ale i dodatkowych kosztów. Wymiana parownika to koszt zależny od modelu samochodu, wynoszący między 200 a 700 zł.

Producenci samochodów zalecają, aby wykonywać co roku pełny serwis klimatyzacji. Jeśli jednak dbamy o filtr kabinowy i zmieniamy go na wiosnę i jesień, a na dodatek regularnie przeprowadzamy odgrzybianie, w przypadku nowych samochodów ten okres można wydłużyć do 2-3 lat. Serwis polega na podłączeniu specjalnego urządzenia do obiegu układu klimatyzacyjnego i wymianie czynnika chłodzącego oraz oleju. Przed wtłoczeniem nowych płynów eksploatacyjnych, w układzie wytwarzane jest podciśnienie. Tym sposobem sprawdza się szczelność całego osprzętu. Tu problem mogą mieć starsze auta. Właśnie ze względu na możliwe nieszczelności w układzie, warto samochody z bardziej wyeksploatowanymi klimatyzacjami zabierać na częstszy przegląd instalacji.

Dobrze jest regularnie wymieniać elementy i płyny eksploatacyjne układów klimatyzacyjnych oraz dokonywać odgrzybiania, gdyż dzięki temu nie tylko będziemy dbać o swoje zdrowie, ale i o portfel. Awaria któregoś z podzespołów może być bardzo kosztowna. Najdroższe są sprężarki. Ich ceny w zależności od modelu mogą wynieść od 600 do nawet 2000 zł. Nieco mniej zapłacimy za skraplacz, bo od 300 do 900 zł. Osuszacz to wydatek rzędu 200 zł.

3 odpowiedzi na “Klimatyzacja samochodowa – podstawy serwisowania”

  1. Sławek Batory napisał(a):

    Powietrze zanim trafi na parownik (chłodniczkę klimatyzacji) to najpierw przechodzi przez filtr kabiny, a nie tak jak jest napisane w artykule najperw parownik później filtr. Duży błąd.
    Sławek

  2. Jerzy Żukowski napisał(a):

    Czy zasadne było by wykonanie docieplenia (izolacji) przewodów od sprężarki do parownika przy klimatyzacji manualnej? Czy zmniejszy to temperaturę chłodzenia?

  3. Coolka napisał(a):

    Wszystko powinno być odpowiednio serwisowane więc klimatyzacja także. Zawsze robię jej przeglądy i zawsze dbam o to zeby wszystko w moim Fordzie było tak idealne jak to tylko możliwe. Zreszta niedawno wlasnie robiłam u nich gratisowe sprawdzenie samochodu przed przegladem wiec i wszystko chlopaki z ASO mieli okazje sprawdzić. Cenowo są mega konkurencyjni wiec warto zobaczyc i u nich sobie klimatyzacje sprawdzac http://www.ford.pl/Serwis/Motorcraft_Service

Tagi: eksploatacja, klimatyzacja, Koszty, odgrzybianie, osuszacz, ozonowanie, parownik, poradnik, Serwis, skraplacz, sprężarka