Kilka kroków do zabezpieczenia auta przed zimą
Kilka kroków do zabezpieczenia auta przed zimą
2012-12-03 00:00:00.000000
https://www.smartdriver.pl/kilka-krokow-do-zabezpieczenia-auta-przed-zima?categoryName=aktualnosci
Zespół AXA
852 284

3 grudzień 2012

Kilka kroków do zabezpieczenia auta przed zimą

Brak ocen
0/5 (0 głosów)

Zima to trudny okres dla samochodów. Zalegający na ulicach piach, sól i inne zanieczyszczenia niekorzystnie wpływają na stan pojazdu. Przeczytajcie kilka naszych rad, jak przygotować auto na te warunki.

Zabezpieczenie nadwozia

Najlepszym zabezpieczeniem karoserii jest ochrona mechaniczna, czyli montaż specjalnej folii (bezbarwnej lub o wybranym kolorze). Jednak na takie rozwiązanie decydują się nieliczni. Skupimy się zatem na ochronie powłoki lakierniczej za pomocą środków chemicznych.

Aby zabezpieczyć lakier przed zimą, potrzebna jest jego kompleksowa pielęgnacja. Prace zaczynamy od dokładnego umycia auta szamponem bądź myjką ciśnieniową. Taki zabieg pozwoli na ujawnienie niedoskonałości lakieru, takich jak odpryski czy głębokie rysy. W przypadku ich stwierdzenia należy zrobić poprawki lakiernicze. Po kontakcie z solą i błotem niezabezpieczony metal szybko skoroduje.
Również już skorodowane powierzchnie należy zabezpieczyć, w przeciwnym razie po zimie zardzewiałe elementy będą w jeszcze gorszym stanie. Drobne ubytki lakieru można z powodzeniem uzupełnić samodzielnie za pomocą zestawu do zaprawek lakierniczych. Naprawę poważniejszych ubytków lepiej zlecić profesjonalnemu lakiernikowi.

Następną czynnością jest usunięcie zabrudzeń z karoserii, czyli glinkowanie. Polega ono na dogłębnym oczyszczaniu karoserii za pomocą specjalnej glinki. Po tym zabiegu karoseria jest gotowa na następny krok, czyli polerowanie.

Polerowanie powłoki lakierniczej przywraca jej blask i poprawia jej kondycję. Operację tę można przeprowadzić na dwa sposoby: ręcznie lub maszynowo. Polerka maszynowa oczywiście daje dużo lepsze efekty, jednak do prawidłowego spolerowania lakieru nie wystarczy dobry sprzęt, niezbędne są również odpowiednie umiejętności i doświadczenie.
Po polerowaniu należy zabezpieczyć odświeżoną warstwę lakieru przed niszczącym działaniem niskich temperatur, szkodliwych czynników chemicznych i uszkodzeniami mechanicznymi. Bardzo ważnym zabiegiem zabezpieczającym powłokę lakierniczą jest woskowanie, po którym kolor nabiera głębi i połysku.
Naniesiona warstwa wosku sprawia, że do powierzchni lakieru nie przylegają zanieczyszczenia, tworzy on swego rodzaju barierę ochronną. Dzięki temu auto pozostaje dłużej czyste, a jego mycie jest dużo łatwiejsze i szybsze, co ma duże znaczenie zwłaszcza w zimie.

Czyszczenie wnętrza

Wilgoć wnosimy do wnętrza na obuwiu i ubraniu. W okresie zimowym nie da się jej całkowicie wyeliminować, ale można ją skutecznie zmniejszyć. Zacznijmy od umycia szyb. Zabrudzona szyba powoduje, że na jej powierzchni osadza się wilgoć. Poza dokładnym umyciem można zastosować dodatkowo specjalny środek chemiczny zapobiegający parowaniu szyb. Oprócz tego, że czyści on szybę, to jeszcze zostawia na jej powierzchni specjalną powłokę ochronną.
Druga grupa środków służy do zabezpieczenia tapicerki samochodu przed gromadzeniem się w niej wilgoci. Ważne jest jednak nie tylko zapobieganie dostawaniu się wilgoci, ale też pozbycie się już obecnej. Dobrze rozpocząć od przewietrzenia pojazdu. Jeżeli stoi on w garażu, warto zostawić niedomknięte szyby, aby zapewnić przepływ świeżego powietrza. Następnie trzeba bardzo dokładnie odkurzyć i wyprać wnętrze.

Dostępne są też pochłaniacze wilgoci. Zawierają one higroskopijne kryształy soli, które absorbują nadmiar wilgoci w pomieszczeniu i zmieniają ją w płynny roztwór soli. Aby woda z butów nie wsiąkała w welurowe dywaniki, na zimę zamieńmy je na gumowe, z których łatwo usuniemy wodę.

Parowanie szyb bardzo często związane jest też z filtrem kabinowym. Może to świadczyć o jego zużyciu lub po prostu braku – często z oszczędności jest on po prostu usuwany. Oczywiście to błąd, który powoduje, że zanieczyszczeniu i zawilgoceniu ulega cały układ wentylacji. Dlatego należy pamiętać o jego okresowej wymianie.

Konserwacja podwozia

Przed okresem zimowym należy bliżej przyjrzeć się podwoziu. Często nie jest ono wystarczająco zabezpieczone. Już po paru latach eksploatacji warstwa ochronna może się zniszczyć, przez co podwozie zaczyna korodować.

Konserwację podwozia możemy z powodzeniem wykonać samodzielnie. Malowanie najłatwiej przeprowadzić na podnośniku kolumnowym, kanale lub na najeździe. Podwozie trzeba najpierw umyć, aby usunąć nieczystości i ocenić stan powłoki ochronnej. Ważne jest, aby wykryć wszystkie ubytki i ogniska korozji. Zazwyczaj wystarczy dokładne oczyszczenie szczotką drucianą lub mechanicznie wiertarką wyposażoną w szczotkę.
Przed malowaniem osłaniamy elementy układu hamulcowego, części zawieszenia, układu kierowniczego i wydechowego, po czym przystępujemy do naniesienia warstwy ochronnej. Grubość powłoki środka ochrony antykorozyjnej wynosi od 0,5 do 2,0 mm.

Stosuje się różne środki produkowane na bazie wosków lub bitumów, które kupuje się jako gotowy wyrób. Do amatorskich zastosowań przeznaczone są środki do nanoszenia pędzlem, w sprayu lub w puszkach, ale z dołączonym pistoletem do malowania. Współcześnie używane środki nie tylko zapewniają ochronę antykorozyjną podwozia, ale mają także działanie wygłuszające, podwyższające komfort jazdy.

W przypadku braku możliwości wykonania takiej usługi samodzielnie można skorzystać z usługi warsztatu lakierniczego, gdzie konserwacja podwozia kosztuje w granicach 300-500 zł.

Jak Wy zabezpieczacie swoje auto przed zimą?