Kierowcy TIR-ów masowo uciekają z płatnych dróg

tiry znikają z dróg

tiry znikają z dróg

Rok temu dużo mówiło się o wprowadzeniu w Polsce specjalnego systemu poboru opłat viaTOLL. Miał on usprawnić sposób pobierania opłat i zachęcić kierowców TIR-ów do częstszego korzystania z dróg ekspresowych i autostrad. Niestety, jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych przez firmę Data System, praktyka ma się nijak do utopijnej teorii.

W pierwszym kwartale przychód za korzystanie z dróg opłacanych w tym systemie wyniósł 160 mln zł, czyli o połowę mniej, niż zakładano. Według najnowszych badań dotyczących natężenia ruchu po autostradach przestało się poruszać aż 50% kierowców TIR-ów. Przykładowo, po autostradzie A1 jeździ aż 70% mniej samochodów tego typu, po A2 – 45%, a z autostrady A4 zrezygnowało w ciągu miesiąca 30% kierowców.

Spadła też liczba kilometrów przejeżdżanych przez TIR-y: na autostradzie A1 o 36,6%, na A2 – o 45%, a na A4 o 55%. Kierowcy ciężarówek wolą stać w korkach niż płacić bajońskie sumy za przejazd drogami o europejskim standardzie.

Co sądzicie o dużym natężeniu TIR-ów na naszych drogach? Macie jakiś pomysł na usprawnienie ruchu w Polsce?

Źródło: Data System Group

40 odpowiedzi na “Kierowcy TIR-ów masowo uciekają z płatnych dróg”

  1. Gosc napisał(a):

    w dobie dzisiejszych cen paliw wcale mnie to nie dziwi. niektorzy nie wymieniaja opon z oszczednosci, a co dopiero placic za autostrady. osobiscie jezdze osobowka i zamiast placic za bramki na a4 wole to wlac do baku i jechac troche dluzej…

  2. Gosc napisał(a):

    w dobie dzisiejszych cen paliw wcale mnie to nie dziwi. niektorzy nie wymieniaja opon z oszczednosci, a co dopiero placic za autostrady. osobiscie jezdze osobowka i zamiast placic za bramki na a4 wole to wlac do baku i jechac troche dluzej…

  3. Gosc napisał(a):

    Potem będą się zastanawiali nad przyczyną wzrostu liczby wypadków…

    • Kuba napisał(a):

      I oczywiście stwierdzą że przyczyną jest podniesienie limitów prędkości na autostradach i drogach ekspresowych, a nie przejęcie znacznej ilości ciężarówek z bardzo bezpiecznych dróg tego typu przez niebezpieczne krajowe jedno-jezdniówki, drogi wojewódzkie i drogi jeszcze niższych szczebli.

      • Helios napisał(a):

        O tym samym pomyślałem! Czemu polityce których wybieramy nie potrafią patrzyć na sprawy jak zwykli ludzie którzy od razu zauważają problem?

  4. Gosc napisał(a):

    Potem będą się zastanawiali nad przyczyną wzrostu liczby wypadków…

    • Kuba napisał(a):

      I oczywiście stwierdzą że przyczyną jest podniesienie limitów prędkości na autostradach i drogach ekspresowych, a nie przejęcie znacznej ilości ciężarówek z bardzo bezpiecznych dróg tego typu przez niebezpieczne krajowe jedno-jezdniówki, drogi wojewódzkie i drogi jeszcze niższych szczebli.

      • Helios napisał(a):

        O tym samym pomyślałem! Czemu polityce których wybieramy nie potrafią patrzyć na sprawy jak zwykli ludzie którzy od razu zauważają problem?

  5. Pit napisał(a):

    wciąż jesteśmy krajem rozwijającym i rządzący powinni zrozumieć że aby nie hamować tego rozwoju transport musimy mieć tani (opłaty za autostrady, paliwo…) Nie miałbym nic przeciwko takim cenom (w sensie zrównanym z europejskimi) gdyby zarobki były też zrównane z francuskimi,niemieckimi

  6. Pit napisał(a):

    wciąż jesteśmy krajem rozwijającym i rządzący powinni zrozumieć że aby nie hamować tego rozwoju transport musimy mieć tani (opłaty za autostrady, paliwo…) Nie miałbym nic przeciwko takim cenom (w sensie zrównanym z europejskimi) gdyby zarobki były też zrównane z francuskimi,niemieckimi

  7. Loonar napisał(a):

    To było przecież do przewidzenia, teraz tylko czekać aż nasi myślący jajogłowi poblokują wszelkie alternatywy……

  8. Mirekk78 napisał(a):

    Krajem pozostanie krajem rozwijającym się jeszcze przez następne kilka dekad.

  9. Loonar napisał(a):

    To było przecież do przewidzenia, teraz tylko czekać aż nasi myślący jajogłowi poblokują wszelkie alternatywy……

  10. Mirekk78 napisał(a):

    Krajem pozostanie krajem rozwijającym się jeszcze przez następne kilka dekad.

  11. Gosc napisał(a):

    przynajmniej autrostady sie nie zniszczą…

    • markam napisał(a):

      ale zniszczą się drogi krajowe i wojewódzkie….i to w większym stopniu niż autostrada. Przecież właśnie największe szkody robią tiry, już nie wspominam o tym co się dzieje z asfaltem w czasie upałów jak tir stoi w korku…
      jak dla mnie IDEALNE państwo miałoby osobne drogi dla tirów, osobne dla osobówek.

      • jarecki napisał(a):

        Są. Tory.

      • Gosc napisał(a):

        cep…

        • Pawalek napisał(a):

          mowimy tu o kierowcach a pomysleliscie co z chlopakami ktorzy zainwestowali w tego ViaTrolla?, obroty nizsze niz zalozyli w buisnessplanie, moze nie maja na rate za te urzadzonka..oni tez dostali…po d……..

      • Kuba napisał(a):

        Dokładnie Tiry powinny rozwozić towary maksymalnie w promieniu 2 województw. Powyżej 200-300km powinien być zakaz takich przewozów. A już całkowicie powinien być zakazany transport przez cały kraj TIRami. Przy każdej granicy powinny być terminale kolejowe. I jak jedzie TIR np. z Białorusi do Niemiec, to na granicy polskiej powinien być załadowany na wagon i zdjęty dopiero na granicy z Niemcami.

  12. Gosc napisał(a):

    przynajmniej autrostady sie nie zniszczą…

    • markam napisał(a):

      ale zniszczą się drogi krajowe i wojewódzkie….i to w większym stopniu niż autostrada. Przecież właśnie największe szkody robią tiry, już nie wspominam o tym co się dzieje z asfaltem w czasie upałów jak tir stoi w korku…
      jak dla mnie IDEALNE państwo miałoby osobne drogi dla tirów, osobne dla osobówek.

      • jarecki napisał(a):

        Są. Tory.

        • Gosc napisał(a):

          cep…

          • Pawalek napisał(a):

            mowimy tu o kierowcach a pomysleliscie co z chlopakami ktorzy zainwestowali w tego ViaTrolla?, obroty nizsze niz zalozyli w buisnessplanie, moze nie maja na rate za te urzadzonka..oni tez dostali…po d……..

        • Kuba napisał(a):

          Dokładnie Tiry powinny rozwozić towary maksymalnie w promieniu 2 województw. Powyżej 200-300km powinien być zakaz takich przewozów. A już całkowicie powinien być zakazany transport przez cały kraj TIRami. Przy każdej granicy powinny być terminale kolejowe. I jak jedzie TIR np. z Białorusi do Niemiec, to na granicy polskiej powinien być załadowany na wagon i zdjęty dopiero na granicy z Niemcami.

  13. Rl napisał(a):

    Tiry na tory

    • Zigzag napisał(a):

      Rozwiązanie TIRY NA TORY obciążone jest niestety dużą wadą: Tir sam w sobie dużo waży, pociąg więc nie przewozi tylko właściwych towarów, ale także niepotrzebne samochody ciężarowe – zatem energia trwoniona jest na przewóz czegoś, czego przewozić nie trzeba.

      • RR napisał(a):

        To żaden argument. Nikt nie twierdzi, że mają jeździć jako całość zresztą to już problem spedytora czy opłaca się palić paliwo w kilkunastu tirach czy opłacać jakiś mniejszy czy większy odsetek zużycia energii przez lokomotywę. Zresztą jakby wogóle wyszukiwać tego typu argumenty to np do obsługi takiego transportu nie trzeba tylu ludzi co do obsługi poszczególnych TIRów. Kierowcy mogą sobie odpocząć w przedziałach dla kierowców itp.

        Ale to wszystko tylko wymądrzanie, bo przecież chodzi tylko o to żeby tych TIRów było na drogach jak najmniej, najlepiej wogóle.

  14. Rl napisał(a):

    Tiry na tory

    • Zigzag napisał(a):

      Rozwiązanie TIRY NA TORY obciążone jest niestety dużą wadą: Tir sam w sobie dużo waży, pociąg więc nie przewozi tylko właściwych towarów, ale także niepotrzebne samochody ciężarowe – zatem energia trwoniona jest na przewóz czegoś, czego przewozić nie trzeba.

      • RR napisał(a):

        To żaden argument. Nikt nie twierdzi, że mają jeździć jako całość zresztą to już problem spedytora czy opłaca się palić paliwo w kilkunastu tirach czy opłacać jakiś mniejszy czy większy odsetek zużycia energii przez lokomotywę. Zresztą jakby wogóle wyszukiwać tego typu argumenty to np do obsługi takiego transportu nie trzeba tylu ludzi co do obsługi poszczególnych TIRów. Kierowcy mogą sobie odpocząć w przedziałach dla kierowców itp.

        Ale to wszystko tylko wymądrzanie, bo przecież chodzi tylko o to żeby tych TIRów było na drogach jak najmniej, najlepiej wogóle.

  15. Dari1 napisał(a):

    Bynajmniej system nie jest przeciążony 🙂

  16. Dari1 napisał(a):

    Bynajmniej system nie jest przeciążony 🙂

  17. dari1 napisał(a):

    Znając naszych rządzących, to zrobią to co umieją, czyli blokować, zakazywać, kontrolować, karać.
    Czy o taką Polskę nam chodziło???

  18. dari1 napisał(a):

    Znając naszych rządzących, to zrobią to co umieją, czyli blokować, zakazywać, kontrolować, karać.
    Czy o taką Polskę nam chodziło???

  19. Pawel napisał(a):

    Infografika jest fatalna.

  20. Pawel napisał(a):

    Infografika jest fatalna.

  21. logistyk napisał(a):

    Ciężarówki!! Co za barany.. TIR to RODZAJ KONWENCJI CELNEJ!!

    tu jest to opisane 😉 http://kwejk.pl/obrazek/129844

    pozdrawiam, technik logistyk

  22. logistyk napisał(a):

    Ciężarówki!! Co za barany.. TIR to RODZAJ KONWENCJI CELNEJ!!

    tu jest to opisane 😉 http://kwejk.pl/obrazek/129844

    pozdrawiam, technik logistyk

Tagi: A1, A2, A4, Autostrada A1, Autostrada A2, Autostrada A4, Ciężarówki, Kierowcy TIR-ów masowo uciekają z płatnych dróg, tir, TIR-y na A1, TIR-y na A2, TIR-y na A4, TIR-y na polskich drogach, TIR-y znikają z płatnych dróg, TUIRY-y na autostradach w Polsce, viaTOLL