Klimatyzacja samochodowa – podstawowe zasady użytkowania

Klimatyzacja samochodowa jest nieodłącznym elementem wyposażenia podnoszącego komfort jazdy w naszych autach. Aby zapewnić jej prawidłowe działanie niezbędne jest prowadzenie regularnych wymian elementów eksploatacyjnych, ale także jej umiejętne użytkowanie. Co trzeba wiedzieć o posługiwaniu się klimatyzacją samochodową?

Przede wszystkim każdy kierowca powinien być świadomy, że istnieje pewna analogia między klimatyzatorem a samochodem. Jeśli będziemy jechać pod stromą górę, na najwyższych obrotach, to w końcu samochód może się poddać. Teoretycznie nie wyszliśmy poza skalę obrotomierza i teoretycznie każdy samochód może jechać pod górę. Rozsądek nakazuje jednak obchodzić się z autem inaczej, pozostając znacznie niżej niż granice jego wydajności. Podobnie jest z klimatyzacją – trzeba pamiętać, że chociaż możemy ustawić temperaturę na najniższy poziom, a nawiew na najwyższy, nie znaczy to wcale, że powinniśmy tak robić.

Klimatyzacja nie powinna pracować zbyt długo pod dużym obciążeniem. Powinniśmy o to zadbać już przy rozruchu auta. Jeśli na zewnątrz jest gorąco, nie należy ustawiać klimatyzacji od razu na najniższą temperaturę. Najlepiej na początku w ogóle z niej zrezygnować i najpierw opuścić szyby. Nagrzane auto zazwyczaj ma wewnątrz większą temperaturę, niż panuje na zewnątrz. Zatem dzięki przewietrzeniu samochodu nie będziemy zmuszać klimatyzacji do pracy pod dużym obciążeniem. Byłoby to wymuszone redukcją temperatury przez urządzenie najpierw do tej, która panuje na zewnątrz, a dopiero później do pożądanej.

Dużym obciążeniem jest też ustawianie chłodzenia do temperatur mieszczących się w przedziale powyżej 8-10 stopni różnicy w stosunku do otoczenia. W takim wypadku klimatyzacja również jest bardzo wytężona. Dlatego, jeśli na zewnątrz panuje upał, np. na poziomie 30 stopni Celsjusza, lepiej nie ustawiać temperatury niższej niż 22, ewentualnie 20 stopni.

Każdy kierowca powinien też wiedzieć, że klimatyzację warto wyłączać przed końcem jazdy. Kilka minut przed dotarciem do celu powinno się zrezygnować z chłodzenia i pozostawić włączony jedynie nawiew. Dzięki temu parownik zostanie osuszony, co zapobiegnie gromadzeniu się wilgoci i spowolni rozwój grzybów na chłodnicy.

Wielu kierowców unika włączania klimatyzacji w zimę. Robią to ze względu na oszczędzanie paliwa. Owszem, ten układ pobiera dodatkową energię, co może przekładać się na większe zużycie paliwa, a nawet na odczuwalny spadek mocy auta. Lepiej jednak zrezygnować z tej formy oszczędności, bo może to doprowadzić do zwiększenia kosztów eksploatacji klimatyzacji. Ma to bowiem negatywny wpływ na jej stan. Klimatyzator powinien zostać uruchomiony przynajmniej raz na tydzień. To zapobiegnie odkładaniu się oleju w układzie, dzięki czemu zapewnimy prawidłowe smarowanie wszystkim ruchomym elementom układu, w tym drogiej sprężarce.

Zobacz cz.1 poradnika: Klimatyzacja samochodowa.

8 odpowiedzi na “Klimatyzacja samochodowa – podstawowe zasady użytkowania”

  1. Anonim napisał(a):

    W mieście, w korkach klimatyzacja jest zbawieniem

    • Aga napisał(a):

      Podstawa to pamiętać o przeglądzie i czyszczeniu klimatyzacji – przynajmniej raz w roku. Drogie to nie jest (około 200zł w http://www.perfectclima.pl z Wawy), a poprawia komfort podróży i ci ważne nie będzie groźnych grzybów w układzie.

  2. Mike napisał(a):

    „Klimatyzacja nie powinna pracować zbyt długo pod dużym obciążeniem.” – ?? ktos sie teleportowal z czasow glebokeij komuny, Klima jest tak zrobione ze powinna dziala prawidlowo przy kazdym obciazeniu,…

  3. Anonime Gal napisał(a):

    Facet nie ma bladego pojęcia o zasadzie działania klimy, porady wynikają z „głębokich przemyśleń”, a nie wiedzy.
    I tak to nie my decydujemy ostatecznie o włączeniu układu, a czujnik temperatury zewnętrznej, więc jak jest mróz to podana porada w buty :), co więcej w nowszej generacji sprężarka pracuje cały czas, a klima załączana jest na innej zasadzie, jakiej ???….. 🙂
    Jeśli chodzi o pracę klimy pod pełny i nie pełnym obciążeniem to czegoś takiego jeszcze nikt nie wymyślił (chyba, że w NASA :)) klima zawsze pracuje na full i tylko siłą nawiewu decydujemy ile chcemy schłodzonego powietrza, co więcej w układach klimatronika jeśli ustawimy wyższą temperaturę to powietrze zostanie najpierw schłodzone-osuszone, a następne podgrzane na nagrzewnicy…

    jednym słowem do szkoły Panie Autorze ….

    • Mirosław Woźniak napisał(a):

      Sprężarka pracuje cały czas ale nie na full tylko w momencie włączenia klimy i jak jest klimatronic to sprązarka może dawać mniejsze lub większe ciśnienie

      • paseo napisał(a):

        sprezarka daje zawsze takie samo cisnienie,a jedynie jego wartosc moga regulowac dalej odpowiednie systemy.

      • lejko napisał(a):

        A tak dokładniej to w klimatyzacji automatycznej klapy mieszające ustawiają się w taki sposób aby utrzymać zadaną temperaturę – artykuł to stek bzdur poza ostatnim punktem – jakim cudem mam oszczędzać sprężarkę jak odpalam rozgrzane auto – to ona ma lżej gdy na zewnątrz jest 30* czy jak w komorze silnika panują temperatury dochodzące znacznie wyżej a kompresor znajduje się w bliskiej odległości od kolektora wydechowego?

    • vito napisał(a):

      I tak to nie my decydujemy ostatecznie o włączeniu układu, a czujnik temperatury zewnętrznej, więc jak jest mróz to podana porada w buty
      —————————–
      w klimatyzacji sterowanej recznie to MY decydujemy ,czy zostanie wlaczona i to niezaleznei od pory roku i temperatury.
      Dokladnie pomyliles oba systemy : reczneje i automatycznej.

Tagi: cyrkulacja powietrza, klimatyzacja, klimatyzator, poradnik, użytkowanie klimatyzacji, zasady użytkowania, zużycie paliwa