Kierowcy BOR-u muszą być gotowi na wszystko [wywiad]

Bardzo cenimy sobie, jeśli przyszli kierowcy BOR-u mogą pochwalić się wyjątkowymi uprawnieniami motoryzacyjnymi, a nawet licencjami rajdowymi – mówi mjr Dariusz Aleksandrowicz, rzecznik prasowy Biura Ochrony Rządu.

Jakie są obowiązki Biura Ochrony Rządu, jeśli chodzi o przewóz ważnych osób?

Biuro Ochrony Rządu na mocy ustawy z dnia 16 marca 2001 roku ma obowiązek zapewnić ochronę osobom sprawującym kierownicze stanowiska w państwie
oraz przedstawicielom delegacji zagranicznych przebywającym na terenie naszego kraju.

W szerokim spektrum działań ochronnych kluczowym zagadnieniem jest zabezpieczenie przejazdów. Formacja minimalizuje potencjalne ryzyko już na etapie doboru floty samochodowej, ale przede wszystkim skupia się na prowadzeniu konsekwentnej polityki w sferze selekcji i wyszkolenia kierowców. Profesjonalizm kadr wpływa na właściwe wykorzystanie narzędzi, jakimi są zaawansowane technologicznie samochody BOR-u, a to przekłada się bezpośrednio na skuteczną realizację naszych zadań ustawowych.

Jakie warunki trzeba spełnić, aby zostać kierowcą BOR-u?

Rekrutacja do Biura Ochrony Rządu jest bardzo złożonym procesem, który wyłania osoby spełniające bardzo wyśrubowane wymogi formacji. Kandydaci na kierowców muszą dodatkowo legitymować się prawem jazdy kat. B i C, a także przejść specjalistyczne badania określające ich przydatność do wykonywania służby w tym charakterze.

Bardzo cenimy sobie, jeśli przyszli kierowcy BOR-u mogą pochwalić się wyjątkowymi uprawnieniami motoryzacyjnymi, a nawet licencjami rajdowymi. Przebrnięcie przez procedurę rekrutacyjną i akceptacja kandydata otwierają przed nim system specjalistycznych szkoleń, dzięki którym profesjonalizm kierowców BOR-u jest utrzymywany na najwyższym poziomie.

Czy kierowcy BOR-u często uczestniczą w zajęciach doskonalenia techniki jazdy?

Szkolenie tej elitarnej grupy funkcjonariuszy trwa przez cały okres służby. W ciągu roku kalendarzowego uczestniczą oni w specjalnych kursach organizowanych przez wykwalifikowanych instruktorów z BOR-u. Nie jest to wyłącznie proces doskonalenia techniki jazdy, ale również coroczna weryfikacja znajomości przepisów ruchu drogowego oraz bieżące studiowanie nowelizacji ustaw i zmian w przepisach.

Co jest najtrudniejsze w codziennej pracy?

Prawdziwym wyzwaniem dla kierowcy BOR-u jest nie wymagające szkolenie, lecz charakter codziennej służby. Funkcjonariusze muszą wykorzystywać uzyskaną wiedzę i umiejętności przy jednoczesnym uwzględnieniu ciążącej na nich odpowiedzialności za bezpieczeństwo VIP-a. Tutaj nie ma miejsca na słabszy dzień, na spadek koncentracji, na kompromisy. Zawsze realizujemy swoje zadania na 100% i utrzymanie tego poziomu zaangażowania jest największym trudem w codziennej pracy.

Jak reagują zwykli kierowcy na widok kolumny BOR-u?

Kolumna samochodowa BOR-u zwraca na siebie uwagę innych kierowców także wtedy, gdy nie wykorzystujemy sygnałów uprzywilejowania. To za sprawą bardzo harmonijnej, wręcz synchronicznej jazdy całego zespołu pojazdów, którą wypracowujemy w drodze żmudnych treningów.

Przejazdy realizowane na zasadach uprzywilejowania powinny spotykać się z reakcjami dosyć ujednoliconymi przepisami prawa o ruchu drogowym, praktyka natomiast pokazuje, że kierowcy BOR muszą być gotowi na wszystko i staramy się odpowiednio przygotować ich również na takie nieoczekiwane scenariusze.

3 odpowiedzi na “Kierowcy BOR-u muszą być gotowi na wszystko [wywiad]”

  1. gościu12123243 napisał(a):

    „Kolumna samochodowa BOR-u zwraca na siebie uwagę innych kierowców także wtedy, gdy nie wykorzystujemy sygnałów uprzywilejowania. To za sprawą bardzo harmonijnej, wręcz synchronicznej jazdy całego zespołu pojazdów…”
    raczej zwraca na siebie uwagę tym, że jadą w niej same luksusowe samochody, których się często nie widuje, bo mamy państwo nastawione na łupienie obywatela, dziękuję dobranoc.

  2. x22 napisał(a):

    BORowiec zawsze musi być skupiony, nawet w tak stresujących sytuacjach jak wyprowadzanie psa czy transport dziwki dla podopiecznego.

  3. berbeć napisał(a):

    Umiejętności umiejętnościami, wiem że i tak najlepsze ma ten ze znajomościami.

Tagi: Biuro Ochrony Rządy, BOR, szkolenia, szkolenie, technika jazdy